Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 19:40 Der er 18 kommentarer

Hvad gør man?

Jeg stiller lige et dum spørsmål!

Jeg prøver at lave en hjemmmeside i html, og som så mange andre hjemmesider, vil jeg gerne have en menu til højre, noget tekst i midten og evt. links eller billeder til venstre. Altså dele siden op i 3 i ét frame - ligesom eksperten.dk. Det skal lige siges at jeg ikke koder selv, jeg bruger et designprogram.
Til det laver jeg en tabel med 3 koloner og det er her problemet ligger. Hvis jeg skriver noget i midten går det ud over de 2 andre koloner, dvs. de bliver større eller mindre, og de links jeg har tilføjet til venstre ligger pludselig ikke samme sted og omvendt.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad jeg gør galt og om man kan gøre cellerne uafhængige af hinnanden hvis man kan sige det sådan?
Jeg håber i forstår mit spørgsmål!
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2004 - 19:52 #1
hvilket program bruger du ? Hvis os evt. html koden ... evt upload det til en serverplads .. det er meget svært at tage udgangs punkt i noget man ikke kan se
Avatar billede apo Praktikant
25. oktober 2004 - 19:54 #2
Du indsætter blot et table (det du kalder frame) med 3 celler. I de 3 celler kan du indsætte et table i hver og definere antallet af celler lodret (vælge hvor mange celler der skal være i de uafhængige tables).

Nu ved jeg ikke hvilket designprogram du anvender, men html'en - koden der anvendes til at vise siden - er den samme (ellers kan siden ikke vises i en browser).

Hvis du har mulighed for at redigere i din html-kode, kan du indsætte følgende:

<table border="0" width="800" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%">Kolonne 1</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="500"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%">Kolonne 2</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%">Kolonne 3</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
  </tr>
</table>

Herefter kan du se et eksempel på hvordan man laver en side, som den du nævner.

Apo
Avatar billede apo Praktikant
25. oktober 2004 - 19:57 #3
Jeg glemte lige at nævne, at du skal indsætte den kode jeg lagde i mit første indlæg mellem <body> og </body>:

<html>

<head>
<title>Titel på din side</title>
</head>

<body>

[Indsæt koden her]

</body>
</html>

Apo
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 19:59 #4
Jeg bruger Namo WebEditor 6.
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 20:05 #5
Men hvordan gør i med hensyn til design af hjemmesider, hvis i altså også bruger WYSIWYG-programmer? Bruger i overhoved tabeller? Jeg kan ikke se hvordan man ellers skulle dele siden op i 3 dele som de fleste hjemmesider nu engang er!
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 20:11 #6
Kan man ikke indtaste en fast højde og bredde på cellerne?
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 20:12 #7
Man kan lave samme nummer med en anden type elementer, normalt kaldet layers, som hedder div !-)
Avatar billede apo Praktikant
25. oktober 2004 - 20:33 #8
Jeg bruger selv tables til at lave mine sider (det fungerer fint for mig, selvom man sagtens kan lave mere optimale løsninger med layers).

Nu har jeg indsat cellehøjde i det forudgående eksempel. Så kan du selv indstille højden efter behov.

<table border="0" width="800" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 1</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="500"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 2</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 3</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
  </tr>
</table>

Højden på cellerne er defineret ved 'height="10"' (kan f.eks. ændres til 'height="5"' o.s.v.)

Der må følge en brugervejledning med til din editor, hvor du kan læse mere om hvordan du bruger programmet.

Apo
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:12 #9
Hvilken af de to, layers eller tabeller er bedst? Hvad bruger man normalt? Hvad bruger i?
Jeg har prøvet at lege lidt med layers også men jeg foretrækker tabeller. Det er meget lettere at holde styr på.
Kan det lade sig gøre at give en celle, f.eks. H:200xB:400, og sørge for at den hverken bliver højere eller bredere på nogen måde? Normalt når jeg skriver i en celle, bliver den udvidet. Det er nok lidt svært med hensyn til højden, men jeg vil meget gerne have styr på bredden!
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:13 #10
I Namo WebEditor 6!!!
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:17 #11
Til apo: Her har du eksemplet...

<table border="0" width="800" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 1</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="500"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 2</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10">..........................................................................................................................................................................................................</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
    <td width="150"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td width="100%" height="10">Kolonne 3</td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
      <tr>
        <td width="100%" height="10"></td>
      </tr>
    </table>
    </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 22:43 #12
Hvis du vil undgå problemer med lange tegnfølger, skal du sætte en div inde i dine tabelceller !-)
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 22:50 #13
Hvad er en div, og er det løsningen.
Avatar billede apo Praktikant
25. oktober 2004 - 23:27 #14
En <div> er en metode i html til at holde samling på et eller flere elementer (tekst, grafik, o.s.v.), og holde dem inden for de begrænsninger du selv definerer - f.eks. et table med en bestemt bredde og højde.

Enten kan du anvende roenvings løsning med <div></div> eller også kan du sørge for, at indholdet af dine celler ikke overskrider begrænsningerne (dine cellers højde eller bredde)... Eller du kan anvende begge dele!

Altså: Hvis du har en celle med højden 40 og bredden 150, må indholdet af cellen maksimalt være 40 (højde/height) x 150 (bredde/width) pixels.

Nøglen til en pæn og symetrisk side er, at have fuld kontrol over cellernes højder og bredder, samt indholdet (hvad enten indholdet består af grafiske elementer eller andre tables/cells).

Apo
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:46 #15
Dvs. en div er en kode som man skal skrive ind manuelt vha. en HTML-editor, f.eks. notepad, eller kan man også skrive den direkte ind fra programmets, i dette tilfælde Namo WebEditor6, HTML-editor? Eller som en tredje ting kan man måske indsætte en div mens man designer hjemmesiden, som jeg gør???
Kan du fortelle mig hvordan, og evt. hvor ordet "div" skal placeres i koden.
På forhånd tak!
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:50 #16
Takker!
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
30. december 2004 - 00:43 #17
Jeg kan ikke give point!!!
Avatar billede roenving Novice
30. december 2004 - 12:46 #18
Så må du bede dem, du synes skal have point, om at lægge et svar !-)