Avatar billede kring Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Submitte alle værdier i en <SELECT>

Hej Eksperter.

Jeg har en <select>-liste på min side, hvor brugeren får lov til at flytte elementerne op og ned ved hjælp af 2 knapper. Det er så planen at når brugeren er færdig med at "sortere" listen, så skal alle værdierne submittes og gemmes i en database. Jeg har ledt rundt her på Eksperten.dk, og har fundet følgende funktion, som jeg har rettet til:
function selectAll()
{
for(i=0;i<document.product_category_form.product_category.options.length + 1;i++)
{
document.product_category_form.product_category.options[i].selected = true;
}

Mit problem er at den kun submitter det sidste element i listen - altså det element der har fået sat "selected = true" sidst.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

MVH
kring
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2004 - 11:59 #1
Også, hvis du sætter selecten til multiple lige før du sender ?-)

function selectAll(){
  var sel = document.product_category_form.product_category;
  sel.multiple = true;
  for(i=0;i<sel.length;i++){
    sel.options[i].selected = true;
  }

-- og du skal bemærke, at længden er en optælling af muligheder i listen, men indekseringen i javascript er nul-baseret, så hvis den f.eks. har 3 muligheder har de 0, 1 og 2 som index ...
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2004 - 12:00 #2
Alternativt kunne man smide værdierne over i et skjult felt, så hvis det ikke virker haben wir andere Methoden !-)
Avatar billede kring Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:08 #3
roenving : Har forsøgt mig med multiple, men det havde ingen virkning. Så det ender nok med at jeg smider det hele i et hidden felt, og komma-sepererer det.
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2004 - 20:24 #4
<ole>

<script type="text/JavaScript">
function selectAll(f){
    var sel = f.elements["product_category[]"];
    sel.multiple = true;
    for(i=0;i<sel.length;i++){
        sel.options[i].selected = true;
    }
</script>

<form action="" method="post" name="product_category_form" onsubmit="selectAll(this)">
    <input type="hidden" name="contxt" value="testingSelect">
    <select name="product_category[]" multiple>
        <option value="valg_1">Et</option>
        <option value="valg_2">To</option>
        <option value="valg_3">Tre</option>
        <option value="valg_4">Fire</option>
        <option value="valg_5">Fem</option>
    </select>
    <button type="submit">Send</button>
</form>

Så ligger din select som et array på serveren. 'product_category[0]' vil således indeholde 'valg_1', osv.
Hvis du skriver i PHP, kan du evt. teste med dette i toppen af et simpelt dokument med ovenstående kode:

<?
if ( isset($_POST["contxt"]) && $_POST["contxt"]=="testingSelect" ) {
    print "<xmp>";
    var_dump( $_POST );
    print "</xmp>";
}
?>

/mvh
</bole>
Avatar billede kring Nybegynder
11. februar 2005 - 01:58 #5
Lukketid!

Brugte Ole's eksempel, så hvis du smider et svar Ole skal du få nogle points.
Avatar billede kring Nybegynder
24. februar 2005 - 11:04 #6
Lukker.