Avatar billede little_kim86 Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vis kun en af hver værdi

Hej alle eksperter

Jeg sidder lidt fast med et problem hvor jeg har en database og har en kolonne der hedder "Sæson" hvor der flere gange står "2004/2005", senere vil der også kommer flere med 2005/2006. Når der så er flere med 2004/2005 skal den kun vise den værdi engang selv op det står flere gange i kolonnen "Sæson" og det samme med alle de andre værdier der kommer...

Jag har disse tre kolonner 6 kolonner:
Id
Sæson
rytme_træner
spring_træner
email
telefon_nr

Håber nogle forstår mit problem og kan hjælpe...

Med venlig hilsen
Kim
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:42 #1
SELECT felt1, felt2 FROM tabel GROUP BY felt2
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:42 #2
kan du forklare lidt om den funktion??
Avatar billede hardstyle_master Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:45 #3
I din mysql_query laver du :
$query = mysql_query("SELECT kollone1, kollone2 GROUP BY kolonne2");
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:46 #4
Den gruppere ud fra et given felt, så det kun vises en gang.

SELECT id, sæson, rytme_træner, spring_træner, email, telefon_nr FROM dintabel GROUP BY sæson
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:47 #5
ja okay er ved at prøve nu...
Group er altså en fuktions som kun hiver forskellige værdier ud??

har i en hjemmeside hvor man kan finde sådan nogle funktioner til SQL???
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. oktober 2004 - 21:03 #6
W3schools har lidt grundlæggende:
http://www.w3schools.com/sql/

Ellers er der et hjemme-kursus der hedder: Learn SQL in 21 days
Det burde være til at finde.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. oktober 2004 - 21:03 #7
Så group gør altså sådan at hvis der står det samme to steder i samme kolonne så bruger den kun den ene af dem?
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
15. oktober 2004 - 21:04 #8
mange tak for hjælpen alle sammen... Vil du lige ligge et svar hindu_skp???
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. oktober 2004 - 21:06 #9
Der findes også en der hedder DISTINCT, men den bruger jeg aldrig selv, da man ikke kan vælge hvilket felt der ikke må opstå dubbletter i, så man kan måske mister resultatter, hvis der er sammenfald på kryds af andre felter.