Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:11 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

E-mail header - danske tegn

Er der nogen der kender til problemet, at visse mailprogrammer (jeg ved ikke hvilke) gør opmærksom på at "Denne meddelelse bruger et tegnsæt, der ikke understøttes af Internet-serviceprogrammet."

Headeren burde være efter foreskrifterne med content-type=text/[plain/html] og charset=iso-8859-1

Alligevel bliver æøå ændret efter andet charset.

Er der et lyst hoved?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:15 #1
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-15\r\n";
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:26 #2
Undskyld - jeg fik ikke skrevet det rigtigt. Men kopi af headere ser således ud: "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1"
Avatar billede hmortensen Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:29 #3
Jeg mener 99% sikkert at 15 til sidst er dansk.
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:42 #4
Ifølge denne oversigt: http://www.unicodecharacter.com/charsets/iso8859.html, så har både 1 og 15, og andre tegnsæt æøå.
Avatar billede bojo Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:53 #5
fra http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1 :

ISO 8859-1, more formally cited as ISO/IEC 8859-1 or less formally as Latin-1, is part 1 of ISO/IEC 8859, a standard character encoding defined by ISO. It encodes what it refers to as Latin alphabet no. 1, consisting of 191 characters from the Latin script, each encoded as a single 8-bit code value. These code values can be used in almost any data interchange system to communicate in the following European languages (with the exception of correct quotation marks and apostrophe for many of them): Albanian, Basque, Catalan, Danish, Dutch, English, Faroese,French (missing only œ), Finnish, German, Icelandic (missing „ and “), Irish, Italian, Norwegian, Portuguese, Rhaeto-Romanic, Scottish, Spanish, Swedish. Other languages covered include Afrikaans and Swahili. Thus, this character encoding is used throughout The Americas, Western Europe, Oceania, and much of Africa.
Avatar billede bojo Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:55 #6
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-15

ISO 8859-15 (also known as Latin-9, and unofficially as Latin-0 but not as Latin-15) is part 15 of ISO 8859, a standard character encoding defined by ISO. It encodes characters as 8 bits and can be used to represent the alphabet and other important characters for storing English, French, German, Spanish and Portuguese (among other western European languages) texts on computers. It is identical to ISO 8859-1 except for these eight replacements:

Position 0xA4 0xA6 0xA8 0xB4 0xB8 0xBC 0xBD 0xBE
8859-15 € Š š Ž ž Œ œ Ÿ
8859-1 ¤ ¦ ¨ ´ ¸ ¼ ½ ¾
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 11:06 #7
Som jeg læser det, indeholder 1'eren de korrekte tegn for Dansk, hvor kun Fransk og Islandsk mangler nogle tegn. Er det også sådan du læser det bojo?

Problemet er ikke kun æ, hvilket 15'eren tilsyneladende har indsat til fordel for ½. Både æøå er (i visse mailprogrammer - langt fra alle - ca. 5-6 stykker ud af omkring 160) ændret.
Avatar billede bojo Nybegynder
23. oktober 2004 - 11:24 #8
jeg læser det som 1'eren er den rigtige til dansk.

Jeg har tjekket 10 danske mails i min indbakke og de 9 er lavet med 8859-1 den sidste, fra Eksperten mailrobot har ingen charset angivet
Avatar billede sukos Juniormester
23. oktober 2004 - 11:33 #9
Måske du ikke får lavet en ny linie?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2004 - 11:33 #10
Alle danske bogstaver er inkluderet i både -1 og -15 Det er ikke et æ (AE)men et œ (OE) der er tilføjet.

Jeg vil gætte på at problemet er, at der måske benyttes andre tegn i selve indholdet, end dem, der er i iso-8859-1 - måske vil det hjælpe at bruge htmlentities() på selve indholdet.

Eller er du sikker på, at du i virkeligheden ikke sender UTF-8?
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 11:49 #11
bojo:
Jeg tror du har ret!

sukos:
Der er linieskift efter headeren.

sandbox:
htmlentities vil ikke være en løsning, da mailene er sendt som text/plain.

Som sagt er det tegnene æøå som ændres.

Headeren er sat som vist: charset=iso-8859-1 - er der andre faktorer der skulle kunne spille ind, i forhold til UTF-8?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2004 - 11:59 #12
OK, så er htmlentities ikke en løsning.

Hvordan kommer æøå til at se ud? Sådan her æøå

Så er det nemlig fordi dit indhold reelt er UTF-8.
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 12:25 #13
Jeg kan desværre ikke se hvordan mailen ser ud hos de forskellige bugere der får fejlen, for når malen sendes retur, er alt i orden. Derfor tror jeg ikke det er UTF-8 problemet, da tegnene højest sandsynligt ville forblive forkerte.

Kan jeg evt. gøre noget for at forhindre det bliver UTF-8, hvis det på trods af mine formodninger er problemet?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2004 - 12:39 #14
Ja. Denne kommando laver en streng om fra utf8 til iso-8859-1:

$tekst=utf8_decode($tekst);
Avatar billede knas Nybegynder
23. oktober 2004 - 13:01 #15
Jeg har tilføjet funktionen utf8_decode. Jeg kan desværre ikke se om det virker før i næste uge engang, da der ikke er nogle til at modtage mails nu.

Jeg vender tilbage når der er resultat.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2004 - 01:48 #16
NB! Hvis der er iso-8859-1-type æøå i teksten, så vil de blive ulæselige ved utf8_decode, så hvis dine tekster består af en blanding af iso-8859-1 og UTF-8, vil det bare flytte problemet til nogle andre steder.
Avatar billede knas Nybegynder
24. oktober 2004 - 09:13 #17
Når der dannes mails, er det ud fra et <textarea> som postes via en form. Der er ikke mulighed for at blande indholdstyper i teksten.

Jeg har svært ved at tro at det er løsningen. Men jeg prøver!
Avatar billede knas Nybegynder
09. december 2004 - 10:41 #18
Hej igen alle sammen.
Jeg undskylder mange gange mit sene svar.

Der er endnu ingen løsning. Jeg tror jeg har prøvet alt, men der er stadig problemer.
Jeg kan ikke gennemskue problemet, men takker mange gange for jeres tid.

Hvis I laver et svar alle tre, så kunne jeg dele pointene imellem jer.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2004 - 18:04 #19
Har du specificeret en charset på den side med det textarea? Hvis ikke, vil jeg anbefale at gøre det. En browser vil nemlig sende en formular tilbage med det tegnsæt, som siden bruger, og hvis browseren er nødt til at gætte hvilket tegnsæt, vil der næsten med sikkerhed være nogle gange, der bliver gættet forkert.

<meta name="http-equiv" content="Content-Type: text/html;charset=iso-8859-1">
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2004 - 18:04 #20
Og her er et svar.
Avatar billede knas Nybegynder
29. juni 2005 - 15:57 #21
Godt, fint