Avatar billede rossonero Nybegynder
25. oktober 2004 - 10:57 Der er 9 kommentarer

Oracle backup

Jeg har en database som pt kører archivelog mode - det er dog nok lidt overflødig.

Databasen må gerne blive lukket ned hver nat, sådan der så vil blive kørt en kold backup - og archivelog filer er der jo ikke rigtig nogen grund så - det har jeg vel ret i?

Men noget andet - der skal jo laves et script som logger databasen ned, dvs. den skal jo vide at der skal laves en "shutdown immediate" kl. 23.00 f.eks. Nogen der kan give et eksempel på hvordan man gør dette ? Databasen kan godt være nede nogle timer, sådan det er sikret at data er blevet lagt over på bånd.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
25. oktober 2004 - 14:24 #1
Jeg syntes du skal overveje hvilket backup software du vil benytte til det først. De fleste backup værktøjer understøtter Oracle databaser og har scripts til både kold og varm backup.
Det vil afhænge helt af det - hvordan scriptet skal se ud.

Jeg vil heller ikke give dig helt ret i om du skal kører archive eller ej. Det er jo ikke et spørgsmål om du tager kold backup eller ej. Du kan jo sagtens rulle archive filerne på en kold backup. Det der skal være dit valg for om i vil kører med eller uden er, om i kan holde til at skulle gå tilbage til det tidspunkt backuppen blev taget på - eller forretningen kræver at i skal rulle frem til hvor den gik ned ?
Avatar billede rossonero Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:24 #2
Ja - de kan godt lægges på, men det produkt der køre databasen bliver sjældent opdateret og skulle det endeligt gå ned, vil det nok ikke være den store ulykke at hente backupen fra dagen før.

Det med backup software har jeg lidt droppet. Arcserve fandt jeg aldrig ud af (og vil heller ikke :-) så man må da bare kunne lave en bat fil af en slags hvor man kan logge ind og lukke databasen ned ?
Avatar billede lbaad Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:54 #3
Du kan godt lave et script, som klarer det for dig:
opret luk_db.cmd -> rediger denne:
sqlplus "bruger/password@<SID> as sysdba" @c:\test.sql

Opret luk_db.sql -> rediger denne:
shutdown immediate; // så lukker basen ned, og du kan lave din kolde backup
Avatar billede lbaad Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:56 #4
test.sql, skal selvfølgelig erstattes med luk_db.sql
Du kan selvfølgelig også lave et script, som starter databasen op igen.
Gøres på samme måde...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:23 #5
@Echo off
REM File:        Orabkup.BAT
REM Author:      Rauf.Sarwar@ifsna.com
REM Platform:    WindowsNT/2000
REM Oracle Ver:  7.3.4.x, 8.0.x, 8.1.x
REM Limitations:
REM    1) NTBackup does not recognize UNC names e.g. \\<YourServer>. Workaround: Map the drive
REM    2) NTBackup does not like spaces in names e.g. C:\Program Files. Workaround: Use 8dot3 C:\Progra~1
REM      names instead. To get 8dot3names of a file or folder run dir /x from command line.
REM    3) Using batch file, Cannot backup individual files, can only backup directories.
REM      *** Script will copy P-File over to datafile folder before backup. ***
REM    4) Script designed for Databases where DB files are NOT distributed over the network.
REM      Although; it can be modified to work for that environment.
REM    To get a list of NTBackup limitations, goto www.microsoft.com and search for NTBackup

REM Can schedule to backup multiple databases using the same script. Just modify the Editable section.

