Avatar billede zyph Nybegynder
15. oktober 2004 - 12:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bokse der ikke vil på plads

Hej,

Nu har jeg siddet i laaang tid, og leget med et design. Jeg har bare ikke kunnet finde ud af, at placere boksene ordentligt.

Derfor biksede jeg lige et eksempel sammen, håber I kan hjælpe mig til at løse den.

Bare skriv, hvis i mangler yderlige forklaring :]

http://zyph.dk/eksempler/bokse2/
Avatar billede roenving Novice
15. oktober 2004 - 14:52 #1
Sådan ?-)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
  "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
        <title>FINE BOKSE !-) revo&trade ++oSKAr</title>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
        <style type="text/css">
body {
    margin:0; padding:0;border:0;
}
html,body {
    height: 100%;
}
div{padding:0;margin:0;border:0;}

#maincontainer {
  position:relative;
    background-color: #ccc;
    height: 100%;
    width: 940px;
    margin:0 auto;
}
#leftDummy{width:20px;float:left;height:100%;}
#leftMainCol{
  width:660px;
  float:left;
  /*margin-left:20px;*/
}
#rightMainCol{
  width:240px;
  float:left;
  /*margin-right:20px;*/
}
#header_left {
    background-color: red;
    height: 251px;
}
#header_right {
    background-color: black;
    height: 267px;
}
div#leftcol {
    width: 370px;
    background-color: green;
    float: left;
}
div#rightcol {
    background-color: blue;
}
div#middlecol {
    width: 250px;
    background-color: yellow;
    float: right;
}
p, li, td, input, textarea {
    font-family: verdana, sans-serif;
    font-size: 11px;
    color: #333;
}
p, h1, h2, h3, h4, h5 { margin: 0; }
p.copyright {
        color: #555;
        margin: 7px;
        text-align: center;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="maincontainer">
  <div id="leftDummy"></div>
  <div id="leftMainCol">
    <div id="header_left">
      <h2>Forklaring:<br/>
      1. rød og sort foroven sammen.<br/>
      2. grøn topleft under rød<br/>
      3. gul lige til højre for grøn i samme højde<br/>
      4. blå under sort<br/>
      5. der skal være 20px fri i hver side<br/>
      6. den grå skal følge med grøn/gul/blå nedaf<br/>
      6.a hvis jeg bruger float i en af de 3, så følger den grå ikke med?</h2>
    </div>
    <div id="leftcol">
        <h1>leftcol</h1>
    </div>
    <div id="middlecol">
        <h1>middlecol</h1>
        <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Pellentesque in ligula. Aenean nonummy. Suspendisse lobortis odio a nunc. Aliquam elit pede, accumsan et, condimentum id, mattis sed, libero. Integer fermentum urna quis pede. Curabitur ante metus, euismod at, vehicula eget, pretium a, purus. Vestibulum ut nunc. Pellentesque eget velit. Integer egestas magna sed sem. Sed aliquet lectus quis felis. Donec diam ante, dignissim ac, ultricies vel, pharetra eget, nulla. Mauris vulputate, quam ut tincidunt fringilla, dui quam scelerisque mauris, in dignissim est ligula quis elit. Aenean faucibus. Fusce eu libero eleifend leo ultricies interdum. Maecenas sagittis. Quisque metus eros, vestibulum sed, accumsan vitae, blandit non, nibh. Duis ornare rutrum mi.
Morbi ultrices nisl accumsan nulla. Nulla risus lectus, aliquet sit amet, hendrerit vitae, rutrum nec, velit. Morbi non sapien et erat sollicitudin malesuada. Donec sit amet velit porttitor purus placerat vestibulum. Sed eu velit. Donec nec wisi. Etiam elementum, felis sed interdum ullamcorper, metus pede porttitor ligula, nec egestas sem est sed metus. Maecenas mauris quam, pulvinar non, cursus non, bibendum non, est. Vivamus in felis. Duis vitae diam. Curabitur ut eros. Pellentesque sit amet mi vel ante varius viverra. Maecenas nonummy molestie orci. Ut at ante sed mi rhoncus tincidunt. Duis lobortis lectus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis consectetuer gravida eros. Sed pellentesque.</p>

    </div>
  <div id="rightMainCol">
    <div id="header_right"></div>
    <div id="rightcol">
      <h1>rightcol</h1>
    </div>

</body>
</html>
Avatar billede zyph Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:10 #2
Mange mange gange tak for hjælpen! Det ser rigtig godt ud, der er bare lige én ting.

I IE følger den grå rigtig nok med ned, men det gør den ikke i Firefox. På den rigtige side, er den grå et 1pxheight bg billede som repeater sig selv nedad nemlig :-)
Avatar billede roenving Novice
15. oktober 2004 - 15:16 #3
-- jeg glemte lige at hive den igennem, så jeg nåede ikke at se det ...

-- men jeg forstår det heller ikke, for jeg kan ikke få floats til at være andet end en relativ positionering ...

-- alternativet er at sætte en javascript-funktion til at beregne aktuelle højder og så sætte det onload ...
Avatar billede zyph Nybegynder
13. december 2004 - 16:22 #4
Jeg takker mange gange, bare opret en tråd og få fat i mig hvis du vil have nogen point. ( gammel tråd ).
Avatar billede roenving Novice
14. december 2004 - 11:22 #5
?-)