Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:15 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Dreamweaver og database for dummies?

Hej.

Jeg sidder med en skoleopgave og skal for første gang lave en hjemmeside der henter oplysninger i en database (Access).
Jeg har ikke nogen adgang til en server, men forventer at kunne lave det så Dreamweaver (version MX) henter oplysningerne fra min egen computer.

Er der nogen der har et eller flere links til tutorials (eller bare gode forklaringer) der beskriver, step-by-step, hvordan man opretter forbindelse til en database der ligger på min egen computer?

Eller: Er der en der kan skære det ud i pap for mig? :-D

Ruhigkeit.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:04 #1
Du er nød til at have fat i en form for serverside script (asp, php eller lignende) for at få fat i databasen, og dermed er du nød til at have en webserver. Du kan evt. installere en på din egen maskine (IIS er inbygget i winXP).
Avatar billede trekkies Juniormester
25. oktober 2004 - 16:10 #2
Du kan gå ind på www.html.dk, her har de utorials.
Direkte link
http://www.html.dk/tutorials/

Hvis du skal kunne skrive og ændre i en database, så skal du ændrer lidt på din access fil, se denne film:
http://www.darkskies.dk/rettigheder.html
Avatar billede trekkies Juniormester
25. oktober 2004 - 16:11 #3
Hvis du skal kører IIS så skal du have Windwos XP Professional
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:43 #4
Ja jeg mente selvfølgelig indbygget i winXP Pro
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. oktober 2004 - 17:19 #5
Det var en god idé at vi fik at vide hvilket Styresystem du bruger, som de andre foreslår.

Men har i ikke fået tildelt en lille server plads på skolens Server???
Det er meget normalt at man får det
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
26. oktober 2004 - 11:21 #6
Jeg kører med windows xp pro. Ergo må jeg have IIS på mit system. Men hvordan går jeg videre herfra?
Hvilket sprog er hurtigst at lære?

Jeg kan ikke få plads på skolens server. Desværre.
Avatar billede trekkies Juniormester
26. oktober 2004 - 12:51 #7
Det kommer an på hvem man spørg, jeg synes at html/asp er bedst, mens andre synes at php er bedst, det kommer an på hvad man selv synes.

Hvis du vil lære mere om asp, så se mere her:
http://www.html.dk/tutorials/
Avatar billede trekkies Juniormester
26. oktober 2004 - 12:53 #8
Hvis du har IIS installeret, så skal du lave dine sider og smid dem ind i en mappe på dit drev hvor at du har windows installeret, f.eks.
C:\Inetpub\wwwroot

Og så opretter du en mappe:
C:\Inetpub\wwwroot\mappe

Sådan hentes siderne på din computer(lokalt):
localhost/mappe/index.asp
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:11 #9
Det cool - jeg klør på med asp. :-)
Men hvordan lukker jeg spørgsmålet og giver dig pointene?
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:06 #10
Tilføjelse:
Det vil ikke rigtig virke, på helt basalt niveau...

Jeg har en asp kode der fx hedder:
<%
Response.Write "<h1>Hello World!</h1>"
%>

Den har jeg placeret et tilfældigt sted i min body - hvorefter jeg ikke kan se "Hello World!" i browseren når jeg laver en preview. Det hjælper ikke at gemme som .asp og forsøge at se det i en browser, det vil den slet ikke...

Hvor skal jeg placere koden, skal jeg gemme som .asp eller hvad gør jeg generelt galt?
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 15:17 #11
Du kan lave din asp side sådan:

<html>
<head>
<title>
Min side
</title>
</head>
<body>
<%
Response.Write "<h1>Hello World!</h1>"
%>
</body>
</html>

Gem så siden f.eks. som index.asp i din C:\Inetpub\wwwroot\mappe

Åben din browsere og skriv følgende: localhost/mappe/index.asp
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 15:18 #12
Her er et svar, du skal bare markere mit navn ude til venstre og klik på "Accepter"
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:41 #13
Weee - du har ret! ;-)
Så skal jeg bare have den til at hente det fra databasen jeg skal bruge.

Takker!
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 15:46 #14
Lige en anden ting.

Jeg har brugt navnet "mappe", men du kan kalde den hvad du vil, men husk undgå mellemrum i mappens navn.
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:53 #15
Hey trekkie - er du frisk på at hjælpe lidt mere?

Jeg kan ikke få det til at virke med databasen...

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E37)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Microsoft Jet-databasemotoren kan ikke finde inputtabellen eller forespørgslen "db1". Kontroller, at den findes, og at navnet er stavet korrekt.
/bit/default.asp, line 90

Jeg kan godt oprette et nyt spørgsmål med flere point på spil!
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:55 #16
Damn - gotta go.

