Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 17:32 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

CSS i FF og IE

Hej Eksperter,

Mit problem er at det ikke virker i IE men fint i FF, kan det virkelig passe at IE ikke kan følge med i CSS verdenen?

i kan se scriptet her www.designstroke.dk/fixide/test/untitled4.html

Håber en har en forklaring, og om jeg evt har lavet noget fejl i koden

på forhånd tak
/Martin
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. oktober 2004 - 17:51 #1
IE fatter hat af CSS!!

Ja, det kan godt passe...
Det som IE ikke forstår, er når du bruger :hover pseudo-egenskaben på andre elementer end anchors <a>.

W3-standarden siger godt nok at alle elementer kan have en :hover-egenskab, men desværre ikke IE!
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. oktober 2004 - 17:52 #2
For lidt mere avanceret selector-sjov, så har jeg en gang lavet følgende menu:
http://hermandsen.homepage.dk/hermandsen/menu2/

Glem bare alt om IE på til den!!
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 17:55 #3
det kan da ikke passe, at IE virkelig er sunket så lavt at de ikke engang kan følge med standarderne :(
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:00 #4
hermandsen - du skulle vel ikke ligge inde med en javascript menu der så virker både i IE og FF ?
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:04 #5
"det kan da ikke passe, at IE virkelig er sunket så lavt at de ikke engang kan følge med standarderne :("

Hvornår har IE sidste fulgt standarterne ?-) (hvis nogensinde)
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:06 #6
nej det har aldrig fulgt standarderne, det er jeg skam klar over, men de har altid været rimlig okay, til at kunne vise en side der fulgte dem, det kan de ikke engang mere.
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. oktober 2004 - 18:23 #7
Njoooo... IE var faktisk nogle af de første til at følge standarderne inden for CSS1, men siden da er der heller ikke sket mere...
Avatar billede sitzz Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:27 #8
måske fordi de vil lave deres egne standarder, for at skilde sig ud..
de håber vel, et eller andet sted, at andre vil følge deres eksempel..

før i tiden, mente jeg, at det var nemmest at lave sider til IE.. Men nu synes jeg det er den sværeste browser, at tilfredstille... :\
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. oktober 2004 - 18:28 #9
>>sitzz
Vi venter alle med længsel på d. 9. november!! ;)
Avatar billede sitzz Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:36 #10
hvorfor dog det?
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:40 #11
sitzz - hmm altså det du faktisk siger er at alle browsere skal have deres egne standarder, så man som bruger skal have installeret 17 browsere, og når man så kommer ind på en side, skal man starte forfra med at afprøve hvilken browser siden virker i?

Der er jo en grund til man har prøvet at lave et fællessprog, så det bliver lettere for brugeren, og at brugeren har en valgfrihed mellem de forskellige browsere.
Avatar billede sitzz Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:48 #12
Jeg skrev på intet tidspunkt, at alle browsere skal have sine egne standarder.
Jeg prøver, at forklare den indstilling MS synes at ligge for dagen, med hensyn til IE, er at de selv vil bestemmer hvordan alt skal virke.
Samme tilfælde med JS i IE.. Det skal lige tweakes en ekstra gang, for også at virke her.

Standarder, bør laves, og ikke mindst, følges. Der burde ikke skulle tages hensyn, til hvilken browser Hr. Pedersen bruger - Hvis du forstår :)
Standarder, er jo netop ikke standarder, hvis alle har hver deres?
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:55 #13
sitzz -så er vi HELT enige :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:55 #14
jeg misforstod dig det må du undskylde.
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. oktober 2004 - 21:05 #15
Jeg kunne også sige det således:
12 bugs tilbage!! ;)

http://tinyurl.com/6dnke
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:21 #16
Hermandsen - ser lækkert ud, men mon ik der kommer et par stykker mere inden d. 9 nov
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2004 - 21:38 #17
<ole>

Ikke fordi, jeg synes IE er noget at skrive hjem om, så viljeg lige minde om, at CSS allerede blev implementeret i IE4.0. I Netscape skete det først i version 6.0

JavaScript er ikke anderledes i IE, end i f.eks. Netscape/Mozilla. Godt nok understøtter IE ikke allernyeste JS-version, men for det første er det ved at være en gammel browser - og for det andet er der ikke ret mange, der kender nyeste JS  :)
Tværtimod kan du i IE skrive en masse JS-slam, som den forsøger at rette op for dig og tolke alligevel. Ikke at det er en fordel, men den tollererer betydelig flere JS-fejl end Moz.

