Avatar billede dingodas Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Printvenlig side og tabel

Jeg har en side, som ser forskellig ud, alt efter om den vises på skærmen eller printes ud som "printvenlig" side. Den viser de rigtige oplysninger i begge tilfælde. Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at skjule tabellens <tr> og <td> på skærmen, når der skal flere linier med på print end på skærmen. På skærmen vises de som tomme linier, og det er jeg ked af.

Hvad kan forklaringen være på, at en oplysning kan vises på een linie på skærmen, men linien brydes på print. Det er samme felt fra tabellen. ?

Jeg bruger CSS  media=print og media=screen til at adskille teksten.
Avatar billede roenving Novice
15. oktober 2004 - 15:11 #1
Højde/bredde-forholdet er jo voldsomt forskelligt på skærm og papir ...

Og også tr-tags kan skjules med display:none; i enten dit skærm- eller print-stylesheet !-)
Avatar billede dingodas Nybegynder
19. oktober 2004 - 14:47 #2
Tak - det virker. Har du også svaret på et par tillægsspørgsmål ?

Koden:
<div class="skjulscreen">
<%
    if start = "nej" then
      response.write "<p class='sideskift'></p>"
    end if

    response.write "<p>" & oskrift & "&nbsp; : &nbsp;" & valgnavn & "&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;" & eksptekst & "&nbsp;&nbsp; & &nbsp;&nbsp;" & fakttekst & "&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Udskriftsdato : " & date & "<br></p>"

%>

Hele response.write-sætningen står på samme linie.

Resultatet bliver at udskriftslinien brydes midt i udskrift af datoen. Der er ca 20 % tilbage før højre-margin.
Hvorfor bryder den linien før det er nødvendigt ?

Næste spørgsmål:
Ved hjælp af CSS, printes databaserecords i 2 spalter. Det virker fint på 1. side. Hvis der flere records, end der kan være på een side, laver den automatisk sideskift mellem 2 records, men det ser ud som om den ikke kan huske hvilken spalte den er kommet til. 2. record på side 2 udskrives korrekt og 1 record på side 3 udskrives også korrekt.

Hvad kan forklaringen være på det ?

Læg lig et svar, så du kan få point for 1. spørgsmål. Hvor mange point er evt. efterfølgende svar værd ?
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2004 - 15:08 #3
Det er principielt ikke en god ide at 'tabulere kunstigt', som du gør det med mellemrum, så jeg ville finde en anden indgangsvinkel, og så ville jeg iøvrigt ikke basere noget særligt på p-tags, da definitionen bestemmer for meget, men den er ikke præcis nok i html-definitionen, så der er muligheder for store forskelle mellem browserne (hvilket iøvrigt også gælder Hx-tags !-)

Så jeg ville i stedet:

response.write "<div style='margin:10px 0;text-align:center;'><div style='float:right;margin-right:10px;'> Udskriftsdato : " & date & "</div><div style='float:left;margin-left:10px;'>" & oskrift & "&nbsp; : &nbsp;" & valgnavn & "</div>" & eksptekst & "&nbsp;&nbsp; & &nbsp;&nbsp;" & fakttekst & "</div>"

-- og er du sikker på at din tæller sætter rigtige classNames på records ved det første sideskift ?-)
Avatar billede dingodas Nybegynder
07. november 2009 - 17:39 #4
Jeg har været ude af cirkulation, men er nu ved at rydde op. Beklager at det ikke længere er muligt at tildele point.
Avatar billede roenving Novice
08. november 2009 - 15:00 #5
Nej nu har du jo afbrudt den mulighed ...
Avatar billede dingodas Nybegynder
09. november 2009 - 13:14 #6
Undskyld, men jeg ledte efter et svar, jeg kunne acceptere og fandt intet. Derfor troede jeg, at muligheden var fjernet, fordi der var gået for lang tid, siden der havde været "liv".
Hva' nu ?