Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:39 Der er 30 kommentarer

Ny computer bipper, ellers føles den normal!

Hey.. jeg sidder ude ved min ven og vi er ved at samle hans nye computer.. Alt er sat i og efter min mening sidder alt rigtigt, har selv samlet min derhjemme, det er dog en AMD hvor hans er en P4.

Specs er:
Pentium Prescott 3.2 ghz S775
Abit AS8-V,i865pe Socket 755 (bundkort)
2x 512mb Cosair PC400

Resten går jeg ikke ud fra er nødvendigt..
der sidder 2 120gb hder og 1 dvd drev.. ingen floppy

Problemet er at når vi tænder computeren bipper den.. altså den bliver ved med at bippe.. men vi kan fint komme ind i bios og så videre.. mere tør vi ikke da vi er bange for at den går ned!

På min amd sidder der fra strømforsyningen et stort kabel ned til bundkortet.. men her sidder der også et lille kvadratisk et, hvad er det? Ud over det er der også et meget anderledes udseende kabel, soklen ligner et omvendt L, og det ser meget nyere ud end resten... hvad er det?

Please svar hurtigt muligt!

Venlig hilsen Brian Lauridsen
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:43 #1
du skal sætte det kvadratiske stik i også, der hvor det passer i bundkortet, det andet stik du snakker om er et man i nogen tilfælde bruger hvis der ikke er det store strømstik på bundkortet, så det behøver du ikke tænke på.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:45 #2
okay.. tak, så er det rigtigt nok det vi har gjort ind til videre, er der andre ting?
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:46 #3
Tror ikke at vi snakker om det samme.. der er 2 af dem på bundkortet, der står SATA ud for dem..
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:49 #4
nej det er til sata diske, jeg har lige kigget på din manual og kan se at det kvadratiske stik sidder oppe ved din ps2 port.. lige bagved.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:50 #5
ja!.. den har vi sat i :).. har også sat det store strøm stik i.. men den bipper stadigt! kan det være de små kabler der sidder forkert (power led osv.)?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:54 #6
ja det kan det godt, men jeg kan se at der sidder et lille display som vise evt fejlkode, den kan du slå op i manualen og så kan du se hvad fejlen er.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:55 #7
når du starter op første gang, skal du også gå i bios og load setup default, derefter sætter du de forskellige punkter op.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:56 #8
Vi prøver lige.. 2 sek!
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:58 #9
det hedder load optimized defaults på dette kort.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 22:59 #10
gør den det stadigvæk efter dette, så tjek fejlkoden på det lille display, det er det den er der til :)
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 23:00 #11
Den står stille ved 29..
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:04 #12
ok her er hvad der står ud for nr 29:
1. Program CPU internal MTRR (P6 & PII) for 0-640K memory address. 2. Initialize the APIC for Pentium class CPU. 3. Program early chipset according to CMOS setup. Example: onboard IDE controller. 4. Measure CPU speed. 2B Invoke Video BIOS 2D 1. Initialize double-byte language font (Optional) 2. Put information on screen display, including Award title, CPU type, CPU speed, full screen logo.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:04 #13
tyder på noget med cpu'en, tjek at APIC er enabled i bios.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:06 #14
du har husket at fjerne det beskyttende lag plastic der sidder under køleren ik? :)
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:07 #15
du har sat diskene som hhv master og slave? og tjekket at alle kabler og stik og ram osv sidder ordentligt?
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 23:07 #16
Okay.. har vi prøvet nu, den bipper stadigt!.. Inde under ide opsætningen viser den noget der ser forkert ud, der er ingen pri master og pri slave er E@@ G@ 2.. Han mener atdet er 2 ens 120 gb maxtor. dvd drevet bliver let fundet
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:12 #17
ok bruger i et 80 ledet kabel til diskene? dvs at den der skal være en farvet ende som passer til den farvede primære controller på bundkortet?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:13 #18
hvis i gør er der nok en fejl på enten ide-controlleren eller en af diskene, diskene ses tit med mærkelige navne når der er fejl på dem.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 23:15 #19
Vi prøver det med APIC om lidt!
Det beskyttede lag er fjernet.. pillede køleren af for at være sikker :P De skulle gerne begge stå som cable select..
Kabler og stik sidder rigtigt ja! Det kabel vi bruger er blåt ved ide porten på bundkortet, sort ved master og gråt ved slave!
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:17 #20
du kan også tjekke om det er ram fejl ved at prøve med en blok af gangen, men ellers pil alt unødvendigt fra, cd-rom, diskene og evt andre enheder så der kun er bundkort, cpu, ram og strømforsyning tilbage, tjek så om fejlen stadig er der, så er en del af det udelukket.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:17 #21
cable select giver i mange tilfælde fejl, sæt dem som master og slave istedet.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 23:24 #22
Den finder harddiskne med de rigtige navne nu!.. men hvor indstiller man apic til at være enabled?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:28 #23
jamen hvis den ikke fejler, behøver du ikke stille på det apic, det var et skud i tågen :)
bipper den stadig?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:28 #24
det plejer nu ikke at være nødvendigt, men har oplevet at den i nogen tilfælde skulle slås til.
Avatar billede eskalation.dk Nybegynder
14. oktober 2004 - 23:38 #25
Vi har fundet fejlen nu.. men du får pointene som en tak for hjælpen..

Det var fordi at Prescott bliver så varm at et sikkerhedsprogram blev aktiveret og derfor bibbede den.. er det normalt at den er 80 grader? Køleren er den der følger med fra intel.. det er en boxed udgave
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:52 #26
ok takker :)
nej 80 grader er ikke normalt, så varm burde den ikke blive.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:53 #27
her er et svar
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:53 #28
tjek at blæseren kører som den skal og sidder i det rigtige stik, ellers er der noget galt.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2004 - 23:59 #29
husk også at holde alle kabler og ledninger væk fra blæseren, så den ikke bliver bremset.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. oktober 2004 - 16:41 #30
lukketid?