Avatar billede azs Nybegynder
20. oktober 2004 - 20:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Replace hex i fil

Ja. hvordan kan jeg loade en fil ind og så replace en hex verdi men en anden ?
Avatar billede hrc Mester
21. oktober 2004 - 13:29 #1
Det er da ret let:

1. Læs filen ind i en TFileStream
2. Opret ny fil vha endnu et TFileStream
3. Kopiér data fra stream 1 til 2 og der hvor du skal erstatte en værdi, skriver du den i stream 2. Fortsæt med at kopiere data fra stream 1 til 2
4. Luk stream 1 og 2
5. Slet filen tilhørende stream 1 og omdøb stream 2 til stream 1-filens navn.

Du kan også lave tricket med BlockRead / BlockWrite men streaming er lettest.

Hvordan finder du værdien du skal erstatte? Er det en fast position i filen eller er det noget du skal lede efter?
Avatar billede hrc Mester
21. oktober 2004 - 13:33 #2
Alternativt, hvis de data du skal erstatte er af samme størrelse som dem der findes:

var
  fp : file; // måske "of byte" (kan ikke huske det)
  Position : integer;
begin
  Position := 512; // Gå til position 512

  assignfile(fp,'FilNavn.dat');
  reset(fp,1);
  seek(fp,Position);
  write(fp,$ff);
  closefile(fp);
end;
(ikke testet)
Avatar billede azs Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:33 #3
Der kommer fejl med dit eksemple ved "write(fp,$ff);"

[Error] Unit1.pas(90): Incompatible types: 'procedure, untyped pointer or untyped parameter' and 'Integer'

Nogen ide hvordan det fixes ? =)
Avatar billede azs Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:03 #4
lavet det om til blockread og så virker det ;)
Avatar billede hreiff Nybegynder
22. oktober 2004 - 08:29 #5
Position skal være longint.
fp skal være file of byte.
Det burde være væsentligt hurtigere end at kopiere hele filen (blockread osv.)
Avatar billede hrc Mester
24. oktober 2004 - 21:17 #6
hreiff: Det er det givetvis, men hvis det data han skulle erstatte, ikke har samme størrelse, så er der vist ikke anden måde, vel?
Avatar billede hreiff Nybegynder
25. oktober 2004 - 07:38 #7
hrc: Naturligvis.