Avatar billede kaper Nybegynder
17. oktober 2004 - 20:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hurtig beskæring af 4:3 billeder til 3:2?

Jeg mangler et program, hvor jeg hurtigt (det skal gøres for +1000 billeder) kan beskære 4:3 billeder til 3:2. Jeg ønsker ikke en batch-proces, men vil gerne selv kunne bestemme hvilken del af hvert billede, der skal skæres ud. Det jeg forestiller mig er et simpelt program, hvor man blot skal flytte en "kasse", der viser hvilken del af billedet, der skal beholdes, op eller ned, hvorefter man trykker ok/enter/et-eller-andet og straks fortsætter med næste billede. Jeg har ledt mange steder, men ofte skal man indtaste bredde/højde hver gang (hvilket i mit tilfælde vil være konstante værdier) eller billederne bliver batch-behandlet.
Jeg tror, jeg selv kunne lave et program, der kan løse problemet, men der er ingen grund til at opfinde hjulet...
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. oktober 2004 - 20:57 #1
Irfanview er gratis og kan gøre dette som batch job
Photoshop koster kassen, men kan dette og meget meget mere
Avatar billede weblex Nybegynder
17. oktober 2004 - 21:00 #2
Jeg bruger

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Dansk og dejlig... :o)
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2004 - 21:03 #3
Paint Shop Pro 8 kan også gøre det. Du laver en "Preset" i "Crop Tool" med de dimensioner/størrelsesforhold, du vil bruge og kan derefter flytte rundt med kassen i det billede, du har åbnet.

Hvis du ikke har PSP8, kan det tit fås som en prøveversion på cd'er, som følger med computerblade
Avatar billede kaper Nybegynder
18. oktober 2004 - 07:42 #4
weblex ramte 100% plet med JPEGCrops :D

Tusind tak, det kan vist ikke gøres lettere og mere smertefrit for så mange billeder.