Avatar billede rossonero Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

archive log hjælp

Jeg sidder og og "leger" med en ny installeret standard Oracle database (9i).

Jeg har sat den i archivelog mode og angivet hvorhen den skal "smide" archive logs.

Når jeg "archive log list" kommando er den aktiveret også automatisk. Hvorfor bliver der ikke sendt archive logs ud ? - kan man ikke manuelt sætte den til at smide sådanne logs ud ?

Ja .. har været på kursus i Oracle, hvor den hele tiden smed archive logs ud.. men det gør den ikke her .. :(
Avatar billede rossonero Nybegynder
16. oktober 2004 - 10:50 #1
Help pleazze :)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. oktober 2004 - 01:41 #2
Hey,

Umiddelbart lyder det som om den ikke har skriverettigheder til den destination du har sat. Hvad sker der hvis du skriver "archive log all;" ?
Lad mig lige se dine sidste linier i alert.log + din init.ora?
Avatar billede rossonero Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:02 #3
hejsa,

Jo - jeg har faktisk nu fået en log fil, men jeg er dog stadig en smule forvirret. Når jeg ser tilstanden af "archive log list" så er den automatisk arkivering deaktiveret, selvom jeg har sat den som "true" i init.ora.

En anden ting. Hvordan finder man egentlig ud af hvilke database man er tilknyttet ? - Det jeg mener er hvis der ligger flere databaser på samme installation og jeg siger "shutdown" i sqlplus .. hvordan kan jeg finde ud af hvilken jeg er tilknyttet ? .. jeg lukker vel ikke alle databaser på maskinen med en shutdown kommando
Avatar billede lap Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:11 #4
alter system archivelog start; ? Der leveres kun en archivefil, når enten tiden eller datamængden er nået - eller du laver en "alter system switch logfile;".

du forbinder dig jo til en database når du starter "sqlplus /nolog" - det er den database du er forbundet til - og dermed lukker. Du baserer dig normalt på $ORACLE_SID.
Avatar billede rossonero Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:55 #5
alter system archivelog start; ? - den kommando virker da ikke.

Jeg kan godt få den til at lave en log fil .. det er dog ikke de destinationer jeg har angiver i init.ora.

Når jeg kigger i archive log list; - så står den kun til en enkelt default destination.

Det nederste du skrev forstår jeg ikke helt ... sqlplus /nolog ? .. det indtaster jeg da ingen steder - findes der en let måde hvor man kan se hvilke oracle Sid man er sat til ?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2004 - 21:07 #6
Når man ser på mængden af spørgsmål, så skulle du måske sætte pointtallet til lidt mere end 5 :)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. oktober 2004 - 22:14 #7
Ok.
1. Hvad skal du gøre for at slå automatisk archive til?
luk din database - start den igen i mount mode -> "alter database achivelog;"
og så "alter database open;". Din database vil nu også archivere automatisk.
Så du skal ikke lave en "archive log current;" eller "archive log all;" nu, hvis du skal teste om din archiver kører som den skal. Det viser dig kun at du kan skrive til den destination. Lav en "archive log list;" og check at den står til auto.

2. "select instance from v$thread;" eller select name from v$database;
Avatar billede rossonero Nybegynder
18. oktober 2004 - 19:28 #8
Tak for svaret pnielsen, men auto archieving fungerer stadig ikke..

1.Jeg har fulgt dine trin - først lukket databasen ned - derefter "startup mount" hvor jeg fyrede "alter database archivelog;" af, samt derefter alter database open. Kigger jeg på status via "archive log list;" står dens tadig som deaktiveret ?!
Avatar billede rossonero Nybegynder
18. oktober 2004 - 19:40 #9
Iøvrigt til 2

Når jeg skriver select instance from v$thread; - så dukker der EN instance op - er det den pågældne database man "arbejder" på og som altså er aktiv ? - Hvad er det så man gøre hvis nu man vil "hoppe" over på en anden database
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. oktober 2004 - 13:00 #10
Jeg vil som sagt meget gerne se dine init.ora parameter + de sidste linier i din alert.log ?

