Avatar billede rozet Nybegynder
12. oktober 2004 - 15:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

XML vs java - org.apache.xerces.dom.DeferredElementNSImpl

Jeg har følgende ens kode i 2 forskellige java-applikationer:

==========
import javax.xml.parsers.DocumentBuilder;
import javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory;
import javax.xml.parsers.ParserConfigurationException;

import org.w3c.dom.Document;
import org.w3c.dom.DOMException;
import org.w3c.dom.NodeList;
import org.w3c.dom.Node;

DocumentBuilder builder = DocumentBuilder();
document = builder.parse( new File(argv[0]) );
NodeList test = document.getElementsByTagName("AFSNIT_drift_7_4");
System.out.println("NodeList test length: "+ test.getLength());
System.out.println("NodeList test item: "+ test.item(0));

for (int j = 0; j < test.getLength() ; j++) {
    Node element_2 = test.item(j);

    System.out.println(j+" - getClass().getName() - "+element_2.getClass().getName());
    System.out.println(j+" - getNodeName() - "+element_2.getNodeName());
    System.out.println(j+" - getNodeType() - "+element_2.getNodeType());
    System.out.println(j+" - getNodeValue() - \""+element_2.getNodeValue()+"\"");
    System.out.println(j+" - toString() - "+element_2.toString());
            }
==========

Hvordan kan det være at:

    System.out.println(j+" - getClass().getName() - "+element_2.getClass().getName());

program 1) skriver:

0 - getClass().getName() - org.apache.xerces.dom.DeferredElementNSImpl

og program 2) skriver:

0 - getClass().getName() - org.apache.crimson.tree.ElementNode2

--

Jeg skal bruge det til at hente teksten omgivet af(i dette tilfælde) tag-("AFSNIT_drift_7_4").

I program 2 går det fint, da jeg blot kan foretage en element_2.toString() for at få teksten ud..

Men i program 1 er element_2.toString() == null...

Hvorfor og hvordan kan det være at der er forskel på disse ellers identiske program stumper. Samt hvad gør jeg i program 1) for at få den "rigtige" tekst frem?

Hilsen Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 15:41 #1
Den en app kører med Xerces som XML parser og den anden kører med
Crimsom som XML parser !
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 15:42 #2
JAXP er et rent API, hvor der findes forskellige implementationer.

De mest brugte er nok Xerces og Crimson.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 15:45 #3
Prøv at udskrive:

element_2.getFirstChild().getNodeValue()
Avatar billede rozet Nybegynder
12. oktober 2004 - 15:59 #4
getFirstChild().getNodeValue giver tom tekst tilbage, ligeledes med getLastChild().getNodeValue

Løsningen må vel enten være at få Crimsom_xml-parseren til at træde i kraft, der hvor jeg har brug for den eller på en eller anden måde at vha Xerces_xml-parseren, at få den rigtige tekst ud..

Hvor definerer man hvilken type parser der skal bruges?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 16:03 #5
Det undrer mig lidt. Umiddelbart burde det nemlig virke.

Hvilken version af xerces bruger du ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 16:03 #6
Groft sagt mener jeg at den bare tager den som er først i classpath.
Avatar billede rozet Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:09 #7
xercesImpl-2.0.2.jar
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 16:15 #8
http://xml.apache.org/~edwingo/jaxp-faq.html

Q. How do I use a different JAXP compatible implementation?

The JAXP 1.1 API allows applications to plug in different JAXP compatible implementations of parsers or XSLT processors. For example, when an application wants to create a new JAXP DocumentBuilderFactory instance, it calls the staic method DocumentBuilderFactory.newInstance(). This causes a search for the name of a concrete subclass of DocumentBuilderFactory using the following order:

The value of a system property like javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory if it exists and is accessible.
The contents of the file $JAVA_HOME/jre/lib/jaxp.properties if it exists.
The Jar Service Provider discovery mechanism specified in the Jar File Specification. A jar file can have a resource (i.e. an embedded file) such as META-INF/services/javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory containing the name of the concrete class to instantiate.
The fallback platform default implementation.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 01:17 #9
test.xml:

<all>
<AFSNIT_drift_7_4>aa</AFSNIT_drift_7_4>
<AFSNIT_drift_7_4>bbbb</AFSNIT_drift_7_4>
<AFSNIT_drift_7_4>cccccc</AFSNIT_drift_7_4>
</all>

Parse.java:

import java.io.File;
import java.io.IOException;

import javax.xml.parsers.DocumentBuilder;
import javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory;
import javax.xml.parsers.FactoryConfigurationError;
import javax.xml.parsers.ParserConfigurationException;

import org.w3c.dom.Document;
import org.w3c.dom.Element;
import org.w3c.dom.Node;
import org.w3c.dom.NodeList;
import org.xml.sax.SAXException;

public class Parse {
    private final static String XML_FILE = "C:\\test.xml";

    public static void main(String[] args) {
        try {
            //System.setProperty("javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory", "org.apache.xerces.jaxp.DocumentBuilderFactoryImpl");
            //System.setProperty("javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory", "org.apache.crimson.jaxp.DocumentBuilderFactoryImpl");
            DocumentBuilderFactory dbf = DocumentBuilderFactory.newInstance();
            DocumentBuilder db = dbf.newDocumentBuilder();
            Document doc = db.parse(new File(XML_FILE));
            NodeList elements = doc.getElementsByTagName("AFSNIT_drift_7_4");
            for (int i = 0; i < elements.getLength(); i++) {
                Node element = (Element) elements.item(i);
                System.out.println(element.getClass().getName());
                System.out.println(element.getNodeName());
                System.out.println(element.getFirstChild().getNodeValue());
            }
        } catch (FactoryConfigurationError e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (ParserConfigurationException e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (SAXException e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (IOException e) {
            e.printStackTrace();
        }
        return;
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 01:18 #10
Uden xerces i classpath eller med crimson property sat:

org.apache.crimson.tree.ElementNode
AFSNIT_drift_7_4
aa
org.apache.crimson.tree.ElementNode
AFSNIT_drift_7_4
bbbb
org.apache.crimson.tree.ElementNode
AFSNIT_drift_7_4
cccccc
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 01:18 #11
Med xerces i classpath og crimson property ikke sat:

org.apache.xerces.dom.DeferredElementImpl
AFSNIT_drift_7_4
aa
org.apache.xerces.dom.DeferredElementImpl
AFSNIT_drift_7_4
bbbb
org.apache.xerces.dom.DeferredElementImpl
AFSNIT_drift_7_4
cccccc
Avatar billede rozet Nybegynder
14. oktober 2004 - 08:46 #12
Fantastisk flg. hjalp mig:

            //System.setProperty("javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory", "org.apache.xerces.jaxp.DocumentBuilderFactoryImpl");
            //System.setProperty("javax.xml.parsers.DocumentBuilderFactory", "org.apache.crimson.jaxp.DocumentBuilderFactoryImpl");

Det løste ihvertfald problemet. Så du får ihvertfald pointene, flot!

Vil nu fedte lidt rundt, for at finde ud af, hvad jeg skal gøre med xerces-parseren for at få værdier ud der.. For det kan jeg ikke, dog ikke vigtigt.

Og hvordan er det nu lige man giver point..??
Avatar billede arne_v Ekspert
14. oktober 2004 - 10:56 #13
Jeg skal først ligge et svar
Avatar billede rozet Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:02 #14
Det virker