Avatar billede raven_ Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:29 Der er 4 kommentarer

Delete rækker i en tabek med relationer

Hej derude.

Jeg har nogle problemer med at slette rækker i en tabel, der består af en sammensatnøgle.

Tabellen er som følger:
<ArrKategori>
- FK: Kategori
- FK: ArrangementID

eks:
Dans  - 2
Musik  - 1
Teater - 3

Det jeg gerne vil er f.eks. at slette række hvor ArrangementID= 2 og 1.

---------------- Jeg har følgende kode------------
DbConnection Conn = new DbConnection();

            OleDbConnection myConn        = Conn.getConnection();
            myConn.Open();

            string    SqlQuery    = "SELECT * FROM ArrKategori";

            // DataAdapters for operations
            OleDbDataAdapter MyDataAdapter                = new OleDbDataAdapter(SqlQuery, myConn);

            // CommandBuilders to build Sql commands
            OleDbCommandBuilder CommandBuilder            = new OleDbCommandBuilder(MyDataAdapter);

            // DataSet contains data from Arrangor
            DataSet MyDataSet = new DataSet();

            // Fill DataSets
            MyDataAdapter.Fill(MyDataSet, "ArrKategori");

            DataTable MyDataTable    = MyDataSet.Tables["ArrKategori"];
            MyDataTable.PrimaryKey    = new DataColumn[] {MyDataTable.Columns["Kategori"]};

            // New ArrayList
            ArrayList MyArrayList = new ArrayList();
            MyArrayList = GetArrangementID(ArrangorID);

            IEnumerator MyEnumerator = MyArrayList.GetEnumerator();

            while(MyEnumerator.MoveNext())
            {
!!!!!!!!-----> Fejl her, melder: Object reference not set to an instance of an object.
                DataRow Row = MyDataTable.Rows.Find(MyEnumerator.Current);
                Row.Delete();
!!!!!!!!<-----

            }

            MyDataAdapter.Update(MyDataSet, "ArrKategori");
            myConn.Close();

----------------------------------------------------------

Er der nogen, der kan se fejlen?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2004 - 11:42 #1
når du holder markøren over den linje kan du se hvilken del der er "forkert". kan du ikke prøve at gøre det og melde tilbage om på hvilken side af = fejlen er.
Jeg tror det er fordi Row er et objekt mens MyDataTable.Rows.Find(MyEnumerator.Current); er ikke et objekt, selvom det dog virker lidt mærkeligt at de ikke kan arbejde sammen.
Avatar billede raven_ Nybegynder
26. oktober 2004 - 15:59 #2
Jeg er ikke lige helt med på hvad det er jeg skal gøre.
Avatar billede raven_ Nybegynder
26. oktober 2004 - 16:57 #3
Nå, gav op og gjorde det via en god gammel sql delete statement.

Men jeg vil gerne sige tak til sw red 6 for tiden og til andre der kiggede på det.

Mange tak
Mvh Raven_
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
27. oktober 2004 - 09:26 #4
Jeg ville have at du holder markøren over den linie der er fejl i når du kompilerer din kode. Derved kan du nogen gange se hvad der står i variablerne. Jeg tror at du for den fejl fordi MyDataTable.Rows.Find(MyEnumerator.Current); ikke er et objekt.