Avatar billede martin_g Nybegynder
19. oktober 2004 - 16:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Værdiangivelse i pivottabel

Hej,

Hvis man eksempelvis har en et dataark med en masse månedsdata, og så laver en pivot tabel over dette - kan man så sætte måned=[en celle] ?

Lad mig uddybe: Man kan naturligvis sætte en måned op som element og så ændre det hver gang - men hvis man nu har valgt måneden i et andet ark, ville det jo være smart hvis pivottabellen var sat op når man gik til dette ark.
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:31 #1
Du har jo muligheden for at gruppere dine data, og så sidenhen sætte måneden op på siden i din Pivottabel.
Om du så kan henvise det pivotdatafelt til en værdi i en celle på et andet ark, skal jeg lade stå hen i det uvisse (LÆSES SOM: det ved jeg ikke)
Avatar billede martin_g Nybegynder
20. oktober 2004 - 08:58 #2
Hmmm...den er ikke forstået...vil du ikke prøve igen ?
Avatar billede martin_g Nybegynder
03. november 2004 - 13:33 #3
Kunne du forklare det igen ?
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
21. december 2004 - 09:52 #4
Det svar vil jeg egentlig godt give 50 point ekstra for. Jeg går udfra det er oppe i sidefeltet du gerne vil lave en reference til en anden celle? Det er ihvertfald den problemstilling jeg sidder med.
Avatar billede martin_g Nybegynder
22. december 2004 - 08:57 #5
Det virker desværre ikke som om der sker mere her...
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
25. december 2004 - 11:55 #6
Gu gør der så, jeg har fået til opgave af min chef at løse problemet, så det er kun et spørgsmål om tid før jeg får gravet en løsning frem. Så skal jeg nok vende tilbage.
Avatar billede bak Seniormester
25. december 2004 - 20:30 #7
Frederik_kromann -> det kan kun løses med en makro, som jeg ser det...
Er du interesseret så ?
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
26. december 2004 - 09:25 #8
Ja det er da et forsøg værd. Jeg har prøvet med en makro optager men problemet opstår idet man ikke kan "paste" altså trykke CTRL-V når man står i et sidefelt for at sætte værdien ind. I mit tilfælde har jeg 8 pivottabeller hvor måneden er det sidefelt jeg vil ændre værdien i. På en forside vælges måneden og så skal denne værdi sættes ind i sidefeltet på de 8 pivottabeller. Hvis du kunne hjælpe mig vil det være rigtig fedt.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
26. september 2005 - 21:41 #9
Hej Bak, hvordan ser det ud med en makro ;-) sidder igen og bliver punket for ikke at kunne lave det.
Avatar billede bak Seniormester
26. september 2005 - 22:54 #10
send mig lige et eksempel på arket, så skal jeg se hvad der kan gøres
excel snabela tbdl.dk
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
28. september 2005 - 21:05 #11
Avatar billede bak Seniormester
28. september 2005 - 21:49 #12
Makro Nr1. er i arket "Forside" 's eget kodemodul og registrerer ændringer i B3

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("b3")) Is Nothing Then Call Macro1
End Sub

Nr2. er i et alm. modul og skifter pivottallerne sidefelt ifølge B3

Sub Macro1()
Dim sh As Worksheet
Dim pv As PivotTable
Dim rng As Range
Set rng = Sheets("forside").Range("B3")
On Error Resume Next
For Each sh In ActiveWorkbook.Worksheets
  For Each pv In sh.PivotTables
    pv.PivotFields("Opgave").CurrentPage = rng.Value
  Next
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
28. september 2005 - 21:51 #13
Lukker du lige dette spm. og tager pointene selv. Jeg har jo fået.
Avatar billede martin_g Nybegynder
29. september 2005 - 10:45 #14
Du må nu gerne få dem, Bak... :-)
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
15. november 2005 - 09:21 #15
Hej Bak

Siddder lige og bruger din makro. Hvis man kun vil have den til at virke på Ark1 - hvad gør man så?
Avatar billede bak Seniormester
15. november 2005 - 10:00 #16
Sub Macro1()

Dim pv As PivotTable
Dim rng As Range
Set rng = Sheets("forside").Range("B3")
On Error Resume Next

  For Each pv In sheets("Ark1").PivotTables
    pv.PivotFields("Opgave").CurrentPage = rng.Value
  Next

End Sub
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
15. november 2005 - 20:46 #17
http://www.eksperten.dk/spm/664809

tak for hjælpen og værsgo'