v$thread bruges faktisk ikke af ret mange - da man normalt ikke kører i parallelserver miljøer. Den viser dig hvilke instance du er på.
For at skifte til en anden database er du nødt til at sætte ORACLE_SID inden du connecter:

Feks.
c:\set ORACLE_SID=TESTDB
c:\sqlplus system/manager

ellers skal du connecte med alias fra din tnsnames.ora
c:\sqlplus system/manager@TESTDB
Hvor TESTDB er den database du vil connecte til.
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. oktober 2004 - 13:23 #11
Mange tak for svaret! - I aften vil jeg lige smide init.ora samt det sidste af alert.log op
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:03 #12
Init Ora

##############################################################################
# Copyright (c) 1991, 2001, 2002 by Oracle Corporation
##############################################################################

###########################################
# Archive
###########################################

log_archive_dest_1='LOCATION=c:\arkivlog'
log_archive_format=%t_%s.ark
log_archive_start=true

###########################################
# Cache and I/O
###########################################
db_block_size=8192
db_cache_size=25165824
db_file_multiblock_read_count=16

###########################################
# Cursors and Library Cache
###########################################
open_cursors=300

###########################################
# Database Identification
###########################################
db_domain=org
db_name=kim

###########################################
# Diagnostics and Statistics
###########################################
background_dump_dest=C:\oracle\admin\kim\bdump
core_dump_dest=C:\oracle\admin\kim\cdump
timed_statistics=TRUE
user_dump_dest=C:\oracle\admin\kim\udump

###########################################
# File Configuration
###########################################
control_files=("C:\oracle\oradata\kim\CONTROL01.CTL", "C:\oracle\oradata\kim\CONTROL02.CTL", "C:\oracle\oradata\kim\CONTROL03.CTL")

###########################################
# Instance Identification
###########################################
instance_name=kim

###########################################
# Job Queues
###########################################
job_queue_processes=10

###########################################
# MTS
###########################################
dispatchers="(PROTOCOL=TCP) (SERVICE=kimXDB)"

###########################################
# Miscellaneous
###########################################
aq_tm_processes=1
compatible=9.2.0.0.0

###########################################
# Optimizer
###########################################
hash_join_enabled=TRUE
query_rewrite_enabled=FALSE
star_transformation_enabled=FALSE

###########################################
# Pools
###########################################
java_pool_size=33554432
large_pool_size=8388608
shared_pool_size=50331648

###########################################
# Processes and Sessions
###########################################
processes=150

###########################################
# Redo Log and Recovery
###########################################
fast_start_mttr_target=300

###########################################
# Security and Auditing
###########################################
remote_login_passwordfile=EXCLUSIVE

###########################################
# Sort, Hash Joins, Bitmap Indexes
###########################################
pga_aggregate_target=25165824
sort_area_size=524288

###########################################
# System Managed Undo and Rollback Segments
###########################################
undo_management=AUTO
undo_retention=10800
undo_tablespace=UNDOTBS1
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:04 #13
Alert

