Avatar billede frizzzb Nybegynder
22. oktober 2004 - 16:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

1 form, 2 radiobuttons??

hej,
jeg har et problem, som jeg egentlig ikk rigtig ved om kan løses. er ret træt, og har muligvis overset en løsning..
anyway.

jeg har en form, og 2 radiobuttons. Hvis button 1 er aktiveret skal jeg sendes til side 1, og hvis knap 2 er aktiveret skal jeg sendes til side 2.. hmmm... kan dette overhoved lade sig gøre?

problemet ligger i at jeg har en masse parametere der sendes med, så det er i det hele problemet ligger sådan set..

Håber der er et klogt hoved derude der kan hjælpe.. på forhånd tak.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. oktober 2004 - 16:30 #1
Du kunne lave en side, som gør følgende:

if ($_POST[radiobutton] == 1)
  header("Location: side1.php");
elseif($_POST[radiobutton] == 2)
  header("Location: side2.php");
else
  header("Location: default.php");
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. oktober 2004 - 16:36 #2
Og så laver du formen:
<form mtypethod="post" action="<?php echo $PHP_SELF ?>">
<input type="radio" name="site" value="1">
<input type="radio" name="site" value="2">
<input type="submit" value="Tryk">
</form>
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. oktober 2004 - 16:41 #3
Og her er hele koden:

<?php
if ($_POST[site] == 1)
  header("Location: http://www.bt.dk");
elseif($_POST[site] == 2)
  header("Location: http://www.eb.dk");
else
{
    ?>
<form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF ?>">
<input type="radio" name="site" value="1">BT
<input type="radio" name="site" value="2">EB
<input type="submit" value="Tryk">
</form>
<?
}
?>
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2004 - 16:46 #4
-- og man kan vælge en helt anden løsning og gøre det client-side:

<form action="side1.php" method="post">
  <input type="radio" name="FormAction" onclick="this.form.action='side1.php'">Action 1<br>
  <input type="radio" name="FormAction" onclick="this.form.action='side2.php'">Action 2<br>
  <input type="submit">
</form>
Avatar billede frizzzb Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:25 #5
præcis roenving..
det var lige præcis det jeg ledte efter.. vil nemlig helst ikke bruger header() da der er en masse variabler der skal sendes med via $_POST[]..
lav lige et svar, så er der point på vej :>
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2004 - 01:45 #6
Velbekomme '-)

-- man kan så diskutere, om du har ramt rigtigt i dit valg af kategori, for et spørgsmål stillet i php-kategorien vil jo naturligt føre til, at der tænkes i server-side programmering (hvilket du iøvrigt også bør overveje at sætte ind, hvis det er 'mission-critical', for der findes stadig en del browser-installationer, som ikke tillader javascript !-)

-- jeg ville f.eks. aldrig være kommet med en kommentar her, hvis ikke du havde stillet spørgsmålet på et tidspunkt, hvor det lige kom frem på forsiden ...

-- generelt kan man jo sige, at for det meste kan du finde folk i php- (eller i asp, .Net eller andre fora !-), som ved en del om client-side programmering, men det er i (d)html- og javascript-kategorierne, du har den bedste chance for at få løst den slags problemer !o]
Avatar billede roenving Novice
24. oktober 2004 - 10:04 #7
-- og tak for point ;~}