Avatar billede laikabee Nybegynder
13. oktober 2004 - 19:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DVD-Brænder - hvilken - tilslutning ?

Hejsa

Jeg har 2 spørgsmål om en dvd-brænder.

1.
Jeg er på udkig efter en dvd-brænder og har fundet den her.
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=98515
Men jeg ville lige først høre om der er nogle kommentarer til den, er der eventuelt en der kender til bedre ? (I samme pris klasse - naturligvis) Kan den det sådan en skal kunne ? formater, regioner –  o.s.v

2.
Så er jeg faktisk også lidt i tvivl om der overhovedet er plads til den i mit kabinet eller bundkort – har ikke sæt et drev i en computer før.
Men der er en front indgang til et drev, så skulle man vel tro at der var tænkt på tilføjelse af et drev?

Lifetec
OS98SE
Intel Pentium III 667 Mhz
639 MB-RAM pc-133

Jeg ved ikke hvilket bundkort der sidder i, men jeg kan da kigge efter hvis det er nødvendigt for at kunne give et bud på mit andet spørgsmål.

v.h
laikabee
Avatar billede backspin Nybegynder
13. oktober 2004 - 20:11 #1
ja hvis du har en plads til dit drev kan du sagtens selv tilslutte den...
det er ikke svært og det står også højst sansynligt i dens manual...
men hensyn til brænderen kan jeg godt anbefale den...
jeg har "lillebroren" til den altså den forige udgave af den...
og jeg er RIGTIG glad for den..
så den kan jeg sagtens anbefale (: (: (: (: (:
Avatar billede laikabee Nybegynder
13. oktober 2004 - 21:04 #2
tak for svaret (;

Der plads til et drev mere i fronten af kabinettet. Det er bundkortet som jeg er meget usikker på – jeg mener at kunne huske, at sidste gang jeg havde den skilt ad, var der tre ”stik” (det er altså ikke lige bundkort jeg ved det meste om), og de var alle i brug.
En til CD-ROM drevet, en til diskette-drevet og en til harddisken – er det ikke en sådan ”tilslutning”(nogle store "bånd" der går fra drev til bundkort)jeg skal bruge til en DVD-Brænder ?

v.h
laikabee
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. oktober 2004 - 22:27 #3
Du har helt sikkert 2 kanaler til diske på din PC, og hvis jeg forstår dig ret, så har du en fladledning fra dit bundkort til din harddisk, og en fladledning fra dit bundkort til dit CD drev. Så er begge kanaler brugt i din PC, men 1 kanal kan bære 2 enheder, så din DVD brænder skal sættes op til at være "SLAVE", og sættes på den samme ledning som din harddisk, eller du kan sætte den på den ledning, hvorpå CD er.
Hvis du skal brænde noget på din DVD, som er på en CD i dit CD drev, så må de ikke sidde på den samme ledning.
Avatar billede laikabee Nybegynder
13. oktober 2004 - 22:45 #4
Tak for svaret

Ahhh – en fladledning, yup, det må det være ;-)

Jeg kan godt huske at der sidder en ekstra tilslutning på fladledningen
(altså på selve fladledningen) der går fra bundkortet til harddisken – kan jeg bruge den til at tilslutte en dvd-brænder ? – og hvis; så brænde fra en CD i cd-rom drevet.
Er det rigtigt forstået ?

Er der for øvrigt nogen ulempe ved at tilslutte den som en ”slave” ?
(Har hørt utrykket før, og nu tror jeg faktisk også jeg forstår det, så tak ;-)

v.h
laikabee
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. oktober 2004 - 22:57 #5
Helt korrekt, på ledningen med harddisken, men sat op som slave.

Man siger, at bundkortet har 2 kanals IDE kontroller. Det er ikke helt korrekt, fordi kontrolleren sidder ikke på bundkortet, men på disken. Det er derfor man skal designerer den ene disk Master (kontroller aktiveret), og den anden Slave(kontroller deaktiveret). Nu er det således, at en hardisk's kontroller er bedre til at styre et CD/DVD drev, end et CD/DVD drev's kontroller er til at styre en harddisk, derfor sætter jeg altid harddisken som Master, og CD/DVD som Slave.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. oktober 2004 - 22:59 #6
Hvordan du sætter DVD brænderen op som slave, kan du se i manualen. Tit og ofte kan det også ses på selve drevet. Enten står det hvordan, eller også er der en lille tegning.
Men spørg hvis du er i tvivl. :-)
Avatar billede laikabee Nybegynder
14. oktober 2004 - 00:24 #7
Tusind tak for hjælpen.
Til jer begge to.
Og tak for den rigtig gode forklaring dragonknight, det var vidst alt hvad jeg havde brug for at vide.

Så er de bare ud at købe ind ;o)

v.h
laikabee