Undo Segment 7 Onlined
Undo Segment 8 Onlined
Undo Segment 9 Onlined
Undo Segment 10 Onlined
Successfully onlined Undo Tablespace 1.
Mon Oct 18 19:57:31 2004
SMON: enabling tx recovery
Mon Oct 18 19:57:31 2004
Database Characterset is WE8MSWIN1252
replication_dependency_tracking turned off (no async multimaster replication found)
Completed: ALTER DATABASE OPEN
Dump file c:\oracle\admin\kim\bdump\alert_kim.log
Tue Oct 19 16:21:36 2004
ORACLE V9.2.0.1.0 - Production vsnsta=0
vsnsql=12 vsnxtr=3
Windows 2000 Version 5.1 Service Pack 2, CPU type 586
Tue Oct 19 16:21:36 2004
Starting ORACLE instance (normal)
Tue Oct 19 16:21:37 2004
Running with 1 strand for Non-Enterprise Edition
LICENSE_MAX_SESSION = 0
LICENSE_SESSIONS_WARNING = 0
SCN scheme 2
Using log_archive_dest parameter default value
Running with 1 strand for Non-Enterprise Edition
LICENSE_MAX_USERS = 0
SYS auditing is disabled
Starting up ORACLE RDBMS Version: 9.2.0.1.0.
System parameters with non-default values:
  processes                = 150
  timed_statistics        = TRUE
  shared_pool_size        = 50331648
  large_pool_size          = 8388608
  java_pool_size          = 33554432
  control_files            = C:\oracle\oradata\kim\CONTROL01.CTL, C:\oracle\oradata\kim\CONTROL02.CTL, C:\oracle\oradata\kim\CONTROL03.CTL
  db_block_size            = 8192
  db_cache_size            = 25165824
  compatible              = 9.2.0.0.0
  log_archive_format      = arc%S.%T
  db_file_multiblock_read_count= 16
  fast_start_mttr_target  = 0
  undo_management          = AUTO
  undo_tablespace          = UNDOTBS1
  undo_retention          = 180
  remote_login_passwordfile= EXCLUSIVE
  db_domain                = org
  instance_name            = kim
  dispatchers              = (PROTOCOL=TCP) (SERVICE=kimXDB)
  job_queue_processes      = 10
  hash_join_enabled        = TRUE
  background_dump_dest    = C:\oracle\admin\kim\bdump
  user_dump_dest          = C:\oracle\admin\kim\udump
  core_dump_dest          = C:\oracle\admin\kim\cdump
  sort_area_size          = 524288
  db_name                  = kim
  open_cursors            = 300
  star_transformation_enabled= FALSE
  query_rewrite_enabled    = FALSE
  pga_aggregate_target    = 25165824
  aq_tm_processes          = 1
PMON started with pid=2
DBW0 started with pid=3
LGWR started with pid=4
CKPT started with pid=5
SMON started with pid=6
RECO started with pid=7
CJQ0 started with pid=8
QMN0 started with pid=9
Tue Oct 19 16:21:47 2004
starting up 1 shared server(s) ...
starting up 1 dispatcher(s) for network address '(ADDRESS=(PARTIAL=YES)(PROTOCOL=TCP))'...
Oracle Data Guard is not available in this edition of Oracle.
Tue Oct 19 16:22:03 2004
alter database mount exclusive
Tue Oct 19 16:22:12 2004
Successful mount of redo thread 1, with mount id 1900300011.
Tue Oct 19 16:22:12 2004
Database mounted in Exclusive Mode.
Completed: alter database mount exclusive
Tue Oct 19 16:22:13 2004
alter database open
Tue Oct 19 16:22:20 2004
Beginning crash recovery of 1 threads
Tue Oct 19 16:22:21 2004
Started recovery at
Thread 1: logseq 5, block 40672, scn 0.0
Recovery of Online Redo Log: Thread 1 Group 1 Seq 5 Reading mem 0
  Mem# 0 errs 0: C:\ORACLE\ORADATA\KIM\REDO01.LOG
Tue Oct 19 16:22:25 2004
Ended recovery at
Thread 1: logseq 5, block 44247, scn 0.654237
76 data blocks read, 67 data blocks written, 3575 redo blocks read
Crash recovery completed successfully
Tue Oct 19 16:22:29 2004
LGWR: Primary database is in CLUSTER CONSISTENT mode
Thread 1 advanced to log sequence 6
Thread 1 opened at log sequence 6
  Current log# 2 seq# 6 mem# 0: C:\ORACLE\ORADATA\KIM\REDO02.LOG
Successful open of redo thread 1.
Tue Oct 19 16:22:38 2004
SMON: enabling cache recovery
Tue Oct 19 16:22:46 2004
Undo Segment 1 Onlined
Undo Segment 2 Onlined
Undo Segment 3 Onlined
Undo Segment 4 Onlined
Undo Segment 5 Onlined
Undo Segment 6 Onlined
Undo Segment 7 Onlined
Undo Segment 8 Onlined
Undo Segment 9 Onlined
Undo Segment 10 Onlined
Successfully onlined Undo Tablespace 1.
Tue Oct 19 16:22:46 2004
SMON: enabling tx recovery
Tue Oct 19 16:22:46 2004
Database Characterset is WE8MSWIN1252
Tue Oct 19 16:22:58 2004
replication_dependency_tracking turned off (no async multimaster replication found)
Completed: alter database open
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:02 #14
Hej Kim,

