Avatar billede martinkjaer Nybegynder
13. oktober 2004 - 08:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændre i form, når der klikkes i en checkbox

Hej,

Jeg har en form med flere checkboxe. 4 ialt med forskellige emner man kan vælge. Jeg ønsker så en 5. box, som hedder 'alle', og når man sætter et flueben i denne box, vil jeg gerne ha' en stump javascript til at krydse alle 4 emne-boxe af. Og omvendt fjerne alle 4 hvis man fjerner fluebenet i 'alle'-boxen.

Kan du hjælpe med det javascript, som ovenstående kræver??

Jeg laver det i PHP, men her ses lidt af outputtet.

<FORM ACTION="nyhedsbrev.php" METHOD="post" NAME="tilbud">
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="andel"> Andelsboliger
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="ejer"> Ejerboliger
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="udlejning"> Udlejningsboliger
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="erhverv"> Erhvervsboliger
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="erhverv"> Alle ovenstående
<input value="Tilmeld" class=formbox type="submit">

</FORM>

Hilsen
Martin Kjær
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:08 #1
Er ikke sikker på syntaksen men noget i retning af:

<script>
function selectall()
{
  if (document.tilbud.alle.checked)
  {
    document.tilbud.andel.checked = true;
    document.tilbud.andel.value = "on";
    document.tilbud.ejer.checked = true;
    document.tilbud.ejer.value = "on";
    document.tilbud.udlejning.checked = true;
    document.tilbud.udlejning.value = "on";
    document.tilbud.erhverv.checked = true;
    document.tilbud.erhverv.value = "on";
  }
  else
  {
    document.tilbud.andel.checked = false;
    document.tilbud.andel.value = "off";
    document.tilbud.ejer.checked = false;
    document.tilbud.ejer.value = "off";
    document.tilbud.udlejning.checked = false;
    document.tilbud.udlejning.value = "off";
    document.tilbud.erhverv.checked = false;
    document.tilbud.erhverv.value = "off";
  }
</script>

<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="alle" onChange="selectall()">Alle ovenstående

Er som sagt ikke helt sikker på syntaksen, og det kan nok også gøres mere elegant, men det burde være noget i den retning
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2004 - 15:11 #2
Det kan absolut gøres mere elegant og lettere ...

Jeg går her ud fra, at du ikke har andre checkboxe i formen:

<script type="text/javascript">
function checkAll(elm){
  var e = elm.form.elements;
  for(i=0;e.length>i;i++){
    if(e[i]!=elm&&e[i].type=='checkbox')e[i].checked = elm.checked;
  }
</script>

<form action="nyhedsbrev.php" method="post" name="tilbud">
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="andel"> Andelsboliger<br>
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="ejer"> Ejerboliger<br>
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="udlejning"> Udlejningsboliger<br>
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="erhverv"> Erhvervsboliger<br>
<input value="on" class=formbox type="checkbox" name="alle" onclick="checkAll(this)"> Alle ovenstående<br>
<input value="Tilmeld" class=formbox type="submit">

</form>
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. oktober 2004 - 15:34 #3
Ja ok, det var vist sådan det skulle vist gøres! :D
Avatar billede martinkjaer Nybegynder
13. oktober 2004 - 15:36 #4
Jeps, roenving's løsning virker fint. Giver du et svar, så er pointene på vej .-)
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2004 - 16:14 #5
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2004 - 18:43 #6
-- og tak for point ;~}