Avatar billede lopolla Nybegynder
18. oktober 2004 - 23:39 Der er 3 kommentarer

Kryptering og dekryptering af password/string/ea

Er der nogle der har et godt foreslag til (evt. en almindelig kendt metode) til at kryptere hhv. dekryptere strings/passwords.

Pointen er, at jeg et meget stort behov for at kende passwords, strings, mm., men mine passwords skal samtidig sendes midlertidig ud steder, hvor de er "mindre sikre"

OBS:
Pointen er, at det skal være muligt at integrere et modul/script, og løsningen må helst ikke være afhængig af alt muligt proporitært software....omvendt igen så er alle forslag velkomne, fordi mit eget bedste forslag går på noget lidt-for-gennemskueligt string-manipulation.

Jeg ser frem til nogle gode løsningsforslag :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2004 - 09:30 #1
http://dk2.php.net/mcrypt
Brug evt. MCRYPT_RIJNDAEL_256 (AES), den er god og sikker :) Der er masser af gode eksempler på php.net :)
Avatar billede coderdk Praktikant
19. oktober 2004 - 09:31 #2
( bemærk at det kræver at du har php med mcrypt-support! - Hvis du ikke har det, kan du nok finde nogle DES-encryption/decryption scripts på nettet )
Avatar billede sostack Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:00 #3
Ellers prøv:
<?php
function exor($streng, $noegle)
{
    for($i = 0; $i < strlen($streng); $i++)
    {
        if($streng[$i] == $noegle[$i])
        {
            $result .= 1;
        } else {
            $result .= 0;
        }
    return chr(bindec($result));
}

function xcrypt($kodes, $key)
{
    $xcrypted = "";
    WHILE(strlen($key) < strlen($kodes))
    {
        $key .= $key;
    }
    for($o = 0; $o < strlen($kodes); $o++)
    {
        //echo substr($kodes, $o, 1) . " : " . ord(substr($kodes, $o, 1)) . " : " . decbin(ord(substr($kodes, $o, 1))) . "<br />";
        //echo substr($key, $o, 1) . " : " . ord(substr($key, $o, 1)) . " : " . decbin(ord(substr($key, $o, 1))) . "<br />";
        //echo exor(decbin(ord(substr($kodes, $o, 1))), decbin(ord(substr($key, $o, 1)))) . "<br />";
        $xcrypted .= exor(decbin(ord(substr($kodes, $o, 1))), decbin(ord(substr($key, $o, 1))));
    }
    return $xcrypted;
}
$password = $_REQUEST["krypt"];
$cryptkey = "Dennekodekanikkegaettes"; // der må ikke være mellemrum i denne key!
echo "Krypteret ord: " . xcrypt($password, $cryptkey) . "<br />";

echo "oprindeligt ord: " . xcrypt(xcrypt($password, $cryptkey), $cryptkey);
?>
<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">
<input type="text" name="krypt"><br />
<input type="submit" name="knap" value="Krypter">
</form>
Man kan indsætte det krypterede ord i boksen, og få det originale password vist!

//sostack