Avatar billede aspguf Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

oprat og hent id

Hej jeg har et lille problem jeg er ved at lave et telefonbog til et stort firma og her skal det være sådan at du opratte telefonnr og det går fint med der skal jeg så have id og vil bare lige høre om der er en nem måde at gøre det på i et kald eller om jeg bliver nød til at søge i database efter det er opratte !!!
Avatar billede stoffer Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:36 #1
Der er en masse måde at gøre det på. Men enhver database kan lave et autoid eller en GUID (Global Unique Identifier)..

Og så er det jo altså bare at kalde den kolonne hvor autoid står i ud i din SQL sætning.
Avatar billede fennec Nybegynder
21. oktober 2004 - 08:12 #2
Som stoffer også siger, kan databasen selv oprette et unikt nummer hver gang der bliver indsat nyt data. Det ville være nemmere hvis du fortalte hvilken database du bruger, så vi kan fortælle dig hvordan du gør det....
Avatar billede aspguf Nybegynder
21. oktober 2004 - 10:48 #3
jeg bruger mysql..
Avatar billede fennec Nybegynder
21. oktober 2004 - 11:01 #4
Så skal du bare sætte et af felterne på tabellen til "AUTO_INCREMENT". Så tæller den selv op når du indsætter.

Create table enTabel(
id INT NOT NULL AUTO_INCREMENT,
navn char(50),
city char(50)
)

insert into enTabel(navn,city) values('fennec','Haderslev')

Som du kan se skal feltet, som er sat til "AUTO_INCREMENT", ikke med på indsættelse. Den få automatisk det næste nummer i rækken.
Avatar billede aspguf Nybegynder
21. oktober 2004 - 11:24 #5
jeg ved godt hvordan man opratter en tabel og ved også hvordan man opratter.. Det jeg søger er når du har opratte en post at du så får den nummer har fåde tildelt..
Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:56 #6
Det staves opret og oprette, bare til orientering :o)
Avatar billede aspguf Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:49 #7
Ja men det er ikke det spørsmåle gå på.. !!!!
Avatar billede fennec Nybegynder
22. oktober 2004 - 08:47 #8
Det gør du efter du har indsat.

conn.execute("insert into ....")
set rs = conn.execute("SELECT @@IDENTITY AS THISID;")
response.write rs("thisid")
Avatar billede aspguf Nybegynder
15. juli 2005 - 22:44 #9
ups nok ved at være lukke tid