Avatar billede soes Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

god skik ang. brug af import java.util

Når man i toppen af sit java kode skriver noget med:
import java.util.Iterator;
så kunne jeg jo lige så godt have skrevet
import java.util.*;
det ville have givet samme resultat, udover at jeg også får alle de andre ting som ligger i util-pakken.

Er der en god regl når man programmer (også andre sprog) om man skal importere/include hele pakken eller kun det man skal bruge?

Mvh.
S. Søndergård
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2004 - 23:38 #1
Det er god skik og brug i professionel programmering kun at inkludere
de enkelte klasser man skal bruge.

Det minimerer risikoen for navne konflikter.

Til små 20 liniers demo programmer til Eksperten betyder det ikke så meget
om man wildcarder.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2004 - 23:40 #2
bortset fra naturligvis at man kan lære nogen dårlige vaner.

Iøvrigt kan de fleste IDE'er idag generere import selv, så man skriver
bare sine klasser og når så IDE'en brokker sig så højre klik og tilføj
import.
Avatar billede soes Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:44 #3
Ok. Undrede mig blot lidt, da mange af mine lærer bøger benytter sig af wildcard, og man tillægger sig utvivlsomt nogle vaner når man ser hvordan andre skriver deres kode. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er smart :o)

Har det noget at sige med hensyn til performance, eller tager compileren kun det den skal bruge fra pakken og lader resten være?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2004 - 23:47 #4
Der kan være flere grunde til at dine lærere bruger *. Måske ved de ikke
bedre. Måske fokuserer de på andre ting end kodens form.

Det har ingen betydning for performance. I byte koden bruges der fuld pakke navn.
Der er kun en source kode ting.
Avatar billede soes Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:50 #5
Ok. Takker for det hurtige svare.
Så blev jeg da det klogere :o)

Kan man friste med nogle point?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2004 - 23:51 #6
ja da
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2004 - 23:53 #7
Kender du iøvrigt http://java.sun.com/docs/codeconv/ ?

(den siger dog ikke noget eksplicit omkring import og wildcard - alle
eksemplerne er bare uden wildcard)
Avatar billede droida38 Nybegynder
27. oktober 2004 - 10:06 #8
Jeg mener nu nærmere at en god regel er, at hvis du importerer flere end 3-4 klasser fra samme package, så er det ok at bruge .* Se evt. Java API'et sourcefiler.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2004 - 10:19 #9