Avatar billede tommytot Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

dag-månede-år fra database, skrives ud på dansk

Hvordan skriver jeg en dato (database kald) ud på dansk?

echo date("W, D, d-M|Y", strtotime($row_event['dato']));

D og M skulle gerne skrives ud på dansk...
Avatar billede tommytot Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:19 #1
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:35 #2
Prøv at kigge lidt på det her:
<?php
$maaned_arr = array("Januar", "Febuar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "Septemper", "Oktober", "November", "December");
$dag_arr = array("Søndag", "Mandag", "Tirsdag", "Onsdag", "Torsdag", "Fredag", "Lørdag");
$maaned = date("n", time())-1;
$dag = date("w", time());

echo $maaned_arr[$maaned]." - ".$dag_arr[$dag];
?>
Avatar billede avminarm Juniormester
11. oktober 2004 - 14:37 #3
du er nød til at lave et array der indeholde de danske navne - du kan se hvordan i dette script - kig i kildekoden efter dkmdr:

http://wagners.users.whitehat.dk/kalender/calender.php
Avatar billede tommytot Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:43 #4
Jeg kigger på det... takker...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:09 #5
Så din må blive noget i den her retning (der er nok lidt trykfejl):

$maaned_arr = array("Januar", "Febuar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "Septemper", "Oktober", "November", "December");
$dag_arr = array("Søndag", "Mandag", "Tirsdag", "Onsdag", "Torsdag", "Fredag", "Lørdag");

$timestamp = strtotime($row_event['dato']);

$maaned = date("n", $timestamp)-1;
$dag = date("w", $timestamp);

$dato = date("W", $timestamp).", ".$maaned_arr[$maaned].", ".date("d", $timestamp)."-".$dag_arr[$dag]."|".date("Y", $timestamp);

echo $dato;
Avatar billede soccerdad Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:35 #6
Prøv at definere dit land med:

setlocale(LC_ALL, 'da_DK');

Så slipper du for alt det andet gøgl. Læs mere på php.net
http://dk2.php.net/manual/en/function.setlocale.php
Avatar billede coderdk Praktikant
11. oktober 2004 - 16:51 #7
soccerdad's svar er bedst ;)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:54 #8
Jeg har endnu aldrig set at setlocale() kan skrive danske måneder og ugedage.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:00 #9
Nevermind, skal bare ikke bruges sammen med date()
Avatar billede tommytot Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:02 #10
hindu_skp, du skal lige lave et svar, i stedet for en kommentar, jeg har brugt dit bud på problemet, så det skal jo selvfølgelig belønnes. :-)

setlocale(LC_ALL, 'da_DK');

Fik jeg ikke til at virke!!
Avatar billede soccerdad Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:08 #11
Hvis din server kører FreeBSD, kan du prøve med:

setlocale(LC_ALL, 'da_DK.ISO8859-1');

I Windows verdenen er det andre strenge, man skal bruge, fx. "dan" eller "danish". Det er en klar fordel at bruge setlocale(), hvis man skal bruge formatteringen andre steder i sin kode eller blot kan li' enkle løsninger. ;-)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:13 #12
Jeg kan da godt smide et svar, hvis du har brugt min løsning, men strftime() er da langt smartere
Avatar billede coderdk Praktikant
11. oktober 2004 - 20:11 #13
Prøv for sjov dette:

  setlocale( LC_TIME, "da_DK", "da_DK.ISO8859-1", "dan", "danish" );
  echo strftime( "%A den %e. %B %Y" );

Det skulle meget gerne give dig noget på dansk ;)
Avatar billede tommytot Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:45 #14
Jeg må desværre, stadig konstatere at setlocale ikke virker, jeg havde selv roddet en del med den inden dette indlæg, og dine foreslag virker desværre ikke :-(