Avatar billede bimmer17 Nybegynder
13. oktober 2004 - 09:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ændre opsætning i macro

hej
Har et problem med at ændre på sideopstilling i en macro.

Kan ikke åbne nogen af filerne i vbeditoren, eller visual studio.

filerne består af en normal.dot, en brev.dot og i startmappen ligger så en fil der hedder brevmakro.dot.

Hva er det for en fil jeg skal ændre i, og hvordan åbnes den??

Jeg giver 100p da jeg er lidt presset.
Avatar billede overchord Nybegynder
13. oktober 2004 - 09:48 #1
Hvis du bare vil aendre lidt i en af de to template aabner du den blot i Word og laver dine andringer.
Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor/hvordan du vil aendre paa templaten i en macro?
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:00 #2
det er sådan at den skal passe sammen med nyt brevpapir.

Systemet er bygget op sådan at når der åbnes et dokument indeholdende makroen, så kommer der en popup med en formular, indeholdende navn, adr osv. som så bliver sat automatisk ind i dokumentet
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 11:20 #3
Du skal åbne den der ligger i start. Den indeholder sikker makroer, menuer og lignende. Normalt sættes den enkelte brugers maskine til at kigge i startmappen, så de får mulighed for at bruge disse makroer. Det er jo genialt, så man ikke behøver at ændre i hver enkelts normal.dot, men det er noget skidt, når man skal have ændret noget, for alle brugere skal være logget af word, når man gemmer den ændrede brevmakro.dot.
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:22 #4
hov-sa er også inde på det du skriver, men hvordan får jeg åbnet filen i start??? vbeditoren vil ikke og visual studio vil heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 11:23 #5
hov, jeg læser lige, at det er sideopsætningen du skal ændre. Den skal ændres i de enkelte skabeloner. Hvad sker der, når du forsøger at åbne selve skabelonen?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 16:19 #6
Hej igen
jeg ser at du også har spørgsmålet åbent på http://www.eksperten.dk/spm/549516. Du er nok nød til at lukke et af dine spørgsmål, da man ikke må have det samme spørgsmål flere gange. Har du i øvrigt fundet en løsning?
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
14. oktober 2004 - 08:15 #7
Hej igen undskyld jeg har været lidt længe om at svare, der kom lige en masse i vejen.
Nej jeg har ikke fået løst mit problem, den siger at filen er unwievabla, kan der gøres noget ved det??? evt. med en anden editor.
For kan jeg bare få lov  til at se det som en teksfil, tror jeg at vejen er åben.
Lukker det andet spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2004 - 23:57 #8
Prøver du at åbne selve skabelonerne? eller er det når du har editoren åben og forsøger at se makroerne? Det kunne lyde som om der er et password tilknyttet makroarkene.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 00:00 #9
Jeg har lige forsøgt mig lidt, og tror du prøver at åbne makroerne fra makro menuen, men den går ikke. Du er nødt til at åbne skabelonen og trykke ctrl. F11 for at komme til makroerne, og så håbe på, at de ikke er skrivebeskyttede.
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
15. oktober 2004 - 11:10 #10
Hov-sa det hjalp mig et stykke længere :o) men desværre kunne jeg kun åbne makroen med selve koden til formularen.

Den ser sådan ud.

Sub Brev()

Load Brevdialog
Brevdialog.Show
If Brevdialog.Result = "OK" Then
    Documents.Add Template:="Brev.dot", Newtemplate:=False
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Navn
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Adresse
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Post
    Selection.TypeText Text:="  "
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.By
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Land
    Selection.TypeParagraph
    Selection.InsertDateTime DateTimeFormat:="dd.MM.yyyy", _
    InsertAsField:=False
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:="J.nr.: "
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Journal
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Initial
    Selection.TypeParagraph
    '
    Selection.MoveUp unit:=wdLine, Count:=3, Extend:=wdExtend
    Selection.Font.Size = 10
    With Selection.ParagraphFormat
        .LeftIndent = CentimetersToPoints(10.6)
        .SpaceBeforeAuto = False
        .SpaceAfterAuto = False
    End With
    Selection.MoveDown unit:=wdLine, Count:=3
    Selection.TypeParagraph
    With Selection.ParagraphFormat
        .LeftIndent = CentimetersToPoints(0)
        .SpaceBeforeAuto = False
        .SpaceAfterAuto = False
    End With
    '
    Selection.Font.Size = 12
    Selection.TypeParagraph
    Selection.TypeText Text:="Vedr.: "
    Selection.TypeText Text:=Brevdialog.Vedr
    Selection.HomeKey unit:=wdLine, Extend:=wdExtend
    If Selection.Font.Underline = wdUnderlineNone Then
        Selection.Font.Underline = wdUnderlineSingle
    Else
        Selection.Font.Underline = wdUnderlineNone
    End If
    Selection.EndKey unit:=wdLine
    Selection.Font.Underline = wdUnderlineNone
    Selection.TypeParagraph
End If
Unload Brevdialog
End Sub

Så hvis du kender en tuturial eller noget i den stil, hvor jeg kan læse mig frem til hvordan dette sættes ind i et word dokument på bestemte punkter i dokumentet  ville det være kanon.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 14:55 #11
Jeg vil anbefale dig at købe en bog om VBA og Word. Har selv haft god brug for Pamela Palmers bog Word 2000 Programmering med VBA. Den er muligvis kommet i en nyere udgave, men kan sagtens bruges til xp.
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
20. oktober 2004 - 08:25 #12
Hov-sa du får point, da du trods alt fik mig lidt længere på vej.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2004 - 10:18 #13
Takker, håber du får løst problemet