Hvis du læser din init.ora skal dine archive parameter se sådan ud:
log_archive_dest_1='LOCATION=c:\arkivlog'
log_archive_format=%t_%s.ark
log_archive_start=true

Hvis du kigger i alert.log ser de sådan ud:
log_archive_format      = arc%S.%T

Og som du kan se starter der ikke nogen archive process:
PMON started with pid=2
DBW0 started with pid=3
LGWR started with pid=4
CKPT started with pid=5
SMON started with pid=6
RECO started with pid=7
CJQ0 started with pid=8
QMN0 started with pid=9

Det betyder med andre ord at du bruger en anden init.ora end du tror.

Prøv det her:
Check hvad der står i din c:\oracle\ora92\database\initKim.ora
hvis der er parameter ala en init.ora kan du vælge at bruge denne - eller pege hen på den du istedet vil bruge. Det gør du ved at tømme filen og skrive:
"ifile=c:\oracle\admin\kim\pfile\init.ora" (hvis din fil hedder init.ora)

Hvis der ligger en sp fil i dit c:\oracle\ora92\database\ vil din database umiddelbart bruge denne.. Du kan rename den til noget andet og dermed vil din init.ora blive brugt..

God fornøjelse i Oracle verdenen.
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:36 #15
Ja - seføli. SPfile den havde jeg da ikke tænkt på .. den "vinder" jo altid over init.ora.

Nu har jeg lige lavet klassikeren - lavet en "shutdown" på produktion databasen, da jeg skulle lave en kold backup ... der er seføli brugere på .. og nu kan jeg ikke logge ind mere, da "nedlukning er igang" melder den. Findes der nogen smutvej sådan jeg kan lave den om til "shutdown immediate" ?
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:42 #16
findes der nogen kommando hvorpå man kan se hvilke/hvor mange brugere der er koblet på databasen?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:21 #17
Du kan altid logge ind som internal eller sysdba

hvis det er 8i -> gå til serveren i en dos prompt.
c:\set ORACLE_SID=DINSID
c:\svrmgrl
svrmgrl>connect internal

hvis det er 9i - > gå til serveren i en dos prompt.
c:\set ORACLE_SID=DINSID
c:\sqlplus "/ as sysdba"
eller
c:\sqlplus "sys/password as sysdba"

Det afhænger lidt af.. ja længere forklaring.. prøv det!
Avatar billede rossonero Nybegynder
21. oktober 2004 - 08:29 #18
Nu er det en 8 version  - Jeg kunne godt ligge ind i svrmgrl .. men en når jeg forsøgte en shutdown immediate var "oracle not avaiable" .. så jeg genstartede bare hele serveren og nu fungerer det seføli igen. .. men skulle det være muligt at lave om til en "shutdown immediate"

Findes der en måde man kan se hvilke brugere der er connected .. ja undskyld spørger igen, men mener bare der findes en kommando :-/
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. oktober 2004 - 16:23 #19
Du kan kun lave "shutdown abort" eller vente pænt til alle er logget af - hvis du først har lavet en shutdown.

Select username from v$session; vil vise dig hvem der er på lige nu.
måske en distinct - hvis du er ligeglad med hvor mange gange de forskellige er logget på.
Select distinct username from v$session;
Avatar billede rossonero Nybegynder
02. november 2004 - 10:41 #20
Ok - syns sku ikke rigtig det virker

I min ora92/database ligger der en fil der hedder "spfilekim.ora" - det er så den oracle går ud fra. Når jeg har omdøbt den, så "forlanger" den en fil ora92\database\initkim.ora - som jeg blot har gemt min gamle init.ora under.

Når jeg så forsøger at starte databasen op kommre følgende fejl
SQL> startup
ORA-00439: feature not enabled: Managed Standby

???
Avatar billede tla Nybegynder
20. november 2004 - 11:31 #21
ORA-00439: feature not enabled: Managed Standby

???

Skyldes at du i din init.ora anvender "log_archive_dest_1='LOCATION=c:\arkivlog'"

- prøv at ændre det til "log_archive_dest='c:\arkivlog'"

/TLA