Avatar billede skrogager Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Autoselect af option i <select>

Hej, jeg skal bruge lidt hjælp... jeg sidder og bakser med at få selected en option i en <select> automatisk, baseret på et nr der står i en mysql database...
hvad jeg har nu, er et script der bl.a. fylder to select bokse, hvorefter select nr. 2 skal sættes til den entry nr. 1 referere til i databasen... jeg har en funktion jeg køre via onChange i nr. 1, der har jeg så en if-else, der afgøre om den pågældende option skal være selected, det eneste jeg mangler er en funktion der kan markere den pågældende option som selected....

min funktion ser sådan ud:

function select_kunde(pid, mid, selected) {
// mid er lig selectbox nr. 1's value...
// pid er id'et på select nr. 2...
// selected er det id select nr. 1 refererer til...

    if (document.getElementById(pid).value == "NULL")
        document.getElementById(pid).options.length=1;  //reset projekt select...
    else
        document.getElementById(pid).options.length=0;  //reset projekt select...

    for (var i = 0; i <= array_count; i ++) {
        if (kundenr[i] == mid) {
            if (pnr[i] == selected) {
                document.getElementById(pid).options[document.getElementById(pid).options.length] = new Option(beskrivelse[i].substr(0,28), pnr[i]);
            } else
                document.getElementById(pid).options[document.getElementById(pid).options.length] = new Option(beskrivelse[i].substr(0,28), pnr[i]);
        }
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 21:39 #1
function select_kunde(pid, mid, selected) {
// mid er lig selectbox nr. 1's value...
// pid er id'et på select nr. 2...
// selected er det id select nr. 1 refererer til...

    var sel = document.getElementById(pid);
    if (sel.value == "NULL")
        sel.options.length=1;  //reset projekt select...
    else
        sel.options.length=0;  //reset projekt select...

    for (var i = 0; i <= array_count; i ++) {
        if (kundenr[i] == mid) {
            sel.options[sel.length] = new Option(beskrivelse[i].substr(0,28), pnr[i]);
            if (pnr[i] == selected)
                sel.options[sel.length-1].selected = true;
        }

-- og er det rigtigt, at array_count-variablen indeholder et tal, som er en mindre end antallet ?-)
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 21:41 #2
-- og medmindre du har brug for at tage højde for decideret forældede browsere, er .options kun nødvendig i oprettelses-linjen !-)
Avatar billede skrogager Nybegynder
21. oktober 2004 - 22:18 #3
Tak for svaret! :)
Det virkede!

btw... array_count er lig antallet... ikke 1 mindre...
Avatar billede skrogager Nybegynder
21. oktober 2004 - 22:23 #4
ææææææh... hvordan virker det her point system? har jeg lige givet mig selv 100 point?? :-/
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 22:29 #5
Tjah, det har du nok, for du kan kun uddele point til dem som har svaret (og markeret !-), og der var kun dig selv ...

Men så vil der jo være en for mange, så du nok skal:

    for (var i = 0; i < array_count; i ++) {

-- og så kan det være, at du skulle kigge i faq'en: http://expfaq.1go.dk !o]
Avatar billede skrogager Nybegynder
21. oktober 2004 - 22:44 #6
hmm... wierd... bør man kunne give sig selv point? så er det da ingen sag at få top score :-/

anyways... hvis jeg gør:
for (var i = 0; i < array_count; i ++) {
vil der jo være een for lidt i den sidste ende... da array_count er lig antallet... så hvis antallet er 6 (+ 0 = 7) vil nr. 6 ikke blive kørt igennem, idet 6 ikke er mindre end 6... :)
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 22:49 #7
Nej, for hvis du har 6 elementer i et array, vil de være nummereret 0, 1, 2, 3, 4 og 5 !-)
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2004 - 22:50 #8
<ole>

skrogager >> Hvis du giver 100 points ud og tager 100 points tilbage - hvormange flere points har du så i forhold til før, du gav points ud?  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 22:50 #9
-- ellers gør du jo brug af et tomt element, nemlig element[6] ...
Avatar billede skrogager Nybegynder
22. oktober 2004 - 09:48 #10
olebole: doh, tænkte ikke så langt :)

roenvig: nej, array_count er stadig lig antallet af entries fra 0 - N...
ikke fra 1 - N... :)

sådan ser koden ud:
/*************************************************************/

<?php
$count = 0;
$sql = @mysql_query("SELECT projekter.kundenr, projekter.projekt_nr, projekter.beskrivelse FROM projekter WHERE projekter.slut_dato > CURDATE()") or die("--></script><strong>MySQL forespørgslen kunne ikke udføres!</strong><br><br>" . mysql_error() . '<p id="bottom" class="main_control"></p>');
    while ($row = mysql_fetch_array($sql)) { ?>
        kundenr[<?php echo $count; ?>] = <?php echo $row['kundenr'] ?>;
        pnr[<?php echo $count; ?>] = <?php echo $row['projekt_nr'] ?>;
        beskrivelse[<?php echo $count; ?>] = "<?php echo substr($row['beskrivelse'],0,40) ?>";
        <?php $count ++;
    }
?>

array_count = <?php echo $count; ?>;

/*************************************************************/
Avatar billede skrogager Nybegynder
22. oktober 2004 - 13:05 #11
næææææhh... det kan egentlig godt være du har ret... $count vil jo blive incremented en ekstra gang til sidst... :)
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2004 - 13:54 #12
Jeg regner med at php på dette område har det præcist som javascript, derfor skrev jeg som jeg gjorde @ 21/10-2004 22:49:28 ...

-- så hvis du laver et array på 6 elementer, vil array[6] være undefined !-)

-- men du kan gøre det lidt lettere for dig selv, ved at:

<?php
$sql = @mysql_query("SELECT projekter.kundenr, projekter.projekt_nr, projekter.beskrivelse FROM projekter WHERE projekter.slut_dato > CURDATE()") or die("--></script><strong>MySQL forespørgslen kunne ikke udføres!</strong><br><br>" . mysql_error() . '<p id="bottom" class="main_control"></p>');
    while ($row = mysql_fetch_array($sql)) { ?>
        kundenr[kundenr.length] = <?php echo $row['kundenr'] ?>;
        pnr[pnr.length] = <?php echo $row['projekt_nr'] ?>;
        beskrivelse[beskrivelse.length] = "<?php echo substr($row['beskrivelse'],0,40) ?>";
        <?php
    }
?>

-- og så rette linjerne midt i js-koden til:

    for (var i = 0; i < pnr.length; i ++) {
        if (kundenr[i] == mid) {