Avatar billede jakobscafe Nybegynder
22. oktober 2004 - 08:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

'hjælpetabel' til 2 tabeller med unikke poster?

Udgangspunkt:
2 tabeller - TblNavn og TblFoto
TblNavn indeholder navne og hvert navn har en unik NavnID
TblFoto indeholder billedestier og et felt til NavnID

I TblFoto kan der være 0,1 eller mange billeder af person fra TblNavn.
Eks TblNavn:
NavnID Navn
1      Jakob
2      Jens

TblFoto
FotoID Sti
1      jakob1.jpg
2      jakob2.jpg
3      jens.jpg

TblLink
FotoID NavnID
1      1
2      1
3      2

I ASP vil jeg så vise f.eks. alle billeder af NavnID=1 eller NavnID = 2 via min TblLink - altså select * from TblLink where NavnID = 1, og så på en eller anden måde bruge det returnerede FotoID til at slå billedestien op i TblFoto (select * from TblFoto where FotoID = (det som jeg fik fra select 1)

Håber nogen kan forstå hvad jeg mener - og kan lede mig lidt på vej.

PS: Tabellerne er PT i Access men ender nok i MySQL - ikke at det burde gøre den store forskel i dette tilfælde
Avatar billede majkat Nybegynder
22. oktober 2004 - 09:03 #1
SELECT NavnID, TblFoto.* from TblLink LEFT JOIN TblFoto WHERE NavnID=1 OR NavnID=2
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
22. oktober 2004 - 10:06 #2
left join - er det access sprog eller vil det også virke i f.eks. MySQL?
Avatar billede majkat Nybegynder
22. oktober 2004 - 10:50 #3
LEFT JOIN er helt efter SQL standarden og burde virke i alle db'er der har bare minimal SQL understøttelse.

Det har virket i MySQL i hvert fald 4-5 år tilbage i tiden.
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
10. november 2004 - 13:56 #4
Majkat - svar (c:
Avatar billede majkat Nybegynder
10. november 2004 - 23:23 #5
,