Avatar billede erikbop Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Finde sidste række i et regneark

Jeg har brug for at finde rækkenummeret på sidste række i kolonne A i et regneark, så jeg kan bruge værdien i en  Range("A7:B" & sidsterække).Select.

Findes der en smart funktion til dette?
Avatar billede sjap Praktikant
19. oktober 2004 - 17:58 #1
Nedenstående funktion finder den sidste række med data i kolonne A:

Function LastRowA() As Integer
    LastRowA = Range("A65536").End(xlUp).Row
End Function
Avatar billede sjap Praktikant
19. oktober 2004 - 18:24 #2
Ups. Funktionen skal selvfølgelig returnere en LONG (ellers virker den jo ikke på de nederste rækker)

Function LastRowA() As Long
    LastRowA = Range("A65536").End(xlUp).Row
End Function
Avatar billede sjap Praktikant
19. oktober 2004 - 18:30 #3
Du kan selvfølgelig også bare snuppe kernen af funktionen og bruge den direkte i dit udtryk:

Range("A7:B" & Range("A65536").End(xlUp).Row).Select
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:37 #4
Tja, det er vist den rigtige mulighed. Derved undgår man at få rod i systemet, hvis der er blanke felter i kolonne A. Hvis der ikke er blanke felter i kolonne a, så kan man benytte

    Range("A7").End(xlDown)

Den finde den sidste celle med en værdi i kolonne A.

Hvis det område du skal benytte, kun består af Kolonne B og B og der ingen data er i tilstødende kolonner, så kan man med held benytte

    Range("A7").CurrentRegion

Som du kan se, så er der mange muligheder...benyt den der passer dit behov.
Avatar billede erikbop Nybegynder
21. oktober 2004 - 10:20 #5
Point til sjap - tak for hjælpen.