Avatar billede Daniel.E Praktikant
10. oktober 2004 - 21:21 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Nybegynder i XML og VML

Hej

Jeg vil godt lære XML og VML.

Jeg har aldrig arbejdet med det før, og heller ikke specielt meget viden omkring det.

Jeg ved at XML er noget med nolge statisk gemte data i en fil, man kan vise på en site.  Og så har jeg set en hel masse parsere på nettet til det.

Jeg kunne godt bruge nogle links om emnet, og helst på dansk.

Hvad bruges XML til, fortalt på dansk ??

Hvad bruges VML til, fortalt på dansk ??

Hvilke fordele tilbyder de 2 i forhold til site opbygning, og båndbredde ??

Kan det betale sig at bruge, hvis man allerede har forstand på PHP, MYSQL, SQL, XHTML, HTML, CSS og Javascript ?
Avatar billede pbf-group Nybegynder
10. oktober 2004 - 21:31 #1
Avatar billede pbf-group Nybegynder
10. oktober 2004 - 23:42 #2
prøv evt at låne bøger på dit lokale bibliotek.
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2004 - 08:33 #3
Elizabeth Castro: XML til WWW (IDG forlaget) er en god, kort introduktion på dansk.

http://brics.dk/~amoeller/XML/index.html er et site af danskere men på engelsk; det er en grundig indføring i xml.

Det særlige ved xml sprogene er at de er "rene" markup sprog, dvs. kun beregnet til at angive arten af dine data, ikke hvordan de skal se ud. Det er html minus al formattering (f.eks. er <p>, <table> osv. i html jo tags med indbygget formattering - det er der intet af i xml) + at du selv definerer dine tags. Fordelen ved det er at du kan bruge de samme data i forskellige medier: skærm, tryk, pdf, meobildisplay osv. samt lade dem indgå i forskellige programmer (mange kendte programmer bruger i stort omfang xml filer). Hvis ikke dine data skal bruges på tværs på denne måde er der ingen grund til at bekymre sig om xml. Formatteringen er ret besværlig og kræver selvstændige xml dokumenter (xsl) i tilknytning til de oprindelige xml dokumenter, ligesom at det kræves at du selv definerer strukturen i dit xml dokument i endnu et xml dokument (xsd).

VML er et xml sprog der bruges til grafik. Er du sikker på at du ikke mener WML der også er xml, men bruges til dokumeneter der skal vises på mobiltelefoner og andet håndholdt.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 09:28 #4
http://www.w3schools.com/xml/default.asp er på engelsk men fornuftigt efter min mening.

XML er en familie af fil formater som ligner hinanden.

XHTML er XML til visning i browser.

WML er XML til visning på mobil telefon.

SOAP er XML til RPC kald.

Etc.etc..

Fordelen ved XML er:
  - det er en standard
  - der er masser af værktøjer og biblioteker tilgængeligt på nettet
Avatar billede Daniel.E Praktikant
11. oktober 2004 - 18:20 #5
arne_v >>

Du siger noget meget spændende.  Men f.eks kunne jeg få godt brug af XML, eller er det bare en aden valgmulighed, som er tilgængelig ??
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 18:30 #6
Det er svært at sige om XML er en god løsning for dig, da du ikke har skrevet særligt meget
om hvad du er igang med at lave.

Nogle mulige anvendelser af XML i web app sammenhæng:

1)  sende XML til browser og lade JavaScript på client manipulere visningen - det gør
    det muligt at sortere og selektere i data uden interaktion med serveren

2)  bruge XML til konfiguration af din web app på serveren således at du kan ændre en
    masse ting uden at skulle ændre i selve applikationen

3)  i tilfælde af meget forskellige data gemme og hente XML i et TEXT felt i databasen
    for på den måde at have en enkelt tabel og et enkelt felt i.s.f. enten felter
    eller tabelle for hver kombination af data

4)  til offline data udveksling med andre applikationer

5)  til online data udveksling med andre applikationer f.eks. via SOAP/HTTP (web services)
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:44 #7
vb2> hvad er det egentlig du skal lave? der er ingen grund til at kaste sig ud i xml hvis ikke xml kan gøre det som netop du vil lave, nemmere eller bedre.
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:45 #8
og det var så ikke et svar... men eksp. der igen går i automatisk svar postition. de burde ændre det, så der laves svar hvis man selv vælger det.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
13. oktober 2004 - 19:52 #9
arne_v >>

1).  Det lyder smart at sortere data uden at kontakte databasen, men så snakker vi også statisk data ikke ??

2).  Det lyder også smart, men der det ikke bare endnu "mulighed", som kan gøre et anderledes interface ??
Avatar billede Daniel.E Praktikant
13. oktober 2004 - 19:54 #10
mik789 >>

Jeg samler informationer ind lige for tiden, omkring forkskellige teknologier, der kan bruges i frobindelse med web udvikling.
Derfor mener jeg at XML ville være godt at tage fat på, eller bare høre og få informationer omkring hvad det tilbyder.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 20:54 #11
1)

Data ændrer sig kun når de hentes igen fra serveren. Det er en mulighed for
at lade brugeren sortere data og udvælge data uden server interaktion d.v.s.
hurtigt selv på langsom forbindelse.

2)

Jeg forstår ikke spørgsmålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2004 - 21:23 #12
og et svar fr amig også