Avatar billede conrad Nybegynder
21. oktober 2004 - 13:28 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

combobox - have en tal værdi svarende til en tekst

Hej

Jeg vil gerne opnå følgende

Fra en combobox skal man kunne vælge følgende
"Måned", "Kvartal", "Årligt"

I feltet ved siden af skrives en tal værdi

hvis der er valgt "måned" ganges med 12, "Kvartal" med 4 etc

Er der nogen der kan hjælpe med det ?

(Jeg kan oprettecomboboksen med teksterne men ikke få "måned" oversat til 12 på en smart måde)
Avatar billede japping Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:11 #1
Brug if'sætninger hvis der ikke er for mange muligheder:
=if(A1=1;A2*12;if(A1=2;A2*4;A2*....);A2*....)
Avatar billede miko67 Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:28 #2
jeg sidder lige og stener... skal man ikke snarere skrive (og nu er jeg med dansk version):
=HVIS(A1="år";B1*12;HVIS(A1="kvartal";B1*4;HVIS(A1="måned";B1;"")))

Håber jeg forstod den korrekt :)
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:37 #3
=B1*HVIS(A1="År";1;HVIS(A1="Kvartal";4;12))
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:46 #4
Den ovenstående formel er baseret på at du har brugt datavalidering i din celle. Hvis du har brugt en combobox med værdien bundet til celle A1, så skal "År" og "Kvartal" udskiftes med det tilsvarende Indeks for værdien fra din Comboboks.

I dit tilfælde vil jeg dog anbefale at benytte Datavalidering istedet for en comboboks.
Avatar billede conrad Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:00 #5
Jeg har benyttet den fremgangsmåde der er beskrevet her (den af Jams)
http://eksperten.dk/spm/313466

Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg får kopieret comboboksen til flere celler ?
(Fill synes at tage værdien, altså 1 hvis det er 'år' der er valgt)
Avatar billede conrad Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:06 #6
undskyld den af Sjap
Avatar billede conrad Nybegynder
23. oktober 2004 - 13:20 #7
selvom jeg har brugt en anden løsning, må i godt lægge svar da IF løsningen jo også fungerer
Avatar billede japping Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:08 #8
Hermed et svar.
Avatar billede miko67 Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:38 #9
jajada :)