Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. oktober 2004 - 12:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvad er overhead?

som overskriften...

hvad er overhead?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
10. oktober 2004 - 12:58 #1
Det er rent principielt maskin-kræfter der ikke bliver brugt specifikt på at udføre en specifik opgave.

et eksempel fra www.webopedia.com :

For example, maintaining an audit trail might result in 10% overhead, meaning that the program will run 10% slower when the audit trail is turned on.
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
10. oktober 2004 - 13:03 #2
Jeg mener at det i MySQL sammenhæng opstår når du sletter en record midt i databasen. Så er der et tomrum (overhead) hvor der ikke ligger noget data, men tomrummet fylder i databasen. Lidt ligesom en fragmeret harddisk. Ved at høre en optimize table, kan du vist fjerne overheaded.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. oktober 2004 - 13:12 #3
jah okay, det kunne godt lyde rigtigt kobbernagel... hvert fald noget der fylder, men man kan fjerne det ved at optimize tabellen! skulle bare vide om det var noget der skete noget ved at slette :]

mange tak.. lægger du et svar?
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
10. oktober 2004 - 13:45 #4
Ok :)
Avatar billede muddi Praktikant
11. oktober 2004 - 10:03 #5
Når eksempelvis phpMyAdmin fortæller dig at der er overhead skal du som regel bare ignorere det. Når du bruger DELETE i en MyISAM tabel, eller bruger UPDATE på en MyISAM række af variabel længde som derved bliver mindre, så får du "ekstra" ledig plads i datafilen.

Næste gang du så bruger INSERT vil MySQL automatisk genbruge den ledige plads. Dette gør at MySQL ikke er nødt til konstant at ændre størrelsen på datafilen (gøre den større og mindre), hvilket er godt rent performancemæssigt! Generelt er dette overhead meget lille. Det er måske lidt uhensigtsmæssigt at det er markeret med rødt i phpMyAdmin, fordi det for det til at ligne en alvorlig hæmsko som behøver øjeblikkelig udbedring.

Det er dog kun aktuelt at bruge OPTIMIZE TABLE på tabellen, hvis du har brugt DELETE eller UPDATE på mange(!) rækker i tabellen, så tabellen derved er alt for stor til at du vil udfylde denne ledige plads igen. Dette vil genindvinde diskplads og defragmentere din tabel.
Et bedre udtryk for overhead kunne være 'Ledig plads'.

Alt i alt er det som regel ikke noget du skal bekymre dig om, da det i hovedparten af alle tilfælde er en meget lille mængde af den diskplads som er allokeret til den del af datafilen MySQL ikke anvender.

Overhead kan godt gøre tabellen langsommere, hvis den bliver for stor. Overhead er nemlig også et udtryk for at tabellen er fragmenteret... Ligesom med windows, vil du opnå en bedre ydelse, hvis du defragmenterer.

/Morten