REM To schedule this file use following command from command line. e.g. Run every night at 11:00pm
REM AT \\<ServerName> 23:00 /interactive /every:m,t,w,th,f,s,su FullPath\Orabkup.BAT

REM ***** EDITABLE (REPLACE null WITH YOUR VALUES) ELSE..LEAVE VALUE AS null IF NOT USED ******
REM DO NOT USE SLASHES AT THE END OF PATHS e.g. Correct: D:\Orant\Prod  Incorrect: D:\Orant\Prod\
REM DB_SID=<Database SID to backup e.g. PROD>
set DB_SID=null
REM DATAFILE=<DataFile Path e.g. D:\Oradbf\PROD>
set DATAFILE=null
REM PFILE=<P-File path e.g. D:\Orant\Database\initPROD.ORA>
set PFILE=null
REM LOGFILE=<LogFile with full Path e.g. D:\LogFiles\PRODLog.log>
set LOGFILE=null
REM TAPE=<Tape number (Check this from control panel -> Tape Devices e.g. 0)>
set TAPE=null
REM APPEND=<Append to last backup on the tape or not. Valid values: Y for Yes or N for No, Default is Y>
set APPEND=null
REM SVRMGR=<Server manager according to the version e.g. Ver7.x=SVRMGR23 or Ver8.0.x=SVRMGR30 or Ver8.1.x=SVRMGRL>
set SVRMGR=null
REM SVRMGRPWD=<Server Manager internal password e.g. manager>
set SVRMGRPWD=null
REM ARCHLOG=<Archive log file path or else leave it as null if in datafile folder e.g. D:\Orant\PROD\LogFiles>
set ARCHLOG=null
REM CTLFILE=<Control File path or else leave it as null if in datafile folder e.g. D:\Orant\PROD\CtlFiles>
set CTLFILE=null

REM ***** NOT EDITABLE ******
if %DB_SID%==null set STR_VAL=%DB_SID%&set STR_NAME=DB_SID&goto ERROR_
if not exist %DATAFILE%\nul set STR_VAL=%DATAFILE%&set STR_NAME=DATAFILE&goto ERROR_
if not exist %PFILE% set STR_VAL=%PFILE%&set STR_NAME=PFILE&goto ERROR_
if %LOGFILE%==null set STR_VAL=%LOGFILE%&set STR_NAME=LOGFILE&goto ERROR_
if %TAPE%==null set STR_VAL=%TAPE%&set STR_NAME=TAPE&goto ERROR_
if %APPEND%==null set APPEND=Y
if %SVRMGR%==null set STR_VAL=%SVRMGR%&set STR_NAME=SVRMGR&goto ERROR_
if %SVRMGRPWD%==null set STR_VAL=%SVRMGRPWD%&set STR_NAME=SVRMGRPWD&goto ERROR_
if %ARCHLOG%==null goto CONTINUE1
if not exist %ARCHLOG%\nul set STR_VAL=%ARCHLOG%&set STR_NAME=ARCHLOG&goto ERROR_
:CONTINUE1
if %CTLFILE%==null goto CONTINUE2
if not exist %CTLFILE%\nul set STR_VAL=%CTLFILE%&set STR_NAME=CTLFILE&goto ERROR_

:CONTINUE2

REM ***** CREATE TEMP SQL FILES FOR SERVER MANAGER ******
SET ShutDownFile=C:\ShutDown__.SQL
echo connect internal/%SVRMGRPWD% > %ShutDownFile%
echo shutdown immediate >> %ShutDownFile%
echo startup >> %ShutDownFile%
echo shutdown normal >> %ShutDownFile%
echo EXIT >> %ShutDownFile%
SET StartUpFile=C:\Startup__.SQL
echo connect internal/%SVRMGRPWD% > %StartUpFile%
echo startup >> %StartUpFile%
echo EXIT >> %StartUpFile%

REM ***** SHUTDOWN THE DATABASE *******
SET oracle_sid=%DB_SID%
%SVRMGR% @%ShutDownFile%
REM Check for Oracle 8i Rel 8.1.x. NT does not stop the service even after a shutdown from Server manager.
REM Just stop the service to be used later to restart the database from the service
if not %SVRMGR%==SVRMGRL NET STOP OracleStart%DB_SID%
NET STOP OracleService%DB_SID%

REM *** COPY P-FILE OVER TO DATAFILE FOLDER (CANNOT BACKUP INDIVIDUAL FILES FROM BATCH SCRIPT) ***
echo Copying %PFILE% over to %DATAFILE%
xcopy %PFILE% %DATAFILE% /Q
if errorlevel 4 set PFILEERR=Yes

