Avatar billede puppetmaster Nybegynder
22. oktober 2004 - 15:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overføre forespørgsel til Excel skabelon

Resultatet fra en forespørgsel vil jeg gerne have sat ind i en Excel skabelon, men selvfølgelig på et bestemt sted i et bestemt ark. Nogen ideer?
Avatar billede japping Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:34 #1
Der er flere muligheder:
1) Brug OLE som er en mulighed for at overføre data mellem MS's produkter
2) Gem data i en kommasep. fil, hvor Excel kan læse dem
3) Skriv noget VBA i dit Excel-ark som læser data fra Access
Håber du kan bruge dette....
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
26. oktober 2004 - 08:52 #2
Tja, det var sådan ca. hvor jeg også selv nåede til, har prøvet at bruge Access' Export funktion og så gemme som .xls fil, men det bliver ikke helt rigtig at se på, så jeg havde håbet at en eller anden havde lavet en generisk funktion, henter data fra en tabel som man selv specificerer og med et antal parametre som man selv kan sætte, så som hvilken celle i regnearket "første data" skal sættes ind i, navnet på regnearket osv.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:29 #3
For at hente/linke data fra database/forespørgsel i Access til Excel skal du i Excel vælge Data -> Hent eksterne data -> Opret ny forespørgsel. Her skal du vælge en datakilde, hvor du så vælger MS Access og blot følger guiden.

Med den metode bliver data indsat i det felt, som du står i, og du kan opdatere dine eksterne data ved et klik på en tool box, som kommer frem.

Håber, at det kan hjælpe dig.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
08. november 2004 - 14:18 #4
Ok, akirkeby, det var vist ikke forklaret så specifikt som jeg skulle!
Fra Access "skubbes" dataene over i en Excel skabelon, uden brugerindgriben.
Jeg er endt med noget VBA kode som henter dataene fra en tabel iht. de parametre brugeren har valgt.
Denne kode kopierer jeg over i Excel skabelonen ved at åbne et bestemt regneark, navigere til den ønskede startcelle og så indsætte dataene.
Lidt a la:
  Dim xlsheet As Object
  Dim xlbook As Object
  Dim xlapp As Object

  Set xlapp = CreateObject("Excel.Application")
  xlapp.Visible = True

  Set xlbook = xlapp.Workbooks.Open("C:\MinSkabelon.xlt")
  Set xlsheet = xlbook.Worksheets("MitArk1")
  SQLString = "SELECT * FROM MinTabel"
  Set dbs = CurrentDb
  Set rst = dbs.OpenRecordset(SQLString, dbOpenDynaset, dbSeeChanges)

While Not rst.EOF
    j = j + 1
    For i = 0 To rst.EOF
      xlsheet.Cells(j, i + 1) = rst("Var1")
      xlsheet.Cells(j, i + 3) = rst("Var2")
      xlsheet.Cells(j, i + 2) = rst("Var3")
      xlsheet.Cells(j, i + 4) = rst("Var4")
      xlsheet.Cells(j, i + 5) = rst("Var5")
      xlsheet.Cells(j, i + 6) = rst("Var6") / rst("Var7")
      xlsheet.Cells(j, i + 7) = rst("Var8")
      xlsheet.Cells(j, i + 8) = rst("Var9")
      xlsheet.Cells(j, i + 9) = rst("Var10")
      xlsheet.Cells(j, i + 10) = rst("Var11")
      If rst("Kriterie1") = -1 Then
        xlsheet.Cells(j, i + 13) = "x"
      Else
        xlsheet.Cells(j, i + 13) = ""
      End If
      xlsheet.Cells(j, i + 14) = rst("Var12")
    Next
    rst.MoveNext
  Wend

Beklager, men jeg skraber selv pointene.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
08. november 2004 - 14:18 #5
:)
Avatar billede akirkeby Nybegynder
08. november 2004 - 17:56 #6
Bare i orden !!

Jeg sad i hvert fald ikke med din løsning :-)