Vender tilbage senere på aftenen!
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 15:56 #17
Nej, det behøver du ikke.

Må jeg gerne se din database connection?
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 16:13 #18
Du skal være sikker på at du har skrevet stien til din database rigtig, og at du har skrevet dine tabeller rigtigt.

Lige en ting mere, når at du arbejder med databaser, så skal du holde dig fra følgende bogstaver og ord:
æ
ø
å
by
order
select
update
where
delete
from
and
desc
join

Da de er reserveret ord i SQL

Der findes også flere ord, men disse er de mest almindelige ord som bliver brugt i SQL sammenhæng.
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:00 #19
oki - jeg er med - men hvordan finder jeg den rigtige sti?

Jeg har tjekket et par steder og har prøvet med forskellige stier

fx blot "db1.mdb"
men også: "c:/inetpub/wwwroot/bit/db1.mdb"
og "/inetpub/wwwroot/bit/db1.mdb"
Hvilken - eller hvilken anden - er rigtig? Min mappe hedder bit - databasen hedder db1.mdb

Og hvordan tjekker jeg om databasen er rigtig - har lige oprettet en ny en (også her er jeg novice) - måske jeg kunne teste med en der virker...?

(fedt at du gider hjælpe!)
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 20:10 #20
Jeg bruger aldrig den absolute sti, gør førgende:

Du har lavet en mappe ved navn "bit" og lavet en database ved navn db1.mdb, den ligger ved i roden af din mappe (Den ligger sammen med dine asp sider), så skal du bruge følgende kode:
<!-- Her er din database connection -->
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("db1.mdb")

strSQL = "SELECT * FROM dintabel"

'Response.Write SQLstmt
Conn.Execute(strSQL)
set rs = conn.execute(strSQL)
%>

<!-- Her hentes dine oplysninger-->
<%
DO WHILE NOT rs.EOF
ditfeldnavn = rs("ditfeldnavn")
ditfeldnavn1 = rs("ditfeldnavn1")
%>

<!-- Her bliver dine oplysninger sat ind på din side -->
<%=ditfeldnavn%>
<br>
<%=ditfeldnavn1%>

<!-- Her lukkes din database connection -->
<%
rs.movenext
LOOP
rs.close
'Response.Write "</table>" 'Denne skal du kun bruge hvis du bruger tabeller
conn.close
set conn = nothing
set strSQL = nothing
%>
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:47 #21
Hvad er "ditfeldnavn"? Er det feltnavn du mener?
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 21:08 #22
Ja det er.
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 21:08 #23
Nu virker det! Jeg satte kolonnenavnet ind i "ditfeldnavn", men måtte slette følgende:
ditfeldnavn1 = rs("ditfeldnavn1") (med mit kolonnenavn selvfølgelig) - hvorfor det - og hvad var det du ville med den linie?

Nu er det værste overstået - så skal jeg bare lige have det sidste til at virke også... (Måske jeg vender tilbage ;-)

Tak for hjælpen!
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 21:13 #24
F.eks. hvis du har flere kolonnenavnet/feltnavn. så skal du lave flere hentninger, kan du forstå det?

F.eks. hvis du skal hente følgende ting fra din database:
navn, city og land

så skal den være sådan:
<!-- Her hentes dine oplysninger-->
<%
DO WHILE NOT rs.EOF
navn = rs("navn")
city = rs("city")
land = rs("city")
%>
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 21:24 #25
Nu får jeg følgende meddelelse:

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A0401)
Slut på sætning var ventet
/bit/default.asp, line 97, column 8
pris pr enhed = rs("pris pr enhed")
-------^

min kode ser sådan her ud:
<!-- Her hentes dine oplysninger-->
<%
DO WHILE NOT rs.EOF
produktnavn = rs("produktnavn")
pris pr enhed = rs("pris pr enhed")
%>

Det jeg gerne vil, er at sætte dem op som i en tabel, med pris ud for produktnavn...

Hvad går der galt?
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 21:34 #26
Du må ikke have mellemrum i dine feldnavne.

Se linket:
http://www.darkskies.dk/feld.jpg

Det er disse du skal bruge.
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 22:15 #27
Hvordan går det?
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
27. oktober 2004 - 22:36 #28
cool - det funker!!!
Jeg siger takker for al hjælpen - og lukker her!

=0) Jens
Avatar billede trekkies Juniormester
27. oktober 2004 - 22:37 #29
Glad for at kunne hjælpe dig.

Mvh
Martin Jørgensen