Avatar billede mortena Nybegynder
07. marts 2001 - 20:45 Der er 1 kommentar

Objekt orienterede databaser

Jeg er ved at designe en web-application i java og søger i den forbindelse efter en objekt-orienteret database, så jeg ikke skal ødelægge min objektorienterede analyse, når jeg skal bruge en database.
Hvor kan jeg finde mere information om objektorienterede databaser?
Hvilken objektorienterede database er den bedste?
Avatar billede sjoggo Nybegynder
26. marts 2001 - 10:18 #1
Hej Morten

Et godt bud på en oo database mener jeg er Tamino fra Software AG. Du kan læse mere om Tamino her: http://www.softwareag.com/taminoplatform/.

Generelt vil jeg dog sige, at det at bruge en OO database ikke løser problemerne. Du har ret i at designet bliver mere elegant ... helt ned i databasen, men der er en tendens til at brugen af en OO database genererer andre problemer. Fx. er der jo udpræget enighed om at OO databaser er dårligt optimerede, og generelt performer dårligere en traditionelle relationelle databaser.

Jeg har i flere projeketer jeg har genneført valgt at implementere databaseadgangen i forretningsobjekterne. Dermed får de objekter der har viden om sammenhængene ansvar for at \'skrive sig selv\' til databasen, eller instantiere sig fra databasen.

En helt tredie løsning er jo at bruge et framework, der kan bygge din database ud fra de java-klasser du har (søg evt. via Google).

Rgds
Sjoggo