Avatar billede deleurangutang Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

grab dv clips til pc

Jeg er den heldige ejer af et dv camera fra JVC der har nogen år på bagen. Desværre har jeg ikke nogen instruktionsbog eller noget software til det men betyder det at jeg aldrig kan få overført mine film til min pc? Findes der et sharewareprogram der kan bruges til alle slags dv cams hvis man ikke lige ejer den rette software? jeg har et S- kabel men og andre kabler som måske kan bruges, men mit dv camera er nok for gammelt til at kunne klare 'usb stuff'. Håber der er nogen der kan hjælpe, der MÅ være en løsning. Tak..
Avatar billede overchord Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:58 #1
hvilken model er dit DV kamera?
Avatar billede norbert Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:27 #2
Har du firewire udgang i dit kamera og firewire i pc'en, burde der absolut ikke være nogen problemer med at overføre til pc'en i digital kvalitet.
Avatar billede norbert Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:28 #3
USB skal du ikke bruge, det er stadig mest til still-billeder eller overførsel af mpeg.
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
06. oktober 2004 - 18:41 #4
Mit cam hedder GR-DV XE.
Tror ikke der er firewire...men hvis der er hvor kan jeg så se det`?
Hvordan skal det praktisk gøres?
Avatar billede norbert Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:06 #5
Jeg kan desværre ikke finde din model på nettet, så jeg har svært ved at hjælpe dig, desværre :-(
Avatar billede overchord Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:47 #6
Er du sikker paa at der ikke ogsaa er et nummer efter GR-DV?

Hvis du har firewire vil der vaere et lille hun-stik, ikke ret stort et sted paa kameraet. Der er et billede af et fw kablet her:
http://www.24arirang.com/ebay/Firewire%20Cable/firewire_cable_6_4-3.jpg
4 pin-stiket er det til venstre, bemaerk den lille boejning nedersate paa stikket, det vil du kunne genkende paa hunstikket paa kameraet ogsaa.
Avatar billede bleze Nybegynder
08. oktober 2004 - 22:50 #7
Hvis det er et DV cam fra JVC så har det firewire DV-out. Det er helt sikkert. Når du slutter det til finder windows(xp) det og installerer en driver. Nu kan du via programmer som Pinnacle Studio9 kopiere video fra båndet over på harddisken uden tab. Du får en AVI som du kan redigere og brænde til VCD, DVD osv.
Kræver self. at du har et firewire kort i din PC. De koster fra 100 kr og op.

Jeg har selv et GR-DVL100 som er 4 år gammelt
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
13. oktober 2004 - 13:55 #8
Tak for det uddybende svar bleze og til de øvrige. Havde dog håbet jeg ikke skulle ud og voldinvestere. Kan det tænkes at min pc HAR firewire? Den er lidt over et halvt år gammel, en medion aldi pc, ganske ok. Håber du har ret med det dv out, for det er en gammel slidt satan, mit cam.
Avatar billede bleze Nybegynder
13. oktober 2004 - 22:09 #9
Firewire hedder også IEEE-1394 så kig efter det. Der findes lige som med USB en del forskellige stik så det er om at finde det rigtige kabel