Avatar billede tynde Nybegynder
28. oktober 2004 - 09:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gem i bestemt version

Kan det lade sig gøre at gemme i en bestemt version?
Jeg har problemer med en makro, som gemmer automatisk.
Koden er lavet i Excel version 2000.
Hvis jeg kører samme makro fra Excel version 2003, kan den ikke åbnes igen. Så her er spørgsmålet er:

Kan man gemme som Excel version 2000?

Koden:

Public Sub GemSom()
Dim wshNetwork
Dim fileTosave
Dim Flt
Dim Titel
Dim Filnavn
Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
  fileTosave = Range("v2") & "-" & Range("c3") & "-" & Range("m3") & "-" & Range("m4") & "-" & wshNetwork.UserName
Flt = "Excel mappe(*.xls),*.xls,"
    Flt = Flt & "Print-filer (*.prn),*.prn,"
    Flt = Flt & "Tekst-filer(*.txt),*.txt"
    Titel = "Gem Bilag Som!"
    Filnavn = Application.GetSaveAsFilename(fileTosave, Flt, 1, Titel)
    If Filnavn = False Then GoTo Afbryd
    If fileTosave <> False Then
    ActiveWorkbook.SaveAs Filnavn
    End If
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
28. oktober 2004 - 10:18 #1
Jeg har ikke 2003, men man kan tilføje f.eks.
FileFormat:=xlExcel5
i SaveAs kommandoen
Avatar billede tynde Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:57 #2
Vil det sige at næstsidste linie skal koden skal ændres til:
ActiveWorkbook.SaveAs Filnavn FileFormat:=xlExcel5

Eller ?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
28. oktober 2004 - 12:11 #3
Øh, næsten
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Filnavn, FileFormat:=xlExcel5
vil gemme i Excel ver. 5
kik i hjælpen for SaveAs, der kan du se, hvilket filformat (bruges i stedet for xlExcel5), der svarer til Excel 2000 (hvis den findes).
Avatar billede bak Seniormester
28. oktober 2004 - 16:40 #4
Det her forstår jeg ikke. Mener du at xl2000 ikke kan læse en xl2003-fil ?
kan xl2000 normalt ikke læse en xl2003 fil ?
Det spørgmål er meget afgørende for om man skal skifte version. :-(
Avatar billede tynde Nybegynder
29. oktober 2004 - 07:47 #5
Hej Bak
Jeg tror faktisk at det er dig som har hjulpet mig med denne tidligere.

Forklaring:
Når 2003-brugeren gemmer sit dokument med ovenstående makro laver den en fil, som ikke kan genkendes af hverken 2003-brugere, eller 2000-brugere. Det vil sige at hvis du åbner fra excel kan du ikke se filen i mappen. Hvis du vælger at se "alle filer" i mappen, ligger den der som en ukendt fil. Du kan så vælge den og dermed åbne den. Men det er jo ikke helt rigtigt. Jeg kan i hvert tilfælde ikke gennemskue hvad der er galt.

Jeg håber at ovenstående er til at forstå.
Avatar billede tynde Nybegynder
29. oktober 2004 - 07:48 #6
Jeg glemte lige!

Hvis man ikke bruger makroen, og gemmer "normalt" er der ingen problemer.
Avatar billede bak Seniormester
29. oktober 2004 - 14:37 #7
Det lyder for mig som om den ikke får en endelse på.
Denne ændring her skulle gerne tvinge en endlse på filen

Public Sub GemSom()
Dim wshNetwork
Dim fileTosave
Dim Flt
Dim Titel
Dim Filnavn
Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
    fileTosave = Range("v2") & "-" & Range("c3") & "-" & Range("m3") & "-" & Range("m4") & "-" & wshNetwork.UserName
    Flt = "Excel mappe(*.xls),*.xls,"
    Flt = Flt & "Print-filer (*.prn),*.prn,"
    Flt = Flt & "Tekst-filer(*.txt),*.txt"
    Titel = "Gem Bilag Som!"
    Filnavn = Application.GetSaveAsFilename(fileTosave, Flt, 1, Titel)
    If Filnavn = False Then GoTo afbryd
    If UCase(Right(Filnavn, 4)) <> ".XLS" Then Filnavn = Filnavn & ".xls"
    ActiveWorkbook.SaveAs Filnavn
afbryd:
Avatar billede tynde Nybegynder
01. november 2004 - 07:53 #8
OK jeg havde ikke lagt hele koden ind, så her er den:

Public Sub GemSom()
Dim wshNetwork
Dim fileTosave
Dim Flt
Dim Titel
Dim Filnavn
Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
  fileTosave = Range("v2") & "-" & Range("c3") & "-" & Range("m3") & "-" & Range("m4") & "-" & wshNetwork.UserName
Flt = "Excel mappe(*.xls),*.xls,"
    Flt = Flt & "Print-filer (*.prn),*.prn,"
    Flt = Flt & "Tekst-filer(*.txt),*.txt"
    Titel = "Gem Bilag Som!"
    Filnavn = Application.GetSaveAsFilename(fileTosave, Flt, 1, Titel)
    If Filnavn = False Then GoTo Afbryd
    If fileTosave <> False Then
    ActiveWorkbook.SaveAs Filnavn
    End If
Afbryd:
    Sheets("DTP").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
    Sheets("Papir").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=Sheets("formler").Range("b28"), Collate:=True
    Sheets("Pallekort").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
    Sheets("Ordreseddel").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=2, Collate:=True
    Range("M3").Select
    If Sheets("Ordreseddel").Range("a37") < 1 Then Exit Sub
    Sheets("Pallekort2").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
    Sheets("Ordreseddel").Select
    Range("M3").Select
End Sub