Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
06. marts 2001 - 23:04 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med linux

Jeg ville lægge Linux ind på min computer, og det gik også fint. Jeg havde en harddisk som jeg partitionerede,1300mb til linux 200mb til swap og resten (1,2gb) lod leg ligge til windows. Jeg startede windows (2000) igen formaterede jeg mit d-drev hvilket var det jeg partitionnerede. Jeg fik nu de 1,2gb fri til afbenyttelse. Da jeg så igen startede linux, virkede det ikke. Er der nogen, der kan hjælpe!

Hilsen Karl Fritjof
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
06. marts 2001 - 23:12 #1
Når jeg startede linux op stod der: Kernel Panic: VFS: Uanble to mount root fs on 03:41
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. marts 2001 - 23:33 #2
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
07. marts 2001 - 00:59 #3
lav en fuld format : format x: /MBR
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
07. marts 2001 - 08:42 #4
jeg gør ud fra, at jeg skal formatere fra windows. Hvad betyder /MBR? tager den så alle partitioner med?
Når jeg instalerer linux igen, skal jeg så lave en win partition fra linux-setuppen, så samme fejl ikke sker igen?

Karl Fritjof
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
07. marts 2001 - 11:15 #5
/mbr = master boot record - den fjerner lilo

jeg ville anbefale dig at formatere alt og fjerne alle partioner, så der kun var den originale tilbae og derefter install\'ere linux en gang til.
Avatar billede styxx Nybegynder
11. marts 2001 - 17:41 #6
Lilo fungerer ikke sammen med Windows 2000, men windows bootloaderen kan sættes op til at boote Linux

Du skal kopiere de første
512 byte af linux-bootsektoren, det kalder du f.eks bootsect.lnx . Det
har bare en ulempe, hvis du ændrer i bootsektoren, så skal du lave en
ny bootsektor-kopi, som du så lægger over på dit windows 2000 drev,
som garenteret er NTFS, så du ikke kan skrive på det i linux ;-( .
Hvis du har \"Friheden til at vælge.\" (af Peter Toft, Snebjørn Andersen
og Kenneth Geisshirt) kan du læse det i den, her har jeg gengivet det
i store træk.

proceduren er:

i en linux-consol skriver du:
dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1
Jeg går her ud fra, at du booter linux fra /dev/hda2, hvis dette ikke
er tilfældet, skal du selvfølgelig skrive noget andet

I filen BOOT.INI, som sandsyneligtvis ligger på dit C-drev, skal du så
tilføje f.eks.:
C:\\BOOTSECT.LNX=\"Linux - Red Hat Distribution 6.1\"

Du skal så selvfølgelig sørge for at win2k\'s bootmanager er aktiv
(timeout ikke er sat til 0, og at C-drevet er sat som aktiv partision)

Så skulle det hele fungere..... men hvis lilo ikke starter op, men
bare skriver \"LI\" så er det nok fordi at din \"bootsect.lnk\" er
forkert...
Avatar billede dar Nybegynder
20. marts 2001 - 20:49 #7
styxx>> Jeg ved ikke om lilo virker men jeg kører 2000 og har Grub som loader. Mon ikk også lilo virker?