Avatar billede eksperten1 Nybegynder
04. oktober 2004 - 00:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Upload af store filer via www

Jeg skal lave et upload center til en kunde hvor det skal være muligt for brugerne at uploade op til 1 GB data, ad gangen. Det vil oftest være en ZIP fil med billeder og tekster som så altså kommer op imod den størrelse.

Hvad har jeg af alternativer, jeg overvejde først HTTP-upload, men det vil jo tage livet af en IIS at modtage den slags data i en http-header.!
Det skal foregå igennem et webinterface, så jeg kan styre hvilke brugere der uploader hvilke data, men selve upload-protokollen er sådan set ligegyldig, blot jeg kan styre det på serveren hvem der sendte hvad.

Lad mig gerne høre idéer og erfaringer.!

vh Mark
Avatar billede ulrikp Nybegynder
04. oktober 2004 - 07:17 #1
Det lyder som den forkerte løsning at overføre så store datamængder via Internettet! Det kan snildt tage flere timer at uploade en 1GB med en MBit-linie. Har du overvejet et andet medie?!
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
04. oktober 2004 - 07:54 #2
Hvorfor skal det gøres via en browser bare for at styre brugere? Jeg mener, at FTP er den bedste løsning til dette. FTP = File Transfer Protocol, navnet ligger også meget op til det.
Avatar billede ulrikp Nybegynder
04. oktober 2004 - 08:01 #3
Du har helt ret pixelpaw. Hvis det absolut skal ske over nettet, hvilket jeg stadig undrer mig over, at det skal, så skal man helt klart vælge ftp fremfor http.
Avatar billede cybermike Nybegynder
04. oktober 2004 - 13:52 #4
Jeg ville nok lave det med en javaapplet som uploadede filen til serveren hvorefter et server side script tog sig af den videre behandling af filen.

Er det noget du selv vil lave eller for du brug for folk til det? I så fald skal du være velkommen til at kontakte mig :)

  Mvh
Mikkel Christensen
msn: ekimrebyc@hotmail.com ,email: ekim@unifix.org
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:31 #5
>cybermike - Jeg har smidt en email til dig på ekim@unifix.org.

>ulrikp - Ja det har jeg selvfølgelig, og en stor del af materialet kommer også på anden vis, men de fleste af brugerne sidder på store linjer 4Mb+ og derover. Det skal måske nævnes at der pt. dropper emails ind med 500MB vedhæftet. Sindsygt, men det er nu den virkelighed der skal arbejdes med.

>pixelpaw - Det er for at kunne styre hvilke brugere der har uploadet hvilke filer, det er alfa og omega.

Jeg lukker og slukker.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:00 #6
-
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
04. oktober 2004 - 18:01 #7
Med FTP kan du jo lave flere foldere, hvor hver bruger har adgang til hver sin folder, så kan du se hvem der har uploaded hvad. Du kan også få FTP-serveren til at lave en log-fil, hvori du så kan se hvad der er sket.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
04. oktober 2004 - 19:39 #8
Det er bl.a. også for at kunne vide hvornår en fil er færdiguploadet. :)