Avatar billede ander Nybegynder
19. oktober 2004 - 00:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Center tabel med ext CSS

Hvordan får man centreret en tabel med ext. CSS uden at bruge align="center" som her:
<table border="1" align="center" width=80%>
    <tr>
        <td>hallo</td>
    </tr>
</table>

-----------------------------------

Jeg har forsøgt med denne:
.tabel
{
width:80%;
text-align:center
}
Men den her duer ikke:

<table border="1" class="tabel">
    <tr>
        <td>hallo</td>
    </tr>
</table>

Er der måske en anden løsning
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2004 - 00:21 #1
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}
body{text-align:center;}
.center{
  margin-left:auto;
  margin-right:auto;
  width:760px;
  background:#22ee7f;
  /*og billede: background-image:url('')*/
  border:1px solid black;
  text-align:center;/*eller:left;*/
}
</style>

<table class="center">
    <tr>
        <td>hallo</td>
    </tr>
</table>
Avatar billede ander Nybegynder
19. oktober 2004 - 13:02 #2
takker > roenving
Jeg forstår ikke det første: html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}
body forstår jeg OK - men ikke html,body
gider du forklare
Avatar billede ander Nybegynder
19. oktober 2004 - 13:14 #3
Hos mig virker det kun når man har body{text-align:center;}
Kan det ikke gøres på anden måde :)
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2004 - 14:12 #4
Ovenstående er lavet for at virke under alle omstændigheder ...

Hvis du sætter korrekt doctype inklusive dtd-link vil du kunne nøjes med bredde og margin-angivelserne i .center-klassen ...

body{text-align:center} er med, fordi IE ikke forstår grundlæggende css, hvis ikke der er ordentlig doctype på, så den ikke forstår margin:auto; -- til gengæld sætter den fejlagtigt andet end inline-elementer til at følge en text-align, meget belejligt her, for så kan vi få det til at du i alle browsere (inklusive ældre IE'er som under ingen omstændigheder forstår andet end absolut margin !-)

-- og den første med html og body er en standard-ting, jeg altid har med, for hvis man har brug for at placere sine elementer selv, er det irriterende at en browser ikke kan finde ud af hvor browser-kanten er ...

-- og hvis man godt vil benytte %-vis højde er det nødvendigt at sætte en start-højde, som procenten kan beregnes af, hvis man ønsker at skrive korrekt css med korrekt doctype !o]

html-elementet kan jeg godt forstå, at du ikke er bekendt med, men foreløbig kender jeg 2 steder, hvor det er nødvendigt at bruge (begge under forudsætning af en fuldt kvalificeret doctype !-)

-- til udfyldelse af skærmen i højden skal den ovenstående 100%-angivelse med, og hvis man ønsker at bruge scrollbar-colors skal de angives på html-elementet, når man kører med doctype ...

-- og angivelsen af html,body er en opremsning, som man også andre steder med fordel kan udnytte, f.eks. i denne konstruktion:

a,a:link,a:visited{text-decoration:none;}
a:hover,a:active{text-decoration:none;color:red;}
Avatar billede ander Nybegynder
20. oktober 2004 - 17:24 #5
takker for meget udmærked kommentar - må jeg be om et svar :)
Avatar billede ander Nybegynder
20. oktober 2004 - 17:26 #6
det var til > roenving
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2004 - 17:32 #7
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2004 - 17:48 #8
-- og tak for point ;~}