Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Billede fra MySQL BLOB til PictureBox

Hvordan henter man billeddata der er gemt i MySQL i et BLOB felt ind således at det kan vises direkte i en PictureBox?

Er der nogen der kan hjælpe mig på rette vej?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 17:19 #1
Du henter vel data ud af databasen, creater et Image objekt fra det
og assigner det til PictureBox'ens Image property ?
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:26 #2
Øhh... Jo det er lige det.
- Jeg kan ikke regne ud hvad der skal til for at hente data ud fra databasen og så få det gemt i et image objekt.
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:27 #3
Det der helt konkret volder mig problemer er DataReader.GetBytes() som jeg formoder er det rette værktøj til denne opgave...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 17:40 #4
Hvis du bruger GetBytes() har du en byte[] som du kan wrappe
i en MemoryStream og loade med FromStream.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 17:42 #5
Noget a la:

pb.Image = Image.FromStream(new MemoryStream(rdr.GetBytes()));
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:55 #6
tak - jeg håber at jeg når så langt ;)
- indtil videre kæmper jeg dog med at læse BLOB'en ind i et byte-array.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 18:10 #7
Kan du ikke få rdr.GetBytes() til at virke ?
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 18:26 #8
nej - jeg får ubrugelige data ud - men jeg sidder også og hacker lidt i blinde.
Det er de her linier jeg sidder og arbejder med - ved godt at de HELT sikkert ikke virker sådan som de står nu (det nogle linier fra Help) - er bare copy/pastet direkte fra VS.

cmd.CommandText = "SELECT file FROM pictures WHERE id = " + book.PictureId;
cmd.Connection = conn;
dr = cmd.ExecuteReader();
dr.Read();

int bufferSize = 100;
byte[] outbyte = new byte[bufferSize];
long retval;
long startIndex = 0;
retval =(long) dr.GetBytes(0, startIndex, outbyte, 0, bufferSize);
//boxPicture.Image = Image.FromStream(new MemoryStream(dr.GetBytes()));

dr.Close();
conn.Close();

- Jeg kan ikke gennemskue hvordan parameterne for GetBytes skal stykkes sammen.
Måske der kan gives et eksempel...? :)
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 18:31 #9
De fleste af de artikler og help-tekster jeg kan finde beskriver hvordan man gemmer en blob i en fil - og jeg er nok lidt for newbie til at gennemskue hvordan man skipper fil-skrivningen og istedet laver et image objekt.
Derudover ser det ud til at det heller ikke er så'en lige til at GetBytes() på en mysql connection.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 19:03 #10
MySqlCommand sel = new MySqlCommand("SELECT pic FROM pics WHERE id = " + id, con);
        byte[] data = (byte[])sel.ExecuteScalar();
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 19:04 #11
Vigtigt: der er en bug i ByteFX for BLOB'er større end 64KB
Avatar billede dava Nybegynder
02. oktober 2004 - 22:15 #12
YES!
Nu var den der endelig... tak for hjælpen, selvom det var lidt af en lærerig udfordring ;)
Jeg brugte ikke ByteFX men det gør jeg nu, nice.
Og den der med at bruge ExecuteScalar var et godt praj i den rigtige retning
- sammen med den her KB artikel http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;321900 som jeg selvfølgelig først har fundet nu...
Anyway, koden ser nu således ud:

cmd.CommandText = "SELECT file FROM pictures WHERE id = " + book.PictureId;
cmd.Connection = conn;
byte[] data = (byte[])cmd.ExecuteScalar();
MemoryStream ms = new MemoryStream(data);
pictureBox.Image = Image.FromStream(ms);

- og det kører efter planen.

Endnu engang tak for hjælpen Arne, giver du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 22:16 #13
kommer her