Avatar billede neuromathlab Nybegynder
17. oktober 2004 - 07:04 Der er 8 kommentarer

Hvad ville dette koste?

Jeg har forhørt mig ved et par virksomheder og fået løs en pris på nedenstående program, men vil da lige høre om der skulle være et bedre tilbud her på Eksperten.

Der er tale om et program til Windows, til udvikling, design og test af neurale netværk, men er faktisk ikke specielt advanceret - jeg kunne forestille mig at en- eller et par studerende kan lave det.
Programmet kan være en Win32 applikation eller baseret på en kommando-prompt). Her kommer en kort beskrivelse af programmet:

Grundlæggende:
Den type neurale netværk der skal kunne opbyggers og simuleres i programmet bygger på en grund celle som modtager en række værdier fra X andre celler, ganger dem og evt. sender dem videre til Y andre celler - noget alá:
For hver aktiv input-celle:
    Læg værdi*vægt til samlet input
Hvis samet input > modstand:
    Aktiver output

Da der senere kan forekomme ændringer i ovenstående bør det måske ligge som en sepperat, udskiftelig del - evt. en dll. De funktioner som skal bruges sammen med resten af programmet er funktionerne til:
- Opsamling af input.
- Test af input mod en modstand.
- Aktivering af output.
- Kørsel af værdi-tilpasning. (Til indlæring - p.t. drejer det sig om at gange cellens værdier med et decimaltal).
- Tilføj/fjern input-celler

Jeg forestiller mig følgende struktur til en celle:
array af input-celler
array af double (det tal som hvert input skal ganges med inden det bliver opsamlet)
double - til opsamling af inputs
double - modstand
double - output styrke
boolean - output aktiv/inaktiv

Lag:
Hver celle er tilknyttet et lag af celler. Når et lag aktiveres skal alle celler i laget køre "Opsamling af input" funktionen og herefter "Test af input".
Ligeledes skal tilføj/fjern input-celler funktionen kunne køres på alle celler i et lag, så eks. alle celler i lag X tilknyttes som til alle celler i lag Y.

Alle tilknytninger (celle til lag, lag til lag og celle til celle), samt input, modstand, output-styrke og aktiv/inaktiv skal kunne gemmes i en tekst fil så det kan analyseres og fremstilles grafisk.

Indlæring:
Når alle lag er løbet igennem valideres resultatet eksternt, og der kan evt. sendes et indlærings signal tilbage gennem netværket. Dvs. der angives et decimaltal D til en eller flere celler, som så ganger deres interne værdier (modstand og output styrke) med D. Hver af denne celles input-celler, som er markeret aktiv, skal så modtage den samme værdi D, og udføre den samme tilpasning - det samme gælder for den relative vægt af hver input-celle.

NT service:
Der skal laves et sepperat program - en NT service - som kan simulere et neuralt netværks design på en server. Denne service skal arbejde selvstændigt og skal kunne modtage input i form af et 2D array af decimaltal samt give et 2D array af decimaltal som output. Det skal yderligere være muligt at aktivere afvikling af X antal inputs, afvikling i X antal sekunder/minutter/timer, samt automatisk gem-kopi-af-nuværende-status på disk hver X loops/sek/min. For at jeg selv kan definere input og output-validering skal programmet enten have et COM eller TCP interface - glem alt om sikkerhed, en firewall er rigeligt.

Hvis der er nogen der har tid/evner/lyst til ovenstående så giv mig et ca. bud på en pris, enten her eller pr. e-mail (neuromathlab@hotmail.com). Jeg skal dog sige at hvis prisen er bare halvt så stor som det tilbud jeg allerede har fået, så kommer der til at gå lang tid inden jeg har råd til at søsætte projektet.
Skulle der være nogen der har kendskab til neurale netværk og/eller kan se et økonomisk potentiale i det, så er I velkomne til at kontakte mig.

