Avatar billede d0stuffz Nybegynder
06. oktober 2004 - 12:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA + OOP = forvirring

Det her er SÅ forvirrende (for ikke at sige frustrerende).

Hvordan relatere du til et object uden at have et navn at holde til det?

eksempel:

DoCmd.openQuery "find mig en liste",acOpenNormal,acReadOnly
06. oktober 2004 - 12:49 #1
Er ikke helt med....?

"find mig en liste" kan jo også være en variabel. Så ser syntaksen således ud:

Dim Querynavn as String
Querynavn = "Din forespørgsel"
DoCmd.openQuery Querynavn,acOpenNormal,acReadOnly
06. oktober 2004 - 12:50 #2
Eller kan du forklare nærmere, hvor du får navnet fra?
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:12 #3
min query havde navn "Find mig en liste"

men du siger at hvis jeg gør det med querynavn så vil jeg senere kunne

querynavn.column(1)

og få at vide hvad den har af værdi...
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:16 #4
hmmm duttede ikke ..
06. oktober 2004 - 13:18 #5
hmm, jeg må indrømme, at jeg blev mere forvirret at dit næstsidste indlæg.

Kan du ikke prøve at forklare præcist, hvad du vil?

Ønsker du at kunne arbejde med din "Find mig en liste"-forespørgsel? Altså bladre gennem posterne og referere til hver enkelt post/kolonne?

I så fald er du nødt til at arbejde med Recordsets (hvis det siger dig noget?)
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:23 #6
Query: "find mig en liste" siger:

SELECT beskrivelse FROM tabel WHERE unikKey = [Froms]![Formular1]![Input1];

Input1 har 1 værdi fra tabellen (drop down menu som viser alle unikKey i DB)

Når jeg har valgt den værdi finder SQL den passende beskrivelse fra kolonne 2 i tabellen.
06. oktober 2004 - 13:27 #7
okay, hvs det blot er én værdi, du skal have returneret, eer det lettere at bruge DLookup:

varBeskrivelse = DLookup("Beskrivelse", "tabel", "UnikKey = " & Forms![Formular1]![Input1])

Hvis Input1 ligger på samme formular som koden, kan du forenkle sætningen lidt:

varBeskrivelse = DLookup("Beskrivelse", "tabel", "UnikKey = " & Me![Input1])

Derved sparer du både query m.m.

Kan den bruges?
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:35 #8
ahh bingo :)
06. oktober 2004 - 13:35 #9
Super :o)