Avatar billede schwinndk Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Baggrundsbillede bag tables.

Jeg har nu prøvet nogle forskellige forsøg på at få min ikke ensfarvede 800x600 billede til at ligge bag mine tables, men det kan jeg ikke rigtig få til at virke. Jeg har i lang tid brugt layers til at fiksere mine billeder mm. med, men agter nu at gøre det "rigtigt".
Er der nogen måde at jeg kan få baggrundsbilledet ind, uden at skulle splitte det op i 20 stykker for at det skal passe ind i tabels pudslespillet.? Desuden får jeg også problemer med mine iframes, som ikke helt vil være transperant når jeg smidder baggrunden ind i tablen, selv om jeg har skrevet.:

<iframe allowtransparency="true" src="yyy.htm" name="iframe" width="440" height="300"
            frameborder="0" align="left" scrolling=yes></iframe>

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt? Eller griber jeg det her forkert an?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. oktober 2004 - 16:08 #1
<table width="850" height="250" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" background="DitBillede.gif">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

Så skulle det gerne ligge i tabellen og ikke hver enkelt celle.

Det med IFrame ved jeg ikke, har aldrig brugt dem og kommer aldrig til det
Avatar billede miss-g Seniormester
08. oktober 2004 - 16:24 #2
Jeg har også et site med iframe, og hvor det der bliver vist i iframe har gennemsigtig baggrund.

På de sider der skal vises i iframe har jeg den her:
<body  style="background-color:transparent" text="#000000" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000">

Min iframe:
<iframe style="background-image: url('billeder/midt_03.gif'); width: 760px; overflow-x:hidden; overflow-y:auto " src="forside.htm" name="main" height="345" leftmargin="5" topmargin="5" marginwidth="5" marginheight="5"  scrolling="auto"  frameborder="0"></iframe>

Så det er nok en anden måde at gøre det på.

Er ikke en haj til koder, fik vist hjælp via eksperten dengang....
Avatar billede miss-g Seniormester
08. oktober 2004 - 16:26 #3
Hvis det bare er en alm. tabel, så kan man jo lave tabellen - sætte baggrundbilledet i, og så lave en tabel oveni/indeni igen, til text osv.
Avatar billede ckh Nybegynder
08. oktober 2004 - 16:29 #4
Put lige nedenstående i <body> tagget på de dokumenter du loader i din i-frame....

<body style="background-color:transparent">
Avatar billede ckh Nybegynder
08. oktober 2004 - 16:30 #5
miss-q>> Det havde du sqdda allerede skrevet he-he ;) Tid for at holde weekend
Avatar billede miss-g Seniormester
08. oktober 2004 - 16:32 #6
hæ hæ - ckh *G*
Avatar billede schwinndk Nybegynder
08. oktober 2004 - 16:42 #7
Tak for de hurtige tilbagemeldinger.. Ja, jeg er nu heller ikke den vilde kode skriver, men har det bedst med learning by doing metoden,,Splitte lortet ad inden man læser brugsforviringen i ved. Jeg vil lige prøve nogle af jeres fine svar, og vende tilbage angående resultatet.
Avatar billede schwinndk Nybegynder
08. oktober 2004 - 18:09 #8
Att. miss-g. Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om hvordan jeg får mine tables til at ligge sig inde i en anden tabel, uden at den laver ballade med den anden. Det jeg har gjort nu, er at bygge en tabel på 100%x100%. derinde har jeg en centreret 800x600 med min "stribede baggrund på) inde i den 800x600 skal jeg så have flettet en del tables ind, men den ligger sig ikke rigtigt. Hvordan er det du gør det? Det ville nemlig klart være den nemmeste måde at gøre det på i mine "ikke programerbare øjne).? Ja, eller hvis der er andre der kan svare på det, skal i endelig ikke lade tasteturet ligge. :)
Se evt min ønskede opbygning på testsiden http://www.test.schwinndk.dk/. Den er bare bygget op via layers..
Avatar billede miss-g Seniormester
08. oktober 2004 - 19:04 #9
Ja du må ligesom tænke i firkanter.

Hvorfor må din side ikke ligge i toppen af browseren. Hvis man skal se den - skal man scrolle lidt ned?

Og så er tabellen på 100% x 100% unødvendigt - hvis du følger ovenstående, og i stedet sætter x antal pixel i toppen...

Har prøvet at tegne det her:
http://www.nicolin.dk/div/tabeller.htm

Rød = 1 stor tabel med 2 rækker, og 2 koll. Den nederste koll bliver slået sammen.
Blå = Og så er der en tabel i hver side inde i den røde

Din iframe laver du en i celle i højre tabel.

Til at forstå?

Kigger ind senere. *S*
Avatar billede schwinndk Nybegynder
08. oktober 2004 - 20:29 #10
Jeps sådan. Jeg sad lige netop og lavede nøjagtig det samme på den måde. Jo, siden skal ligge i toppen af browseren. Det er kun for at siden centreres rigtigt hos en person der har en mindre opløsning end den jeg kører med. Så personen ikke skal scrolle ned for at finde den.
Det jeg forstod på dit svar, var at jeg kunne nøjes med at lave en baggrund på 800x600, og at jeg ikke behøvede at snitte billedet op i de forskellige celler.
Men jeg er på rette vej nu. tak for hjælpen miss-g
Avatar billede miss-g Seniormester
08. oktober 2004 - 21:32 #11
Hvis du bare centrere den yderste tabel - vil den jo altid ligge i midten uanset opløsning *S*

Selvtak.