Sidste bemærkning(er): Jeg er også igang med at undersøge andre muligheder - se evt. http://www.eksperten.dk/spm/548095 for flere info.
Avatar billede japping Nybegynder
17. oktober 2004 - 10:12 #1
Jeg vil tro at prisen vil ligge på imellem kr. 50-100.000,- for et sådant system. Prisen afhænger meget af, om du selv kan skrive et oplæget til programkoden. Hermed mener jeg en tekst der forklarer hvad programmet skal gøre (på samme måde som du gør i dit projektoplæg).
Avatar billede neuromathlab Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:36 #2
Jeg har et komplet pålæg til programkoden. Der skal dog tages højde for bugs og småfejl. 50-100.000,- lyder af meget - jeg har fået et overslag på 80 timer af kr. 300 pr. time (Altså godt 24.000,-) og selvom det kun er et overslag og timetallet kan ændre sig, er der alligevel langt fra 24 til 100. (Jeg synes nu alligevel 24.000 er for meget, så det er derfor jeg prøver her)
Avatar billede japping Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:38 #3
Der er stor forskel på et overslag og et tilbud.
Spørgsmålet er hvad du konkret mener med netværkskommunikationen og drift over server?
Jeg vil umiddelbart mene at de kr. 24.000,- er et godt tilbud.

Men husk - de fleste IT-projekter holder ikke budgettet men folk hopper på dem alligevel. Jeg taler ud fra praktisk erfaring. Sørg for at få betingelserne skrevet ned inden du starter projektet. Hvornår skal betalingerne falde og hvor meget ? Vent med en del af betalingerne til hele opgaven er løst og DU er tilfreds. Aftal også på forhånd, hvordan programmerne skal testes. Dette kan ofte afklare om opgaven er løst eller ej.

God fornøjelse
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 19:47 #4
Man får ikke lavet meget professionelt software for 50000-100000 kr..

Det er kun ca. 100 timer til fuld takst.

design
implementation
test
dokumentation
overhead

Det tager tid alt sammen.

Jeg tvivler på at det er en god ide at finde en person med en lavere
time sats til at lave det. Der er måske lidt sammenhæng mellem
pris og kvalitet.

Dit bedste bud ville nok være at forsøge at finde en speciale skrivende
studerende som var interesseret. I modsætning til så mange ander IT projekter
så kunne dit nemlig være akademisk interessant.
Avatar billede neuromathlab Nybegynder
17. oktober 2004 - 20:07 #5
japping "Spørgsmålet er hvad du konkret mener med netværkskommunikationen og drift over server?"

Netværkskommunikation i stil med telnet/smtp etc etc. En TCP vært der lytter på port X og når den modtager en forbindelse, udfører de samme kommandoer som kommandoprompten ville udføre - kunne faktisk også springes over - så skal serveren bare tillade exec over HTTP (IIS) eller FTP.
Mht. server drejer det sig om at programmet skal stå og køre i timer, dage eller måske længere. Om det kører som NT service eller som en almindelig application kan delvist komme ud på det samme - det ville bare være en lækker feature. Mht. server, så har jeg allerede en 2000 server som kan bruges.

Arne: Nu taler vi jo ikke om et program der skal bruges af hr. og fru kontor mus. Design er lavet. Implementation kan besgrænses til en CD-ROM med programmet samt detaljer om hvad der skal indføres i registry m.v.
Dokumentation, det er vidst et absolut minimum. Jeg har selv designet det og ved hvordan programmet virker. Og mht. videreudvikling, så vil det enten dreje sig om at skrive en ny DLL til input-opsamling/modstand/output samt indlæring - men det kan vidst ikke tage lang tid at notere hvilke funktioner der håndterer den del.

Men jeg kan trods alt godt se pointen i det i skriver, og har heldigvis satset på flere heste ;) for alternativet (at jeg selv koder programmet i visual basic eller C# holder ikke performance mæssigt).
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 20:10 #6
Performance overhead ved C# fremfor C/C++ vil med stor sandsynelighed ligge under 10%.
Avatar billede neuromathlab Nybegynder
18. oktober 2004 - 01:08 #7
Hmm jeg tvivler meget, men må indrømme at jeg kun har lavet en VB version - så C# skal da helt klart afprøves.
Avatar billede japping Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:33 #8
Har du prøvet de tekniske skoler ? Jeg har kendskab til et par stykker der har arbejdet med disse ting for ca. 10 år siden. Som jeg ser det er der tale om et almindeligt netværk, derfor er der mulighed for at finde færdig kode på universiteterne.
En bekendt datalog har arbejdet med dette og jeg ved Numerisk Institut på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har haft en del projekter.