REM ******* START BACKUP *********
if %APPEND%==N NTBACKUP BACKUP %DATAFILE% /d "%DB_SID% Backup" /b /hc:on /l "%LOGFILE%" /tape:%TAPE%
if %APPEND%==Y NTBACKUP BACKUP %DATAFILE% /a /d "%DB_SID% Backup" /b /hc:on /l "%LOGFILE%" /tape:%TAPE%
if %ARCHLOG%==null echo ARCHLOG folder not specified for backup&goto CONTINUE3
NTBACKUP BACKUP %ARCHLOG% /a /d "%ARCHLOG% Backup" /b /hc:on /l "%LOGFILE%" /tape:%TAPE%
:CONTINUE3
if %CTLFILE%==null echo CTLFILE folder not specified for backup&goto CONTINUE4
NTBACKUP BACKUP %CTLFILE% /a /d "%CTLFILE% Backup" /b /hc:on /l "%LOGFILE%" /tape:%TAPE%

:CONTINUE4

REM ******** START UP ORACLE SERVICE AND DATABASE *******
NET START OracleService%DB_SID%
%SVRMGR% @%StartUpFile%
if not %SVRMGR%==SVRMGRL NET START OracleStart%DB_SID%

REM ********* DELETE TEMP FILES **********
if exist %ShutDownFile% DEL /Q %ShutDownFile%
if exist %StartUpFile% DEL /Q %StartUpFile%
REM Delete p-file from Datafile folder after the backup
if exist %DATAFILE%\%PFILE% DEL /Q %DATAFILE%\%PFILE%
goto SUCCESS

:ERROR_
echo Error: Check the value (%STR_VAL%) for (%STR_NAME%) in the editable section and run again&goto END

:SUCCESS
echo Backup was successfull.
if %PFILEERR%==Yes echo Note: %PFILE% not included in backup.
if %PFILEERR%==Yes echo Reason: Cannot copy %PFILE% to %DATAFILE% due to low memory or invalid filename

:END
Avatar billede rossonero Nybegynder
02. november 2004 - 13:49 #6
undskyld for den lidt lange svartid -

Men teoretisk kunne jeg vel bare lave et 2 bat filer.

En der lukker databasen ned - derefter kan jeg sætte f.eks. arcserve til at tage en backup

Og til sidst kan jeg lave en fil som starter databasen op igen .. seføli et godt styk tid efter, sådan jeg er garanteret at arcserve er færdig med at tage backup

Var det ikke en mulighed - ovenstående ser en "del" kompliceret ud
Avatar billede lbaad Nybegynder
02. november 2004 - 14:23 #7
Du kan godt lave en bat-fil der lukker basen ned.
Luk_base_ned.cmd:
set oracle_sid=<SID>
sqlplus "bruger/password@<SID>" @c:\stop.sql

stop.sql skal se således ud:
shutdown immediate;

exit;

Så skal du lave en start.cmd
set oracle_sid=<SID>
sqlplus "bruger/password@<SID>" @c:\start.sql

start.sql
startup;

exit;

Så skulle du være kørende, men det smarteste ville nok være, hvis du kunne få arcserve til at kalde start.cmd, så er du helt sikker på, at basen ikke starter op, før backup er færdig.
Avatar billede lbaad Nybegynder
02. november 2004 - 14:41 #8
start.sql er det script, som skal køre ifb med start.cmd
Avatar billede rossonero Nybegynder
03. november 2004 - 14:47 #9
Lige et sidespring inden jeg skal igang med scriptet. Control filer skal jo gerne ligge lidt spredt i tilfælde af disk nedbrud. Kan man også henvise stien til et netværksdrev eller skal de ligge lokalt på maskinen?.

Hvordan er den korrekte måde at flytte kontrol filer ? - lukke basen ned - kopierer control filerne til den ny destination og ændre init.ora eller ?