Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 15:33 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Nyt motherbord vil ikke starte

Hej -

Mit gamle system brød sammen (hvilket jeg har skrevet om i et andet spørgsmål), så jeg smadrede sparegrisen og købte:

et Asus K8N-E Deluxe, en AMD64 3400 processer, en kingston 512 ramklods samt en Cooler Master 450W strømforsyning - og det har jeg monteret i et nyt Lian Li kabinet.

Nu ville jeg gerne have det til at fungere .. men det gør det ikke. Computeren vil ikke starte, når jeg trykker på tænd knapen. Blæseren kører i ca. 1 sekund, og derefter slår motherboardet fra. Når jeg fjerner alle kabler og kort, således at systemet består af motherboard, ram samt CPU, så sker det samme, når jeg slutter strømmen til (jeg har også forbundet boardet med tænd-knappen). Altså ... blæseren kører et kort sekund, og så slår det fra.

Er der nogen, som har en idé om, hvordan jeg kommer videre?

På forhånd tak!
Avatar billede bennyn Nybegynder
02. oktober 2004 - 15:53 #1
Har du kun kablet på til tænd eller er de andre på også
(power led, hdd led osv)
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:01 #2
Jo, jeg har kun kablet på til 'tænd' - alle andre kabler er ikke tilsluttet. Computeren kører som sagt ca. et sekund, når man trækker på tænd knappen, hvorefter den slår fra ;-/
Avatar billede bennyn Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:05 #3
For mig er der 3 muligheder
1) Din nye strømforsyning er defekt, har du en anden du kan prøve med ??
2)Dit board for en kortslutning igennem kabinettet. Prøv at demontere alt og forbind det udenfor kabinettet.. Pas på statisk elektrisitet.
3) Du har noget defekt hardware, typisk motherboard.. Prøv de 2 andre ting først og meld tilbage
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:10 #4
Okay - jeg er ret sikker på, at PSU'en ikke fejler noget. Jeg har nemlig lige købt en helt ny fordi den gamle gav et tilsvarende problem (så nu har jeg en ekstra PSU, øv).

Det med at demontere kabinettet fra kabinettet vil jeg prøve med det samme - så må vi se, om det er der, problemet ligger...
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:23 #5
Hmm, der er desværre ingen ændring ved at placere bundkortet på en træplade. Samme problem, computeren slår fra efter at man tænder den... selve bundkortet siger et meget svagt 'bib', når det slukker. Betyder det noget mon..?

... jeg ved ikke, om det er en god idé at holde tænd knappen nede ... det virker lidt som om, at computeren er tændt når kontakten er trykket i bund...
Avatar billede bennyn Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:27 #6
Wierd.. med atx virker power knappen ved enkel aktivering. Holder du den inde i 4-5 sekunder slukkes pcen spontant..
Har du alt ude af maskinen nu... Både ram osv..
Som et sidste forsøg ville jeg prøve at demontere og remontere cpuen inden jeg ville få byttet mit motherboard
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:33 #7
Rammen er der fortsat, men jeg har også prøvet at starte uden ram - men jeg når aldrig så langt, at speakeren brokker sig eller noget.

Jeg har også prøvet at cleare bios, selv om jeg ikke aner, om det skulle hjælpe.

hmm ... jeg hader at pille ved den CPU, jeg er helt sikker på, at den sidder som den skal - men måske skulle man prøve at tage den ud og sætte den på igen. Skal man brue ny kølepasta ?
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:34 #8
ham her står vist i samme situation som mig ...

http://www.techsupportforum.com/computer/topic/16202-1.html
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:47 #9
Har du en anden RAM klods, du kan prøve med?
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:56 #10
Min gamle ramklods er DDR 256 mb pc2100 - jeg ved ikke, om den passer her.
Avatar billede bennyn Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:06 #11
Du behøver ikke ny kølepasta..
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:13 #12
Nu har jeg CPUen ude -- og jeg konstaterer, at den gyldne trekant på chippen matcher med den trekant, der er trykt på bundkortet, så den må have siddet rigtigt. CPUen er let at tage op og let at sætte i - det ser ikke ud til, at det er her problemet ligger.. hmm
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:19 #13
.. og så er CPU'en tilbage. Køleren på -- og det samme sker. Den slår fra så snart man trykker på tænd... :-/
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:22 #14
Prøv med den gamle RAM klods. Prøv også at tage Grafikkortet ud og montere det igen. Sæt det på plads med et fast tryk!
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:24 #15
Jamen - i de forsøg jeg gør nu, er grafikkortet slet ikke monteret. Det samme gælder rammen....
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:46 #16
Check lige med manualen om alle jumpere sidder rigtigt i forhold til fabriksindstillinger (default).
Prøv så med det allermest nødvendige: Grafikkort, CPU - og køler selvfølgelig og RAM.
Når du tidligere nævner at du har resettet BIOS, har du så gjort det med jumperne eller ved at fjerne batteriet på bundkortet? - Og har du taget strømmen inden du gjorde det, altså slukket på væggen og fjernet ledningen?
Har du checket om alle benene på CPU'en er i orden?
Har du tilsluttet FrontPanel connectors helt rigtigt?
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:49 #17
... og du kan godt bruge dine gamle RAM til at teste med! De vil bare ikke køre optimalt med den SvendBent af en processor, du har anskaffet dig.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:09 #18
Ifølge manualen sidder alle jumpere i default, og det har jeg tjekket på bundkortet.

Jo, jeg har også reseetet den som du skriver, væk med strømkablet, væk med batteriet, og så 10 sekunder ved at sætte jumperen i clear... det skulle gerne passe.

Jeg bliver nok nødt til at tage CPU'en ud endnu engang hvis jeg skal være 100% sikker på, at alle de mange ben er der - men det så ikke ud til at problemet.

I forhold til mit gamle bundkort, cpu og ram, så har jeg netop udskiftet det hele fordi computeren brændte sammen. Men ingen af de computerdele, som relaterer sig til dette spørgsmål, er gamle. All is new.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:19 #19
Nye ting kan desværre også være defekte, men du bliver nødt til at prøve alle muligheder inden du smider den til en forhandler. De tager typisk betaling, hvis det viser sig at der ikke er noget i vejen med dit hardware, og det er da værd at slippe for.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:21 #20
Allerbedst ville det være, hvis du kunne teste RAM, CPU og grafikkort hos en bekendt. Så har du da sikkerhed for at det virker - eller er fejlbehæftet.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:29 #21
jeg arbejder på at finde en bekendt, som vil være forsøgskanin. Men indtil nu takker jeg da for de forslag, som er blevet bragt frem her. Det er rart, at få andre til at overveje det her.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:43 #22
..  jeg har også prøvet at tænde for strømmen, når CPU'en ikke sat i soklen. Det sker det samme, men man kan her svagt høre en lyd i speakeren, som formentlig vil protestere over den manglende CPU - men så slår computeren fra.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:44 #23
Når du alligevel skal teste, så afprøv også lige strømforsyningen.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
03. oktober 2004 - 00:35 #24
Det her er altså ret pinligt, men jeg må hellere skrive, at jeg har opdatet, hvad der er årsagen til problemerne. Og årsagen er, at jeg er en klovn.

Jeg fandt et lille power ATX stik ved siden af CPU'en. Ehmm .. og der skal selvfølgelig en ATX strømkabel ned i den. Voila! Nu er XP installationen i gang.

Undskyld for at tage jeres tid- lukker og slukker ;OD
Avatar billede bennyn Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:09 #25
Godt at du fik den op at køre når alt kommer til alt