Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:05 Der er 20 kommentarer og
4 løsninger

Internet på MacOS 8.5

Jeg har sat en gammel Mac op, for at se hvordan det er at arbejde på, efter alle de år med PC. Jeg fandt ud af at der er et stik lign. netstik (Ethernet) omme bagpå, som passer fint med netkablerne, men det ser ikke ud til at jeg må indstille den til at connecte til internettet med andet end et modem som jeg ikke ønsker at bruge. Kan nogen hjælpe mig med at se, om det duer med det der ligner et netstik.
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 22:12 #1
Du er da kommet igennem ;-) Men det er godt nok en oldsag du har fundet frem der. Hvilken type er det?
Jeg mener at du skal huske at slå AppleTalk fra før du får noget fornuftigt ud af det. Dernæst skal du sætte TCP/IP op, og kan så muligvis komme på nettet, men det er godt nok en del generation fra dagens Mac OSX 10.3. Der er en hvis hjælp at hente her: http://www.netfaqs.com/macintosh/Connect/index.asp?bisp=
Håber det hjælper! Du skal i øvrigt huske at opgradere til minimum 8.5.1 eller hellere 8.6 hvis du har muligheden. Der var nogle fejl i 8.5, som var lidt træls, men jeg kan slet ikke huske hvad de gik ud på.
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:20 #2
Hehe.. jeg ville også bare arbejde lidt med den, og så se om jeg kan holde det ud for så vil jeg have en PowerBook når jeg engang får råd. Synes Apples bærbare ser langt federe ud (indhold, stabilitet og design) i forhold til PC'erne som er blevet overpumpede og grimme.

Hvis jeg opgraderer OS mister jeg så al data?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:34 #3
> det er 100% som egonspock skriver.
AppleTalk til Ethernet og TCP/IP (begge kontrolpaneler)
-du finder begge dele i Æblemenuen (øverst til venstre)

Hvis du opgraderer til OS 8.6 er der ingen problemer.

Den finder du iøvrigt her:
http://www.download.com/Apple-Mac-OS-Update-8-6/3000-2283-909263.html

Altså i US-version.

Eller masser af kræs her:
http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:37 #4
Ja men mister jeg alt der der ligger på harddisken når jeg opgraderer systemet?
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 23:05 #5
Nej, Det gør man ikke. Jeg har en gammel iBook, der ikke har mistet data siden jeg fik den med 9.0.4 tror jeg det var, og den kører 10.3.5 i dag :-)
De klassiske Apple-OS'er er så smarte at du kan have en udgave af hver liggende på samme harddisk og så ved kontrolpanelet Startdisk skifte mellem dem!
Men jeg kan love dig at en PowerBook er en god ting. Dette er skrevet på en af slagsen :-)
Men hvilken computer er det? Jeg fik en G3 for et par år siden, og den kom fint til at køre 10.2.8. Den OS der var på den (Det kan have været 8.1 eller lignende) kunne end ikke køre mere end 600*800 på den 17" skærm, der var med. Det hjalp at opgradere den en smule :-)
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 23:07 #6
Power Macintosh 7600/120
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 23:29 #7
Nu opgraderede jeg til 8.6 men den siger hele tiden, hver gang jeg vil foretage mig noget, The application "StufffIt Expander" has unexpectedly quit, because an error of type 2 occured.

Håber i kan hjælpe, jeg er helt på bar bund med Mac
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 23:32 #8
Okay, så er det før G3, og så kan den højest komme på 9.2.2 eller deromkring. Men dertil skulle det heller ikke give store problemer. Hvis du ikke har OS 9 ved hånden kan 8.5-8.6 også sagtens bruges.
Her er 8.6 på alle sprog incl. dansk (vær opmærksom på at få det rigtige sprog, da pre-OSX krævede det.)
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60283
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 23:32 #9
Det skal lige siges at StuffIt Expander og fejlkoden er forskellig alt efter hvad jeg vil åbne
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 23:43 #10
Ok Stuffit Expander er om muligt - i Mac-kredse et mere udbredt udpakningsprogram end Winzip. det håndterer .sit-filer. Jeg ville nok genopbygge skrivebordet, hvis jeg var dig. Det gør man ved at genstarte og holde æble og alt-tasten nede ved opstart. Se også her: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58068
Der er nok et par ekstra muligheder. Enten er preferencefilen korrupt eller er det måske PRAM'men, der skal nulstilles. Er det ligegyldig hvilken fil, du har fat i, der giver problemer?
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 23:45 #11
Ja der er problemer med alt
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 23:47 #12
ok, prøv genopbygningen. Dernæst reset af PRAM'men, hvis det ikke hjælper.
Avatar billede ducks Nybegynder
09. oktober 2004 - 23:56 #13
Sådan nu virker det igen, men jeg kan stadig ikke finde ud af, hvordan jeg kommer på Internettet eller bare local netværk. Under Internet Setup Assistant kan jeg kun vælge Modem eller Network. Jeg har lige nu OS 8.6
Avatar billede egonspock Seniormester
10. oktober 2004 - 00:03 #14
Prøv med Network, hvis du vil gennem dit lokalnetværk.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. oktober 2004 - 04:51 #15
Drop assistenten. Den er ikke god til Ethernet-forbindelser.

Kontrolpaneler du skal indstille:
AppleTalk > Ethernet (så du kan printe)
TCP/IP > DHCP-Server (med mindre du f.eks har fast IP-adresse din ADSL)

Hvis den ikke vil acceptere disse 1. gang, skal du åbne mappen "Indstillinger" og trække "TCP/Indstillinger" i papirkurven, genstarte og indstille igen.
Sådan gør du indtil du kan komme på internettet med din browser. (det plajer at gå 2. eller 3. gang)

Din maskine kan max klare 9.1
-9.2.2 kræver G3-processor.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. oktober 2004 - 04:54 #16
Hvis din version er engelsksproget er:
Indstillinger = Preferences

Ellers er det meget ligetil.
Avatar billede ducks Nybegynder
10. oktober 2004 - 11:28 #17
Jeg synes bare ikke at jeg nogensteder kan vælge, at det skal være andet end modem?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. oktober 2004 - 12:15 #18
Under Æblemenu > Kontrolpaneler > TCP/IP kan du vælge Forbind via: Ethernet/AppleTalk/PPP

/per
Avatar billede ducks Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:07 #19
Nu kommer den fejl hver gang jeg vil lave noget og det hjælper ikke at genopbygge skrivebordet, hvad skal jeg gøre?
Avatar billede egonspock Seniormester
10. oktober 2004 - 17:21 #20
Uf, måske hardwarefejl. Prøv at reset PRAM ved at holde æble-alt-p-r nede ved opstart. Den skal klinge 4-5 gange inden du giver slip. Kan uret i øvrigt holde tiden? Det skulle ikke undre om batteriet er ved at være lidt slapt. Det kan også give nogle mærkelige problemer, så som at finde harddisken osv.
Avatar billede ducks Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:46 #21
Det hjælper ikke og uret er forkert tid
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. oktober 2004 - 00:15 #22
Du skal skifte batteriet.

3.6 volt og sidder på bundkortet.

Den kører IKKE ordentligt før du har skiftet batteriet på maskinen.
-det lille irreterende "element" styrer alt i din maskine.
Avatar billede ducks Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:06 #23
Tror jeg giver op for nu, men nu har jeg da grundlag for at komme igang næste gang jeg vil prøve
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:21 #24
-den kan altså også være udstyret med for få RAM

Så er der heller ikke andet end ballade.
-men den burde i så fald fryse en gang imellem.

Gør den mon også det ?