Avatar billede sp Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:53 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

installation af Win2K,WinXP og Linux på samme harddisk + lilo

Hej.

Jeg vil gerne have installeret Win2K, WinXP og Linux på samme harddisk og bruge Lilo til at boote.

Jeg har tænkt på at installere Win2K på første partition, WinXP på anden og til sidst Linux samt en FAT32 partition til at dele filer imellem Linux(Mandrake 10.0) og Windows.

NTFS (Win2K)| NTFS (WinXP) | Linux + swap | FAT32

Når jeg er færdig skal jeg kunne boote Win2K, WinXP og Linux med Lilo.
Når jeg starter Win2K, skal C vises i Win2K som den Win2K ligger på, ligeledes skal C i WinXP vises som den WinXP ligger på.

Alle 3 skal have adgang til FAT32 partitionen.

Jeg ved at man kan kofigurere Lilo til at skjule partitioner og deaktivere partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2004 - 19:14 #1
Og hvad er så dit problem ? eller det er måske en hensigtserklæring du fremfører
Avatar billede sp Nybegynder
11. oktober 2004 - 20:05 #2
Jaaa øhhh.... Hvordan man gør, så resultatet er som jeg beskriver...
Avatar billede sp Nybegynder
11. oktober 2004 - 20:14 #3
Hvordan kan jeg f.eks. sørge for at Win2K og WinXP kører uafhængigt, så når man starter WinXP, så vises C som den partition WinXP er på?

Hvis jeg starter med at installere Win2K og bagefter WinXP, vil det i WinXP vises som om Win2K ligger på C og WinXP ligger på D.
Der er ikke orden i C, D o.s.v.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2004 - 20:58 #4
Meget kort beskrevet, du starter med at installere Win2k under installation opretter du en partition til Win2k på den størrelse du ønsker den skal være denne partition vil fremover være dit c-drev, derefter installerer du Win XP under installation opretter du en partition til WinXP på den størrelse du ønsker den skal være denne partition vil fremover være dit d-drev, begge windowssystemer skal formateres i FAT32, herefter installer du Linux under installation vælger du brugerdefineret partitionering du opretter en swap-partition på 500 MB og en / (rodpartition) på ikke under 3 GB, uanset om du vælger LILO eller GRUB som bootloader vil du få en bootmenu hvor du kan vælge hvilket system du ønsker skal køre, endelig vælger du fra WIN XP at oprette en partition i FAT32  denne partition kan du så bruge til fælles dokumenter for alle 3 systemer
Avatar billede sp Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:12 #5
>Meget kort beskrevet, du starter med at installere Win2k under installation >opretter du en partition til Win2k på den størrelse du ønsker den skal være denne >partition vil fremover være dit c-drev, derefter installerer du Win XP under >installation opretter du en partition til WinXP på den størrelse du ønsker den skal >være denne partition vil fremover være dit d-drev

Ja. Som jeg skrev opstår der et problem ved at jeg installerer det på den måde. Når jeg starter WinXP op, vises der et C og et D, og WinXP vises som D og ikke C som det burde. Det er bl.a. det problemet er.

, begge windowssystemer skal >formateres i FAT32

Nåh jeg troede at Win2K og WinXP kører NTFS.

, herefter installer du Linux under installation vælger du brugerdefineret partitionering du opretter en swap-partition på 500 MB og en / (rodpartition) på ikke under 3 GB, uanset om du vælger LILO eller GRUB som bootloader vil du få en bootmenu hvor du kan vælge hvilket system du ønsker skal køre, endelig vælger du fra WIN XP at oprette en partition i FAT32  denne partition kan du så bruge til fælles dokumenter for alle 3 systemer.

Ja det ved jeg...

Øhh... Win2K og WinXP på FAT32? Skal det ikke køre NTFS?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 11:37 #6
"Win2K og WinXP på FAT32? Skal det ikke køre NTFS?"
Jo det kan du da godt hvis du foretrækker det men så er det sket med at Linux kan RW i de partitioner
Avatar billede sp Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:58 #7
Hvad skal Linux gøre med dem? Er det ikke godt nok med en fælles FAT32 partition?

Jeg vil gerne have at Win2K og WinXP til at tro at de er installeret og booted fra C drev. Og hvis jeg installerer det på den måde, vil Windows kunne se at jeg har en anden version af Windows og konfigurere sin egen dual boot og labels vil være C for Win2K samt D for WinXP. Jeg vil gerne bruge Lilo istedet til alle 3.
Avatar billede sp Nybegynder
12. oktober 2004 - 12:33 #8
Findes der et program til partitioner, som kan skjule den første partition for Windows?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. oktober 2004 - 12:33 #9
Du kan godt installere w2k på cdrevet og derefter xp også på cdrevet - de vil så have hver deres winnt og windows i systemet - om det kører godt kan jeg ikke garantere. Den vil så stadig oprette boot.ini til at boote de 2 systemer på, men det kan godt lade sig gøre at installere en anden boot menu efterfølgende. Jeg kender ikke til Lilo - måske du selv ved hvordan?
Avatar billede sp Nybegynder
12. oktober 2004 - 15:50 #10
Nej ikke Windows på samme drev, men Windows på hver sin partition, med hvor hver Windows tror at den ligger på drev C. Jeg mener det jeg skriver
Avatar billede serverservice Praktikant
12. oktober 2004 - 16:35 #11
Nå, men så er det ikke muligt, for hvordan skulle man kunne vælge at boote på henholdsvis det ene og det andet hvis de har samme drevbogstav? jvf: boot.ini
Avatar billede sp Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:53 #12
Som jeg skrev i spørgsmålet vil jeg bruge Lilo til at boote og installere systemerne seperat og uafhængig af hinanden.
Avatar billede sp Nybegynder
13. oktober 2004 - 12:26 #13
Det er ligegyldigt om de har samme drevbogstav i når man åbner hver Windows.
Jeg fandt løsningen et andet sted på nettet, så nu virker det, v.h.a. Partition Magic, som netop er et program der er lavet til hvis man ønsker at have flere operativysystemer kørende på hver sit C drev.

Det er meget simpelt. Man opretter de primære partitioner man har brug for og installerer først den ene Windows. Derefter sætter man den anden partition til aktiv og dermed vil den første partition være "hidden" og inaktiv for Windows. På den måde får man styr på de "drive letters"
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 13:14 #14
Måske er jeg bare mere dum end loven tillader, men hvad får du i grunden ud af alt det halløj ??
Avatar billede sp Nybegynder
13. oktober 2004 - 15:42 #15
Hvilket halløj?
Avatar billede sp Nybegynder
13. oktober 2004 - 15:45 #16
Hvis du mener at jeg bruge Partition Magic som "halløj", ja så får jeg ud af det at jeg får bedre styr på mine systemer. Jeg kan godt lide at have orden i WinXP og Win2000, så det kun er C drevet jeg har fremme.