Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Placere tekst i tabel

Det er åbenbart ligemeget hvor mange gang jeg læser det Html. Jeg glemmer det hele igen. :-/

Ang. tabel.

Hvis der er en tabel med tre celler og man anbringer noget tekst i den midterste, skal det så ikke befinde sig midt på siden?

Det skal det jo nok ikke, for det gør det ikke. Genopfrisk (om muligt) lige min hukommelse, please.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:53 #1
Det er ligegyldigt hvilken celle jeg anbringer det i. Det står hver gang øverst til venstre.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:08 #2
vil du have den i midten af cellen?

<td style="text-align:center;vertical-align:middle">
Celle
</td>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:10 #3
Hvis den skal hen i midten af siden skal du doog også lige gøre selve cellen en hel del større ;-)

Et eksempel:
<style type="text/css">
body,html {margin:0px;padding:0px;height:100%}
</style>

<table style="width:100%;height:100%">
<td>Celle 1</td>
<td text-align:center;>Celle 2</td>
<td>Celle 3</td>
</table>

vertical-align er (hvilket jeg glemte før) som standard i midten i en tabel, derfor udelader jeg den her.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:20 #4
Der er noget jeg ikke grejer med de celler.

Cellerne er ved siden af hinanden, ikke?
Hvis der så er tre celler ved siden af hinanden, så forstår jeg ikke at teksten bliver placeret samme sted. Bør teksten i midterste celle ikke befinde sig til højre for den første?
Det er sikkert noget pladder, men forstår det ikke.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:21 #5
Og hvad er vertical-align:middle?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:25 #6
eller align='left' bar :)
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 22:26 #7
Tabelceller er beregnet på at vise det indhold, du smider ind i, så en tom celle vil ikke blive vist, og bredden vil blive forholdsvis i forhold til det du sætter ind, derfor vil de tomme cellers bredde forsvinde !-)

-- men du kan bare:

<table>
  <tr>
    <td><div style="width:150px;"></div></td>
    <td><div style="width:500px;text-align:center">
      Her er der noget tekst i cellen i midten
    </div></td>
    <td><div style="width:150px;"></div></td>
  </tr>
</table>
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:28 #8
Så hvis der er tre celler, hvor der er noget i dem alle, SÅ vil det blive placeret: 1 - 2 - 3.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:44 #9
vertical-align (som du spurgte om før) er placering vertikalt (lodret) i en tabelcelle. Det er vigtigt at vide vertical-align opfører sig forskelligt i henholdsvis tabel-celler og andre elementer.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:44 #10
Læg svar for point.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:45 #11
Ok.
Avatar billede peekay Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:51 #12
Og tak for hjælpen. :-)
Avatar billede peekay Nybegynder
26. oktober 2004 - 02:30 #13
.