Til gengæld overser mange forskellen på JavaScript og JScript. JavaScript er Netscape's implementering af ECMA-script standarden og JScript er Microsoft's.
Udover JavaScript's features indeholder JScript en hel del andre ting - men jeg gad godt se, hvad det er for JavaScript, du mener, man bør skrive om for at få IE til at forstå det  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2004 - 21:39 #18
... og det var til sitzz  :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:43 #19
olebole - det er helt korrekt at js kan forståes af begge browsere og sådan, grunden til min menu var lavet i CSS var for at lave det smart så der let kunne skiftes farve og lign, har nu bagefter fundet ud af at man kan lave selve dropdown funktionen i javascript og samtidig lave designet i CSS, så det er den løsning jeg har valgt.
Avatar billede sitzz Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:47 #20
olebole: jeg skal straks erkende, at jeg ikke er nogen haj til JS.. jeg er nu bare ret sikker på, at jeg kan huske et script, som konstant skulle se efter, om det var IE, NS eller en tredie browser, der var klient, for derfor at lave noget anderledes, end den anden klient.. Hvis du forstår..
Jeg undskylder meget, hvis jeg har misforstået, og udtalt mig uvidende :\
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 01:45 #21
Du behøver skam ikke undskylde. Nu forstår jeg godt, hvad du mener - og kan for den sags skyld godt forstå, du tager fejl  :)

Det, der har været meget forskellig, er browsernes DOM (Document Object Model). Til denne DOM hører nogle JavaScript-bindinger, som bl.a. giver regler for den måde, man 'tiltaler' HTML-elementer, når man gerne vil 'i forbindelse' med dem. Da DOM'en var så forskellig i de forskellige browsere, måtte måden, man tilgik dem på også være forskellig ... men selve JavaScript-fortolkningen er der ikke væsentlige forskelle på.

Siden IE5.0 og senere NS6.0 har browserne dog lænet sig mere og mere op ad den DOM, der er fastlagt af W3C - som browser fabrikanterne selv er en del af. Der er stadig forskelle i, hvor godt de gældende standarder overholdes, men de bliver heldigvis mndre og mindre.

På den anden side: Havde vi ikke browsere eller religion .... hvad skulle vi så skændes om?  :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. oktober 2004 - 01:47 #22
olebole - de smukke piger ;)
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 01:47 #23
triple-x >> yups, kombinationen af HTML, CSS og JavaScript er det, man kalder DHTML (Dynamisk HTML). Det er kanon stærkt - og kan lave det mest utrolige, hvis man er lidt kreativ  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 01:48 #24
*LooOooOooL* .... ja ... og de grimme, zq  :D
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. oktober 2004 - 01:49 #25
olebole - ja det har jeg opdaget, og det er ved at blive rigtig godt.
ja de grimme kan da også bruges ;)
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 01:50 #26
... om ikke andet til at skændes om ... og med!  ;D
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. oktober 2004 - 01:51 #27
hehe ja :) nå vil over og se dyner. og det burde du vidst også overveje ;)
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 01:52 #28
*HOLD KÆFT!* ... jeg vidste, der var noget, jeg havde glemt! Natnat  ;)
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. oktober 2004 - 01:53 #29
haha ;)
Avatar billede sitzz Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:51 #30
olebole: godt forklaret, og jeg tror jeg har forstået nu :)

og ja, var vi alle enige.. kedeligt at diskutere, hvis den anden konstant er enig :\

<clueles>
  er det korrekt, at Sun's jre (eller jrs (...)) overtager IE's javascript fortolkning, for i så fald, vupti: standard ?
</clueles>
Avatar billede sitzz Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:51 #31
selvfølgelig, hvis installeret osv... :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
24. oktober 2004 - 15:41 #32
>>olebole
Vi kunne jo diskutere Microsoft, men det hører måske under religion!?
Ellers plejer tabeller også at være et enormt hot emne!! ;)
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 18:47 #33
sitzz >> det har jeg godt hørt rygter om, men før jeg glæder mig til én standard, vil jeg gerne se, hvad der faktisk sker  :)
Der er jo ikke kun tale om JavaScript. JScript skal formodentlig også kunne tolkes (og udvikles) i fremtiden(?) JScript er jo bl.a. også et 'default' sprog under ASP. Godt nok vil MS formodentlig udfase 'classic' ASP til fordel for .net, meeeeen mon ikke det tager nogle år endnu?

