Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
13. oktober 2004 - 02:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan virker stored procedures?

Hvordan virker Stored procedures og MSSQL? til forskel fra almindelige sql sætninger?
Avatar billede repulse Nybegynder
13. oktober 2004 - 03:32 #1
det er en slags "metode" du definerer i selve din database, du kalder den så med nogle parametre ligesom du ville kalde en metode i C# eller java... fordelen ved dette er at du på forhånd har lavet din procedure i databasen og den kan så selv optimere den for dig...
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 08:14 #2
En stored procedure er en samling SQL sætninger samlet i en
procedure.

Det er ikke kun MS SQLServer som har stored procedures. Andre databaser
har også. Desværre er Oracles stored procedures og Microsofts/Sybases
ikke helt ens.

Fordelene ved stored procedures (på MS SQLServer) er:

- flere SQL sætninger ved et kald bl.a. kan en stored procedure returnere
  flere result set og da man kan angive parametre til et stored procedure
  kald er de stadig nemt genbrugelige

- performance da SQLServer optimerer kraftigt på stored procedures og det er
  muligt at få udført kompleks kode på server og kun sendt et lille resultat
  over nettet til applikationen

- sikkerhed da man kan give brugerne adgang til at kalde stored procedures
  som kan hente/rette data i en tabel på en meget kontrolleret måde uden at
  give dem SELECT/UPDATE adgang til selve tabellerne
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 08:17 #3
Fra et projekt synsvinkel kan man lade f.eks. C# programmøren
fokusere på applikations logikken og så lade database administartoren
sidde og nørkle med at forbedre stored procedure. Bare man er enige om
in og out argumenter.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 08:18 #4
og et svar