Avatar billede tox-man Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:53 Der er 7 kommentarer

maxlength og size

Hejsa

Jeg har en del inputboxe, som jeg gerne vil have defineret en maxlængde på. De er alle af forskellig size, og jeg vil gerne have mulighed for at holde det defineret så generelt som muligt.

Jeg har selv leget lidt med tanken om maxlength=size, men jeg kan ikke få det til at virke.. det burde eller ifgl MSDN kunne lade sig gøre at hente size ud for et inputfelt, og derefter sætte maxlength til det antal karekterer input-feltet har plads til.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh.
Jonas
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2004 - 01:36 #1
Kan du ikke bare bruge samme maxlength som size ?-)

http://blooberry.com/indexdot/html/tagpages/i/inputtext.htm
Avatar billede tox-man Nybegynder
16. oktober 2004 - 08:53 #2
nej.. desværre..

<input class="fineinputs" type="text" name="varenr1" value="varenr1" style="width:120px">

Som du kan se, så er størrelsen på boxen defineret vha. width (CSS) så jeg kan ikke umiddelbart skrive en maxlength.. det er ganske enkelt fordi jeg ikke vil have den skal lave det der autoscrolling, som en inputbox normalt gør når man indtaster noget længere end size..
Avatar billede notes2c Nybegynder
16. oktober 2004 - 13:28 #3
Du er da nødt til at bruge maxlength, for at have kontrol på indtastningen, du kunne jo begynde at beregne din width, du kender jo font-size og maxlength, der vil da give den bredde du ønsker
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2004 - 18:52 #4
<ole>

notes2c >> Nej, det bliver noget rod, da du kun ved monospacierede skriftsnit (f.eks. Courier) ved, hvor brede bogstaver er.

tox-man >> Er det virkelig et problem? Jeg har aldrig set en side - ud af de godt 4.000.000.000 sider, der for tiden er på WWW - der har gjort forsøg på at ændre ved det. Jeg kan derfor ikke forestille mig, der er brugere, der vil undre sig, hvis formfelterne på din side opfører sig, som den slags plejer at gøre ... tværtimod  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede notes2c Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:49 #5
ole >> nej det bliver ikke noget rod men heller ikke nogen elegant løsning, og grundlæggende er jeg enig med dig.

Men hvis du har en kendt font-size, så kender du også din maxbredde, og derved kan du finde din maxbredde, uanset font
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2004 - 20:51 #6
Men så skriver den ene bruger: WWWWWWWWWWW og den anden llllllllll ...
Avatar billede notes2c Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:06 #7
Ja men der vil jo altid være afsat plads til WWWWWWWWWWW.