Avatar billede chikaka Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:03 Der er 7 kommentarer

Script til billed system

Jeg er ved at lave en side til en bilforhandler, og havde tænkt mig at han skulle uploade billeder via FTP. Men han er ikke hård til computer og har derfor brug en meget nem løsning mht, oprettelse af billeder af bilerne. Jeg er meget ny mht, PHP programmering og har derfor problemer med at få upload af billeder til at virke. Jeg vil gerne have en "Gennemse" knap ud for billeder (Stort billede) og en "Gennemse" knap ud for billeder2/ (Lille billede)således at han finder billedet på sin harddisk til upload. Hvis det evt. kan lade sig gøre uden alt for meget besvær, ville en automatisk scalering af billederne være toppen af lagkagen ;-)

Siden til oprettelse af biler er flg.:
http://www.chikaka.dk/bil-ting/admin/Admin/new.php
Avatar billede chikaka Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:15 #1
Det er for øvrigt PHP4 på en MySQL database
Avatar billede mollevp Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:36 #2
<input type=file name=billede1 value=billeder/ >
<input type=file name=billede1 value=billeder2/ >
Avatar billede mollevp Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:40 #3
Hvis du har adgang til gd-lib er det ikke det store problem at få billederne skaleret...

Du skal desuden nok lige kigge på: http://www.php.net/manual/da/features.file-upload.php her kan du læss om håndtering af fil-upload med php
Avatar billede chikaka Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:17 #4
Cool, nu er der kommet en "gennemse" knap, men den uploader ikke de billederne, er det en større process??
Avatar billede chikaka Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:21 #5
Jeg har prøvet med nedenstående script, men der sker heller ingenting, hvor kan fejlen ligge ?? :

<?php
/* I had tested it in PHP4b3, Apache under windows 95/98 */
/* MultiUP by npguy, npguy@my-deja.com */

/* Destination of Upload files..use / insted of \\ in UNIX */
define("DESTINATION", "/home/www/chikaka/bil-ting/admin/billeder/");

/* Number of Upload files */
define("UPLOAD_NO", 10);

echo("Her uploader du Store Billeder");

if($REQUEST_METHOD!="POST")
{
    print "<form enctype=\"multipart/form-data\" method=post>\n";
    print "<INPUT TYPE=\"hidden\" name=\"MAX_FILE_SIZE\" value=\"3000000\">\n";

    for($i=1; $i<=UPLOAD_NO; $i++)
    {
        echo "<input type=file name=infile$i>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;";

        if($i%2==0)
        print"<br>";
    }
    echo "<br><br><input type=submit value=upload></form>\n";
}
else
{
    /* handle uploads */
    $noinput = true;
    for($i=1; $noinput && ($i<=UPLOAD_NO); $i++)
    {
        if(${"infile".$i}!="none") $noinput=false;
    }
    if($noinput)
    {
        print "<big><B>Error uploading. Try again.</B></big>";
        exit();
    }
echo("<p align='center'><b><font size='4'>Successfully Uploaded<br>");

echo("<table border='1' width='84%' height='52' bordercolorlight='#008080' bordercolordark='#008080'>
  <tr>
    <td width='14%' bgcolor='#008000' height='21'><font color='#FFFFFF'><b>Sn</b></font></td>
    <td width='52%' bgcolor='#008000' height='21'><font color='#FFFFFF'><b>Filename</b></font></td>
    <td width='34%' bgcolor='#008000' height='21'><font color='#FFFFFF'><b>Size</b></font></td>
    </tr>");

    for($i=1; $i<=UPLOAD_NO; $i++)
    {

        $just=filesize(${"infile".$i});
        $fp_size[i] = $just;
        $displayname = ${"infile".$i."_name"};

        if(${"infile".$i}!="none" &&
        copy(${"infile".$i}, DESTINATION.${"infile".$i."_name"}) &&
        unlink(${"infile".$i}))
        {
        echo("<tr>
            <td width='14%' height='19'>$i</td>
            <td width='52%' height='19'>$displayname</td>
            <td width='34%' height='19'>$fp_size[i]</td>
          </tr>
          ");
        }
    echo "</table>";
}
?>
Avatar billede chikaka Nybegynder
30. oktober 2004 - 13:47 #6
Jeg får denne fejl når jeg kører ovenstående script :

Warning: copy(): Unable to access ftp.chikaka.dk/bil-ting/admin/billeder/t_27707.jpg in /mnt/dkcphnas003/www/c/a/chikaka.dk/bil-ting/admin/Admin/uploader_stor.php on line 57

Warning: copy(ftp.chikaka.dk/bil-ting/admin/billeder/t_27707.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /mnt/dkcphnas003/www/c/a/chikaka.dk/bil-ting/admin/Admin/uploader_stor.php on line 57

Linie 57 er denne : copy(${"infile".$i}, DESTINATION.${"infile".$i."_name"}) &&
Avatar billede sukos Juniormester
30. oktober 2004 - 14:03 #7
Info til billeder gemmes vel i DB?
Altså, type, årgang m.m.?
Og hvis du bruger et felt, "id", for hvert row i DB, (hver bil), som er autoincrement, primary, kan du uploade en billedfil, evt. scalere det til max. w/h, lave et nyt billede, (thumb), som så hedder "id".filtype, f.eks. 10.jpg

Det hurtigste, er helt sikkert hvis han i forvejen har scaleret billedet til max. w/h samt lavet et lille billede også, og så uploader begge på en gang.
Der er umiddelbart ingen grund til at bruge ftp