Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Køb af den rigtige bærbare

Hej til alle...

Jeg står og skal bruge en bærbar men er i tvivl om hvad der ville være et godt køb. Den skal hovedsageligt bruges til at afspille film (både filer og fra DVD-drev), kunne afspille musik og bruges til at skrive på. Jeg ved godt det ikke kræver så meget, men må meget gerne være hurtig og nem at bruge. Den må helst ikke veje for meget, eller havde for store dimensioner, og batteri-levetiden må også gerne være god. Jeg er på et budget så max. prisen må være 12.000 kr.
Tak for al hjælp

"Gygex"
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:06 #1
Jeg ville helt klart vælge en fra Zepto.
www.zepto.dk
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:09 #2
hvad er fordelen ved en zepto? Jeg har ikke så meget styr på de ting...
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:10 #3
Personligt ville jeg vælge deres znote 4200, den er har en god batterilevetid, et godt grafikkort, og med dit budget kan den få lidt ekstra ram, en lidt hurtigere processor og en større harddisk, og så er du vist godt kørende:)
Men vent lige og se om der er andre der har bedre forslag, det kunne jo ske.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:12 #4
Fordelen.
Jeg synes de har det bedste forhold mellem ydelse og pris, og så har nogle af deres maskiner vundet tests i en række blade, for eksempel alt om data
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:16 #5
Generelt kan man sige at processoren helst skal være en centrino. Den er specielt udviklet til bærbare, og bruger ikke så meget strøm. Det giver selvfølgeligt længere batterilevetid, og så udvikler den mindre varme, og det er lig med mindre støj.
Du kan eventuelt læse lidt her
http://www.eksperten.dk/artikler/365
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:16 #6
Det lyder godt.. jeg har været inde på hjemmesiden og kigge og jeg synes prisen ser god ud, men er antallet af GHz nok.. synes ikke det virker så høje tal..?
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:24 #7
Det er rigtigt, men det er fordi processoren bliver udnyttet meget bedre. I praksis vil det sige at en 1,7 Ghz centrino snildt kan konkurrere med en 2,5 Ghz Pentium 4, eller tilsvarende "normale" processore.
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:28 #8
Okay.. som sagt har ikke så meget forstand poå det.. sådan noget som køleren der larmer, er det et problem. Har erfaret at nogle modeller af bærbare har en meget larmende køler som er pænt irriternde når man skal se film eller lignende... er det noget på zepto?
Avatar billede d.e Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:32 #9
Vega Pro Z8
3000 MHz , Mobile Intel® Pentium® 4, 512 MB DDR RAM, 80 GB 5400 RPM HD, CD-RW/DVD drev, ATI Mobility Radeon 9600 grafikchip med 64 MB DDR-RAM, 15,1" TFT SXGA skærm (1400x1050), V.90 modem, 10/100 Mbit netkort, IEEE1394 Firewire, 802.11g trådløst netkort, Touchpad, Li-Ion, Windows XP Home Edition DK, 3,3 kg

11.010 kr.

Hvem der havde råd......
Avatar billede d.e Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:39 #10
HP Compaq NX9010 - REST
2800 MHz Desktop Intel® Pentium® 4,256 MB DDR RAM,40 GB 4200 RPM
Optisk drev:  CD-RW/DVD drev
Grafikchip:  ATI Mobility Radeon IGP 345M Integrated UMA arkitektur ATI 4X AGP 3D med op til 64MB shared RAM, 15,1" TFT XGA skærm (1024x768)
V.90 modem, 10/100 Mbit netkort, IEEE1394 Firewire
Li-Ion, Windows XP Pro DK, Touchpad, 3,5 kg
10995,- inc. moms
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:41 #11
Jeg må indrømme at jeg ikke ejer en zepto, så det kan jeg desværre ikke rigtigt svare på, men centrinoen er strømbesparende, og på den måde skulle det minimere larmen, men det kan da værre der er andre der har nogle erfaringer?

JEg tror det var i sidste måned Alt om Data havde en artikkel, med test af 4200'eren, den kunne du jo eventuelt læse.
Jeg tror faktisk du kan købe artiklen på deres hjemmeside www.aod.dk hvis det skulle være
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:43 #12
det lyder godt alt sammen, så jeg vil klart overveje de råd jeg har fået.. er der nogle mærker jeg helt burde gå udenom... eller nogle andre mærker jeg burde holde mig til??
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:45 #13
Jeg ville ikke vælge en bærbar der ikke havde centrino.
De to d.e nævner bruger meget strøm, og vejer cirka et kilo mere end 4200'eren. De er beregnet til at erstatte den stationere, og ikke til at bruge som bærbare, i mine øjne i hvert fald :)
Deres hæjere strømforbrug skaber også mere varme = mere larm.
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:47 #14
okay.. det lyder som om en zepto er lige hvad jeg leder efter... er det en computer jeg kan forvente at få glæde af i en del år? Her tænker jeg på om den bliver forældeet hurtigt..
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:48 #15
Som sagt hold dig til centrino. den er udviklet helt fra ny til bærbare computere, og giver derfor den bedste ydelse.
Jeg synes Zepto har en rigtig god balance mellem pris og ydelse.
Hold dig fra Dell, de er alt for dyre.
Avatar billede gygex Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:49 #16
Okay jeg vil prøve at læse lidt om zepto.. jeg takker mange gange for hjælpen.. accepterer lige dit svar...
Avatar billede sorenbs Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:53 #17
Det var så lidt, og tak for point