Avatar billede fedtshit Nybegynder
09. oktober 2004 - 01:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PC fryser under spil

Min computer fryser når jeg kører 3DMark eller spil som Doom3.

Jeg har sat nye enheder (CPU, RAM, Mobo og grafik-kort) i min gamle computer og har nu følgende opsætning:

Operativ System: Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 2
DirectX    4.09.00.0904 (DirectX 9.0)

CPU: AMD Athlon XP, 2079 MHz (12.5 x 166) 2600+
Motherboard: Shuttle AN35(N) Ultra
Motherboard Chipset:    nVIDIA nForce2 Ultra 400
System Hukommelse:    512 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type    Award (08/23/04)

Grafik Kort: MSI MS-StarForce GeForce FX 5700 (128 MB)

Min første antagelse var at der var tale om et temperatur problem men systemet fryser stadigt selvom jeg tager siderne af mit kabinet. Sensor-målingerne lyder fornuftige:

Mobo: 32 °C  (90 °F)
CPU: 36 °C  (97 °F)
PWM: 36 °C  (97 °F)
HD:    48 °C  (118 °F)

Køle Ventilator
CPU    3750 RPM

Windows-log siger intet om hvad der forårsager frysningerne så jeg er lidt i vildrede - kan det være en gammel strømforsyning (fra 1998) der ikke kan følge med? Ville systemet i så fald ikke gå fuldstændigt i sort pga. manglende strøm? -og ikke bare fryse som min..?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2004 - 01:20 #1
Hvilken grafikkortsdriver kører du med og er der opdateret bundkortsdrivere ?
Avatar billede nopsen Ekspert
09. oktober 2004 - 03:12 #2
jeg ville også som tonnybrandt gå efter driverne som det første, det er den mest sansynlige årsag, du skal foruden grafikdriveren også hente motherboardets chipsetdrivere hos nvidia, der vælger du bare platform/nforce drivers i den første boks og unified i den næste, hvis du ikke lige er klar over det.
hjælper dette ikke, kan du starte med at teste dine ram for fejl med memtest som du kan hente her
http://www.memtest86.com/
Avatar billede fedtshit Nybegynder
09. oktober 2004 - 11:54 #3
Jeg skulle have nyeste BIOS og nyeste drivers til mobo og grafikkort:

Grafikkort: NVIDIA driver 6.1.7.7 (15-07-2004)
BIOS: an35s00r fra shuttle.com (08-23-2004)
nForce chipset driver 5.10

Jeg prøver at køre memtest og se om den siger noget.. og vender tilbage
Avatar billede fedtshit Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:29 #4
memtest fandt ikke noget..
jeg har også prøvet at køre med Nvidia's anden-nyeste driver 6.1.7.2

hvilket ikke hjalp..

Det virker som om den kan køre lidt længere uden kabinet.. men den er ikke oc eller noget og min cpu-køler skulle passe til cpu så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis det er temperaturen det er galt med
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. oktober 2004 - 12:22 #5
Prøv som tidligere beskrevet at downloade og installere chipsetdriverne:
http://www.shuttle.com/hq/support/download/dwn2.asp?model=AN35/N%20Ultra%20&%20AN35/N-400#

Men kig også lige efter om blæseren på grafikkortet kører rundt, siden du mener at den kan køre længere uden side på kabinettet. Dine andre temperaturer er fine.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:35 #6
køler på grafikkort kører og jeg har allerede installeret Chipset Driveren fra shuttles hjemmeside..

skal jeg også installere VGA driveren fra samme sted?

jeg har jo allerede den NVIDIA driver fra MSI der er lavet til grafikkort..

i så fald - hvilken rækkefølge skal de to drivere installeres i?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:52 #7
Chipset driveren først og derefter grafikkortsdriveren.
Du behøver ikke driveren fra hjemmesiden når du allerede har MSI driveren.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
26. oktober 2004 - 13:20 #8
virkede heller ikke med en genindstallering af chipset driver..

når jeg skifter fx 5700 ud med mit gamle radeon 7200 kører maskinen fint.. jeg har efterhånden prøvet de fleste nvidia drivere til 5700 så jeg tror ikke det er et driverproblem..

Kan det være strømforsyningen? Jeg har en 300W og ifølge
http://www.jscustompcs.com/power_supply/ er det lige i underkanten - men burde den ikke gå i sort og ikke bare fryse hvis det er et strømproblem?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. oktober 2004 - 13:45 #9
Den kan godt blot fryse hvis grafikkortet løber tør for strøm, så den mulighed er ikke udelukket.
Har du mulighed for at låne en 400 watts strømforsyning og afprøve om det hjælper ?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:04 #10
ikke umiddelbart nej.. men jeg tror jeg tager chancen og investerer i en ny
tak for hjælpen ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:05 #11
Velbekomme, og jeg krydser fingre for at en ny strømforsyning løser problemet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. oktober 2004 - 13:56 #12
Jeg lægger et svar hvis du kunne bruge mit info til noget ..
Avatar billede fedtshit Nybegynder
29. oktober 2004 - 14:08 #13
det virkede med en ny strømforsyning.. tak
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. oktober 2004 - 14:21 #14
Velbekomme.

For at lukke spørgsmålet, skal du markere et eller flere navne nede til venstre, og efterfølgende trykke på accepter knappen (hvis ikke du vidste det)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:30 #15
Takker for point :)