hermandsen >> sålænge vi har dig, behøver vi hverken religion eller browsere  :)
Avatar billede cbb Nybegynder
25. oktober 2004 - 20:45 #34
Skulle I ha' tanker om at involvere jer økonomisk med olebole, så kontakt for egen skyld undertegnede eller ekspertens chefredaktør Robert Vanglo, der er orienteret om baggrunden for denne utraditionelle henvendelse.
Med venlig hilsen bjarne@bekker.dk
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:03 #35
cbb - hvad mener du ?
Avatar billede cbb Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:10 #36
- det kan du få svar på ved at skrive til mig privat eller ved at kontakte den ansvarlige chefredaktør for dette site.  Du kan også følge opmærksomt i dagspressen og tv den kommende tid om forhold på eksperten.
Med venlig hilsen
journalist Bjarne Bekker,
Svendborg
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:13 #37
ser ingen grund til at kontakte dig, og der er intet sted i denne tråd hvor det tyder på at nogen vil have et økonomisk forhold til olebole, derfor ser jeg ingen grund til den post du laver.
Avatar billede cbb Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:21 #38
...ok
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2004 - 21:23 #39
Bjarne Bekker >> Stop dine evindelige tilsvininger! Dem har jeg haft mere end rigeligt af. Kan du ikke selv finde ud af det, må jeg bede Eksperten om at stoppe dig!
Avatar billede cbb Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:29 #40
...skynd dig. Jeg har bedt dem stoppe dig inden du ødelægger livet for andre end min søn og jeg. Slut herfra.
Avatar billede dmcn Praktikant
25. oktober 2004 - 21:33 #41
cbb : Du bedes holde kommentarer, der ikke har relevans for spørgsmålet, i et andet forum. Personlige skærmydsler hører ikke hjemme på eksperten.
Avatar billede cbb Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:40 #42
...ok. Slutter her og følger opmærksomt andre fora med relevans for min research om dette anonyme univers.
Avatar billede hermandsen Juniormester
25. oktober 2004 - 23:00 #43
Jeg vil sige at jeg da ofte diskuterer med olebole (og roenving for den sags skyld), men jeg følder da altid at vi fører en saglig debat hvor ingen af os føler sig chikaneret efterfølgende...

>>olebole
Jeg håber da absolut at du er enig med mig, hvis ikke må du endelig sige til! Altså ikke enig omkring mine holdninger til tabeller, Internet Explorer og "virkelighed" (for jeg ved godt at vi har hver vores holdning, min nok lidt mere basseret på religion ;) ), men enig med mig i at debatten aldrig har generet nogen!(?)

//hermandsen
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2004 - 23:07 #44
hermandsen >> Helt enig  ;o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
25. oktober 2004 - 23:16 #45
Hm, jeg kan se cbb også er lidt på nakken af olebole i andre spørgsmål. Burde evt. opgør ikke klares privat, i stedet for i et offentligt forum, cbb? Det fortjener hverken ole eller nogen andre, for den sags skyld, det minder mistænkeligt meget om chikane. Det er faktisk ulovligt at forsøge at nedgøre en person i egne eller andres øjne - uanset hvad grunden er.
Avatar billede steen_hansen Forsker
25. oktober 2004 - 23:39 #46
... og det burde stoppes af Eksperten.

Som journalist har du måske også deltaget i div. seminarer i f.eks. Politikens Hus. Her får man da en grundig gennemgang af hvad det er lovligt, og specielt hvad der ikke er. Jeg kan slet ikke forestille mig, at nogen fra Eksperten har givet tilladelse til og er indforstået med dine advarsler og hængen brugere ud, hvor man ikke behøver at læse så meget mellem linierne. Jeg kan da kun opfordre administrator af Eksperten til at slette de indlæg, jeg synes ikke de er specielt heldige i et offentligt tilgængeligt forum.

Undskylder triple-x for spam, men jeg ku' ikke la' vær' :o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. oktober 2004 - 06:53 #47
du spammer bare alt det du vil Steen, og er fuldstændig enig med dig.
Avatar billede cbb Nybegynder
26. oktober 2004 - 08:50 #48
Kære anonyme brugere af dette univers. Jeg har omsider opnået mailkontakt. og har derfor bedt ekspertens chefredaktør slette tråden om den ellers forsvundne dansker.
Avatar billede dmcn Praktikant
26. oktober 2004 - 09:47 #49
cbb : Kunne du lokkes til at forklare hvorfor du mener tråden skal lukkes?
Ikke-anonyme hilsner
David McNally
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2004 - 09:52 #50
Man bør da ikke lukke en hel tråd om et helt passende teknisk emne
p.g.a. nogle indlæg som ikke hører hjemme der.

Hvis det er teknisk muligt kunne I jo slette de indlæg som ikke
relaterer sig til emnet.
Avatar billede cbb Nybegynder
26. oktober 2004 - 10:04 #51
Forkert udtrykt. Det er naturligvis kun den debat, jeg har rejst, der skal slettes. Beklager det forkerte udtryk.